Hlavní navigace

Technologie Nvidia DLSS v první hře, dostává ji Battlefield V. Brzy i Metro Exodus

13. 2. 2019

Sdílet

Když Nvidia loni koncem léta/na podzim vydala novou generaci grafických karet GeForce s 12nm GPU architektury Turing, měly jako hlavní novinku podporu ray tracingu akcelerovaného speciálním jednotkami RT Core. Kromě toho mají ale také jednotky Tensor Core pro akceleraci umělé inteligence na bázi neuronových sítí a Nvidia na nich postavila další novou funkci, technologii DLSS. Ta dlouho nebyla dostupná přímo v nějaké hře (objevila se jen v neinteraktivním benchmarku Final Fantasy XV a nedávno v 3DMarku Port Royal), ale to se teď konečně není. DLSS nyní dostal Battlefield V, který už loni jako první nasadil ray tracingové efekty přes DXR (či Nvidia RTX). Poprvé si tedy tuto novinku budete moci vyzkoušet v reálu, máte-li už nějakou grafickou kartu generace Turing.

 

Battlefield V je první AAA hra používající DLSS

DLSS v Battlefieldu V není překvapení, protože o implementaci jsme už měli zprávy dřív. Nvidia uváděla před uvedením GeForce RTX 2060 v lednu výkon této karty i se zapnutým DLSS, což znamenalo, že nějaké sestavení už v zákulisí běží a hra by měla tuto novinku dostat nějakým budoucím patchem. A k tomu konečně došlo. Aktualizace „Battlefield V Chapter 2: Lightning Strikes Update #3“ vydaná včera přinesla kromě jiného právě i možnost zapnout DLSS.

Battlefield V má podle poznámek k vydání dále optimalizovat DXR efekty pro lepší výkon (což také stojí za pozornost, protože právě propad FPS u nich byl problémem), spolu s tím je ovšem uvedena už i podpora pro DLSS. Tato možnost se dá s novou aktualizací ve hře zapnout pro zvýšení výkonu. Není řeč o DLSS 2X, takže zatím asi jde jen o základní verzi DLSS. Ta funguje jako antialiasing, ale zároveň zvyšuje výkon. A to proto, že v tomto řežimu hra vykresluje snímek s nižším rozlišením a neuronová síť spolu s vyhlazováním obraz opět přiostří a pokusí se vylepšit/obnovit detaily svým dopředu naučeným fungováním (DLSS jsme se věnovali zde).

nvidia geforce rtx battlefield v dlss update Podpora DLSS uvedená v poznámkách k vydání aktualizace Battlefieldu V

Obrazová kvalita by měla podle Nvidie být podobná kvalitě obrazu vykresleného v nativním rozlišení, což teď bude příležitost testovat. Je ovšem třeba říci, že DLSS coby metoda anti-aliasingu konkuruje dnes hlavně temporálnímu anti-aliasngu TAA, který zejména v pohybu také může rozmazávat detaily (zdá se, že třeba v onom 3DMarku docela hodně). To znamená, že obraz s DLSS by za jistých okolností mohl být lepší než s TAA, i když upscaling pomocí DLSS nemůže z principu úplně nahradit kvalitu vykreslování na nativním rozlišení (potažmo nativního rozlišení se supersamplingem nebo jiným antialiasingem, který by neměl neduhy TAA). Do výsledku tedy promlouvá víc faktorů. I na videu, kterým na tuto novinku Nvidia láká, je DLSS porovnáno právě proti TAA vyhlazování. Berte ho ovšem spíš orientačně, protože komprese na Youtube nebývá moc kvalitní pokud jde o zachování detailů u textur ve hrách, kdežto pro posuzování kvality by ideálně byly třeba bezeztrátově komprivané snímky.

DLSS zatím jenom spolu s ray tracingem?

Výkon má v implementaci Battlefiledu V údajně být s DLSS až o 40 % lepší. Podle ohlasů uživatelů je nyní možné DLSS zapnout jen současně s aktivními DXR efekty (ray tracingem). Toto nicméně může být jen dočasné omezení, protože aspoň teoreticky by se DLSS ke zvýšení výkonu měla dát použít i nezávisle na ray tracingu. Tato možnost by se pravděpodobně mohla objevit v některé z dalších aktualizací hry.

KL24

Podle článku na webu Nvidie lze DLSS používat na všech grafikách GeForce RTX v rozlišení 3840 × 2160. V 2560 × 1440 je tato možnost dostupná od RTX 2060 po model RTX 2080 a zřejmě už ne pro model Ti a Titan RTX. Rozlišení 1920 × 1080 v kombinaci s DLSS je dostupné pro karty RTX 2060 a RTX 2070. (Řeč je zřejmě o výstupních rozlišeních, nikoliv těch interních). Nvidia doporučuje pro jednotlivé Turingy tato nastavení:

  • RTX 2060: 2560x1440, High Quality Preset, Medium DXR, DLSS On
  • RTX 2070: 2560x1440, Ultra Quality Preset, Medium DXR, DLSS On
  • RTX 2080: 2560x1440, Ultra Quality Preset, Ultra DXR, DLSS On
  • RTX 2080 Ti: 3840x2160, Ultra Quality Preset, Ultra DXR, DLSS On

Galerie: DLSS v Battlefieldu V proti vyhlazování TAA (snímky z videa)

Metro Exodus bude mít DLSS od prvního dne

Kromě Battlefieldu V byjinak měla rychle přibýt i další hra. Metro Exodus vychází 15. února a podle Nvidie bude mít DLSS již ode dne vydání. Kromě toho hra také využívá efekty DXR (tedy ray tracing) pro globální osvětlení a ambient occlusion. DLSS má údajně s ray tracingem zlepšit výkon asi o 30 %.

Byl pro vás článek přínosný?