AMD sice odhalí Radeon RX 9070 XT a RX 9070, tedy novou generaci herních GPU s architekturou RDNA 4, až v pátek, ale zdá se, že jedna z nejdůležitějších informací, které se asi budou ten den zveřejňovat, prosákla už teď. Web VideoCardz získal údaje o výkonu, který pro karty AMD slibuje. Takovéto oficiální benchmarky je sice nutné brát s rezervou, ale je to zatím nejlepší indikátor výkonu nových karet, který máme.
VideoCardz má data z prezentace nebo referenční data z manuálu pro recenzenty, které patrně AMD v posledních dnech předalo pod NDA médiím. Ze stejného zdroje už prosákly TDP (spotřeby) grafik, o kterých jsme už psali. AMD obě karty srovnává zejména s Radeonem RX 7900 GRE – nebo minimálně pro toto srovnání se dostalo ven nejvíc dat. Srovnání mají být průměrem z 30 testovaných her.
Radeon RX 9070 XT
Radeon RX 9070 XT podle těchto čísel od AMD je o 42 % rychlejší než Radeon RX 7900 GRE, pokud se měří ve 4K (rozlišení 3840 × 2160 bodů) s ultra detaily. V nižším rozlišení 2560 × 1440 je to o něco méně, nárůst je 38 %. AMD také uvádí, že ve 4K je karta o 51 % rychlejší než referenční Radeon RX 6900 XT. Ale toto už není v ultra detailech, ale z nějakého důvodu při „max“ nastaveních.
V tomto „procentu“ jsou zahrnuté jak ne-raytracingové výsledky, tak raytracingové. Přičemž platí, že ve hrách bez ray tracingu (dnes se někdy používá nepřesný termín „rasterizační“) bude nárůst menší. V rozlišení 4K se pohybuje od 23 % (hra F1 24) do 48 % (Cyberpunk 2077), aritmetický průměr z 11 uvedených výsledků vychází na 37 %, tedy že Radeon RX 9070 XT by měl mít 1,37× lepší výkon než RX 7900 GRE.
Ve hrách používajících ray tracing bude Radeon RX 9070 XT relativně silnější. Potvrzuje se, že architektuře RDNA 4 půjde ray tracing lépe (s menší ztrátou výkonu) než RDNA 3. Nárůst výkonu je od 36 % (Avatar Frontiers of Pandora) po 66 % (F1 2024, Cyberpunk 2077 s RT). Aritmetický průměr je +53 %, tedy rozdíl ve výkonu se zvětší na 1,53× proti Radeonu RX 7900 GRE.
O kousek pod RTX 5070 Ti?
Asi by vás zajímalo, jak to ale vychází proti konkurenční GeForce RTX 5070 Ti. To je problematické, protože bychom museli srovnávat proti datům z jiných recenzí naměřeným za jiných podmínek. Nejspíš tím vzniká až několikaprocentní chyba. Zatím to vypadá, že Radeon RX 9070 XT by nemusel být moc daleko od výkonu GeForce RTX 5070 Ti, ale v průměru nejspíš bude vycházet o něco níž (hlavně v ray tracingu asi bude rozdíl větší). Neznamená to, že dílčí výsledky nemohou v některých hrách být i nad, protože různé tituly se chovají různě.
Poznámka: Tento předběžný odhad je na základě testů lehce přetaktované GeForce RTX 5070 Ti na TechPowerUpu. Každopádně to berte se značnou rezervou, protože jednak čísla mohou být zkreslená nějakou selektivní volbou benchmarků ze strany AMD, jednak je problematické i to nepřímé srovnávání a přepočítávání s dalšími daty.
Radeon RX 9070
Nižší model, zdá se, bude relativně blízko k vyšší kartě, blíž, než by naznačovaly jeho frekvence a počet jednotek (podle nichž má jen cca 70 % hrubého výkonu). Tato karta je totiž stále srovnávána s Radeonem RX 7900 GRE, proti kterému má pořád být o 21 % rychlejší v rozlišení 4K a ultra detailech a o 20 % rychlejší v rozlišení 2560 × 1440. Také zde je ještě jedno srovnání ve 4K při max nastaveních místo ultra, a to proti Radeonu RX 6800 XT. Proti tomu má být Radeon RX 9070 prý o 38 % rychlejší.
Pokud srovnáváme ony údaje vztažené k modelu 7900 GRE, pak by nižší model RX 9070 měl mít 85 až 87 % výkonu modelu XT. Vzhledem k tomu, že má mít o hodně nižší TDP (220 W proti 304 W), by Radeon RX 9070 tedy mohl být dost zajímavá efektivní grafika. Bude záviset na ceně, kterou neznáme.
Opět platí, že menší nárůst proti modelu 7900 GRE bude ve hrách bez ray tracingu – v rozlišení 4K to bude od 5 % (F1 2024) do 28 % (Assassin’s Creed Mirage), aritmetický průměr vychází na nárůst 18,5 %. Raytracingové hry jsou pak rychlejší, nárůsty jsou od 11 % (Avatar Frontiers of Pandora) do 34 % (F1 24) a aritmetický průměr +26 % proti Radeonu RX 7900 GRE.
Zde bychom opatrně čekali, že by se Radeon RX 9070 mohl dostat nad starou GeForce RTX 4070 Ti a někdy možná až na úroveň 4070 Ti Super. Pokud někde při přepočítávání neděláme chybu. A opět je třeba říct, že toto je třeba brát s velkou rezervou, počítejte s tím, že může jít o nepřesný odhad. Také dost závisí na volbě her (zrovna třeba Cyberpunk 2077 s ray tracingem nejspíš na úrovni RTX 4070 Super). Všechna uniklá čísla můžete najít na webu VideoCardz.
Představení Radeonů RX 9070 a RX 9070 XT na CES 2025. Ilustrace ukazující podobu čipu Navi 48 použitého v těchto grafikách
Velikost čipu Navi 48 a počet tranzistorů
Ze zákulisní prezentace AMD, zdá se, také prosákl další údaj – počet tranzistorů v GPU Navi 48. Obsahuje údajně 53,9 miliardy tranzistorů, což je dokonce víc než v GB203 použitém v GeForce RTX 5080, ten má 45,6 miliardy tranzistorů. Čip AMD je nejspíš o něco menší, odhady se pohybují od 350 do 390 mm². Údajně by blíž realitě mohly být spíš ty nižší, ale uvidíme. GB203 má 378 mm², takže AMD se možná podařilo u architektury RDNA 4 dosáhnout větší hustoty tranzistorů než Nvidii u Blackwellu, nicméně firmy počítají tyto údaje různě, nemusí být nutně srovnatelné.
Plná verze čipu v Radeonu RX 9070 XT bude mířit proti GeForce RTX 5070 Ti, jež používá osekanou verzi většího čipu GB203, takže zde může mít AMD určitou výhodu v nákladech. Ale to může být znegováno tím, že má Nvidia výhodnější podmínky u TSMC. Naopak Radeon RX 9070 s ořezanou verzí čipu bude co do výrobních nákladů asi v nevýhodě proti GeForce RTX 5070, která má menší čip GB205 s plochou jen 263 mm² (31,1 miliardy tranzistorů). Pravda, také využívá dražší paměti GDDR7.
Obě nové grafiky AMD by měly vyjít 6. 3., den po vydání GeForce RTX 5070 od Nvidie.
