Hlavní navigace

Budoucnost, na kterou se dá sáhnout [Intel Research Day 2012]

14. 8. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

Intel je jedním z opravdu velkých světových hráčů na technologickém hřišti. Jeho každoroční konference Intel Research Day tentokrát už po desáté představila světu novinky, které se zrodily v hlavách vývojářů. Letošní předváděcí show se uskutečnila v kalifornském San Francisku, kde si novináři mohli osahat techniku, jež bude už za pár let běžnou součástí našeho světa.

Intel Research Day 2012

Konference představila celkem dvacítku novinek. Organizátoři prý museli počet ukázek redukovat, aby si je novináři stačili prohlédnout

Život bez klíčů

Je to tak, svět ze sci-fi filmů se stává realitou. Kombinací kamery, dotykových senzorů, dálkově ovládaného zámku a rozpoznávacího programu vytvořil Intel fungující model domu, ke kterému nepotřebujete klíče. Stačí se postavit před dveře a přiložit ruku na dotykový displej. Systém přečte vaše otisky prstů a současně srovná vaši vizuální podobu. A jste uvnitř! Současně je schopen zaznamenat, kolik lidí stojí okolo vás, kolik jich vstoupilo či odešlo. Takže pokud si vaše děti, které se mají odpoledne učit, přivedou i přes váš zákaz domů kamarády, dozvíte se o tom.

Intel Research Day 2012

Ke vstupu do domu budoucnosti nebudete potřebovat klíče, ale jen sami sebe

To ale zdaleka není všechno. Jak vysvětluje Rich Libby ze společnosti Intel, zakrátko budou bez klíčů fungovat nejen domy, ale i auta: „Představte si, že jdete ke svému autu a to vás rozezná už z dálky. Podle toho, jak vypadáte a jak chodíte, usoudí, jakou máte asi náladu, a nastaví například výšku volantu i sedadla a nabídne vám radiostanici, na které zrovna nepoběží hip hop.“

Interaktivní povrch

Už jste si zvykli na svůj smartphone a jeho báječný dotykový displej? Podobná technologie se nyní prosazuje i pro běžné klávesnice laptopů, ale my půjdeme ještě dál. Co byste řekli tomu, kdyby se v dotykovou plochu změnila celá stěna vašeho obýváku?    

Projektor nasvítí vaši zeď stejně, jako se to dělá s plátnem, když v restauraci sledujete fotbalový zápas. Promítnou se fotografie v albech, ikony uložených písniček nebo můžete přímo ovládat sociální sítě. Snímač pak dokáže rozeznat, kdy pouze procházíte okolo a pohybujete rukama, a kdy se stěny skutečně dotýkáte a snažíte se „kliknout“. A co je nejlepší – program bezproblémově funguje i při promítání do rohu a přesunutí části plochy na vedlejší stěnu. K dispozici tak máte mnohem větší prostor k práci.

Intel Research Day 2012

Jako dotyková plocha na chytrém telefonu – ale na zdi

Carl Marshall, vývojář Intelu, k tomu poznamenává: „Propojení programu s různými dalšími médii ve vašem domě je jednoduché. Dotykem na stěnu můžete například zapnout televizní obrazovku nebo jiný projektor. Cokoliv.“

Avatar a virtuální kabinka

Věřili byste, že jednou z nejprodávanějších aplikací pro „chytré telefony“ je zobrazení svíčky, jejíž plamen se chvěje, a když fouknete na displej, zhasne? K čemu je to dobré? Vůbec k ničemu, a právě proto lidé tuto aplikaci milují. Z podobné ligy „užitečnosti“ přichází virtuální avatar, tedy vaše virtuální podoba, která se zobrazuje jiným uživatelům internetu.

Zatímco při běžném videohovoru se zobrazujete takoví, jací jste, avatar vám umožní vystupovat, v jakékoliv podobě si přejete. Senzory jsou schopny přesně nasnímat a identifikovat výrazy vaší tváře a pohyb úst, a ty pak přenést na podobu vašeho avatara. Pokud chcete vypadat jako pes, strom nebo superman, můžete. Intel slibuje, že avatar bude používat jen velmi málo dat, a provoz tak bude plynulý i na vytížené síti.

Intel Research Day 2012

Systém snímá výrazy tváře a přenáší je na vašeho avatara. Pokud chcete, můžete být třeba pes

Praktičtější je vynález virtuální zkušební kabinky. Samozřejmě vám neumožní zjistit, jestli skutečně dopnete zip na sukni, ale podstatně urychlí situace, kdy si jen budete chtít zkusit, co vám bude slušet. Prostě se nemusíte svlékat ani oblékat.

Jako zrcadlo zde funguje dvoumetrová obrazovka. Snímač (u prototypu byl k vidění stejný, jaký používá herní zařízení Kinect) zaznamená vaši výšku i tělesné proporce a na vaši virtuální figuru v „zrcadle“ promítne zvolený model šatů. Simulace fyziky (vlající sukně, krčící se rukávy) je velmi přesvědčivá. Přesto prý bude ještě pět až deset let trvat, než bude technologie přesvědčivé simulace materiálů plně funkční.

Robot, který nakoupí za vás

Už se vám někdy stalo, že jste v neznámém nákupním centru hledali jeden určitý výrobek a po dvaceti minutách hledání jste chtěli někoho zastřelit? Manažeři prodejen si velmi dobře uvědomují, že spokojený zákazník je ten, který najde, co hledá. Intel přichází s řešením, jež by mělo uvedený problém navždy vyřešit.Víte že?

Víte, že

Během dvou desítek let vybudoval Intel špičková pracoviště po celém světě. Věnují se tam jedinému: posouvání možností technologií. Vývojové buňky byly v roce 2001 zastřešeny organizací „Intel labs“ (Laboratoře Intelu), která dnes zaměstnává asi tisíc vývojářů.

Společnost navrhla robota, kterého novináři na předváděcí akci okamžitě překřtili na E. T. Asi metr vysoký pojízdný stroj zakuklený do obalu svým vzhledem skutečně blízce připomíná slavného mimozemšťana. Jeho úkolem je neúnavně se pohybovat po nákupním centru a pomocí kamery skenovat rozložení jednotlivých druhů zboží. Když dojde ke změně nebo je zboží vyprodáno, vyšle robot zprávu serveru prodejny, který novou polohu zaznamená nebo oznámí jeho nedostatek.

Díky neustálému mapování má pak prodejce i zákazník dokonalý přehled, kde se co v obchodě nachází. Systém totiž umožňuje komukoliv s chytrým telefonem nebo tabletem si s pomocí nákupní aplikace zobrazit mapu obchodu i se zbožím. Jde vlastně o jakýsi mini GPS systém pro jedinou budovu. Nalezení výrobku se tak stává otázkou minut.

Dalším krokem je pak propojení s virtuálními cenovkami a možnost „projít se“ z domova přes vaše PC nebo pomocí tabletu virtuální verzí obchodu podobně, jako se dnes můžete pomocí interaktivních panoramatických snímků rozhlédnout z vrcholu Machu Picchu. Kromě klasického zobrazení ceny můžete také vidět, jaké velikosti jsou ještě dostupné a které modely se nejlépe prodávají. Prolinkování k recenzím uživatelů je samozřejmostí.

Moje auto

Od chvíle, kdy zákonodárci v Nevadě loni povolili použití plně automatizovaných aut na veřejných silnicích, musí být každému skeptikovi jasné, že automobilový průmysl čeká revoluce. Ne každý řidič se ovšem těší na to, že už si nikdy nesáhne na volant. „Klasické“ technologie, které řízení spíše ulehčují, než aby ho zcela odstranily, mají tedy stále zářnou budoucnost.

Intel představil zatím pouze počítačovou simulaci toho, jak bude řízení vypadat za několik let. GPS navádění a hlášení vhodných míst k natankování bude samozřejmou součástí palubního počítače. Rozhraní mezi uživatelem a vozem je vyřešeno umístěním kontrolních ploch na volant auta, takže z něj nebudete muset sundat ruce. Navíc se počítá s tím, že jednotlivá auta v provozu spolu budou komunikovat, a udělají tím cestu bezpečnější. Řidiči na silnici před vámi tak budou moct automaticky hlásit zácpy nebo nehody. „Řízení bude od teď inteligentnější. Můžete mít například i přehled o tom, kde děláte v řízení chyby,“ prozradil Carlos Montesinos ze společnosti Intel.

Možná ještě zajímavější technologií je „ignorování“ nepříznivého počasí. Pokud projíždíte hustým deštěm nebo sněhovou vánicí, vaše světlomety nasvěcují masu vody před vámi a zabraňují tak výhledu do dálky. Což je kritické, protože zpozorovat ostrou zatáčku jen pár metrů před sebou se rovná sebevraždě. Intel navrhuje řešení: „střílet“ světelné paprsky tak, aby se vyhýbaly padající vodě nebo vločkám.

Intel Research Day 2012

Reflektor „střílí“ světlo tak, aby minulo kapky. Kolik jich vidíte padat?

To vyžaduje zcela nový typ světelného zdroje, který se právě vyvíjí. Místo jediného světelného zářiče bude reflektor sestávat z uskupení mnoha bodových zdrojů. Rádiový snímač v čele auta zachycuje polohu kapek a počítač odhaduje jejich trajektorii. Jednotlivé světelné body se poté rozsvěcují tak, aby světlo procházelo prázdným prostorem mimo kapky a neosvětlilo nejbližší okolí. Zní to jako sci-fi? Trochu ano, ale vývojáři Intelu předvedli skutečně funkční model zařízení, který byl schopen svítit přes umělý déšť tak, že minul většinu kapek. Dosažení skutečně funkčního stadia technologie prý ale bude trvat asi ještě pět let.

Překlad v reálném čase

Zaslouženou pozornost sklidil překlad v reálném čase, představený jako Smart Meeting Assistant (Chytrý asistent pro jednání). Vedoucí projektu Cindy Pickering dala spolu se svými kolegy dohromady funkční model těsně před začátkem kalifornské konference. Tým propojil dnes již existující technologie do unikátně fungujícího celku, který by měl v budoucnu usnadňovat komunikaci mezi lidmi při videokonferencích a nejspíše také tváří v tvář.

 

Jako základ slouží software pro videohovory. To, co říkáte, zaznamenává mikrofon a program následně filtruje zvuky v pozadí a přepisuje vaši řeč do textové podoby. Zápis je velice přesný, protože technologie používá pokročilý systém rozpoznávacích algoritmů a statistik. Jednoduše řečeno, pokud systém nerozumí úplně přesně, co jste řekli, zkusí si vaše slova domyslet podle toho, jak na sebe nejčastěji a logicky navazují. Text je poté pomocí webové překladové služby přeložen do jiného jazyka a také zde se v přesnosti překladu v posledních letech dějí zázraky. Celkový čas nutný k překladu byl asi dvě až tři vteřiny.

Cloud24

Spolupracovníci z týmu, kteří během demonstrace seděli v Číně, potvrdili, že překlad z angličtiny do čínštiny je přesný. Ani překlad do češtiny nedělal problémy a zpráva „Ahoj, dneska je vážně hrozná doprava“ prošla bez chyby. Až si za pár let pojedete prohlédnout Peking, už byste neměli mít problémy zeptat se na cestu.

Foto: fotoarchiv společnosti Intel

Byl pro vás článek přínosný?