Core i3-2100: je dvoujádrový Sandy Bridge výhodný?

4. 7. 2011

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Vypneme to a ono aneb škálování

Ačkoli to běžného uživatele nemusí příliš zajímat, Intel v případě dvoujádrového Sandy Bridge může používat výrazně menší jádro s menším počtem tranzistorů než u čtyřjádrových i5 a i7. V tabulce níže si tyto ekonomické rozměry můžete srovnat s dalšími procesory a zjistíte tak například, že Intel Core i3 druhé generace je i přes integraci GPU takříkajíc pod jednu střechu menší než Athlon II X4 (bez GPU, zato se čtyřmi jádry). To trochu naznačuje, kam může Intel v případě potřeby s cenami jít.

Abyste si ale nemysleli, že od Intelu koupíte za něco přes 2000 Kč procesor, který kromě mnohavláknových aplikací bude úplně stejný jako jeho dvakrát (a víc) dražší kolegové, rozhodl se Intel pro další kroky vedoucí i3–2100 a spol. do trochu méně výhodné pozice. Jako první zmiňme funkci Turbo Boost. Ta u Sandy Bridge pomáhala docela pěkně, typicky jste mohli počítat se 400 MHz navrch a ještě s kumulací po předchozím nevytížení. U Core i3–2100 ke zvyšování násobiče na nominální hodnotu 31 nedochází, Turbo Boost podporována není.

Stejně jako u předchozí generace dává Intel k dispozici AES-NI (AES New Instructions) pouze uživatelům Core i5 a i7. Core i3 tuto sadu instrukcí pro akceleraci mnoha výpočtů šifrování nemá aktivovánu.

Grafickým jádrem je HD Graphics 2000, podobně jakou většiny procesorů Sandy Bridge pro desktop bez přídomku K. Pokud byste chtěli o nějakých 40 % výkonnější variantu HD 3000, můžete připlatit zhruba 500 Kč za Core i3–2105. Tedy naprosto stejný procesor, jen právě se silnější grafikou.

HD Graphics 2000 v Core i3–2100 pracuje v rozmezí 850 až 1000 MHz a stejně jako ve vyšších modelech podporuje QuickSync (GPU akcelerace převodů videa). V tomto případě na žádné škálování směrem dolů tedy nedošlo, stejně tak zůstala aktivní instrukční sada AVX (256bitové instrukce pro FP operace, takové pokračování SSE).

Parametry vybraných procesorů z testu

Výrobce Intel Intel Intel Intel Intel Intel
Řada Core
2 Duo
Core
i3
Core
i5
Core
i3
Core
i5
Core
i5
Model E8500 530 750 2100 2300 2500K
Frekvence 3,16
GHz
2,93
GHz
2,66
GHz
3,1
GHz
2,8
GHz
3,3
GHz
Turbo 3,2
GHz
3,1
GHz
3,1
GHz
3,7
GHz
Počet jader 2 2
(4)
4 2
(4)
4 4
Jádro Wolfdale Clarkdale Lynnfield  Sandy Bridge Sandy
Bridge
Sandy
Bridge
L1 cache
64 kB

64 kB

64 kB

64 kB

64 kB

64 kB
L2 cache 6144
kB

256 kB

256 kB

256 kB

256 kB

256 kB
L3 cache 4096
kB
8192
kB
3072
kB
6144
kB
6144
kB
FSB/HT/QPI 1333
MHz (QDR)
20
Gb/s
2,5
GT/s
20
Gb/s
20
Gb/s
20
Gb/s
Násobič 9,5 22 20 31 28 33
Výrobní proces 45
nm high-k
32
nm high-k
45
nm high-k
32
nm high-k
32
nm high-k
32
nm high-k
Velikost jádra 104
mm2
81
(+114) mm2
296
mm2
131
mm2
216
mm2
216
mm2
Počet tranzistorů 410
milionů
383
(+ 177) mil.
774
milionů
504
milionů
995
milionů
995
milionů
TDP 65
W
73
W
95
W
65
W
95
W
95
W
Patice 775 1156 1156 1155 1155 1155
Výrobce AMD AMD AMD AMD AMD AMD
Řada Athlon
II X2
Athlon
II X3
Phenom
II X2
Athlon
II X4
Phenom
II X4
Phenom
II X6
Model 250 435 550
BE
645 965
BE
1055T
Frekvence 3,0
GHz
2,9
GHz
3,1
GHz
3,1
GHz
3,4
GHz
2,8
GHz
Turbo 3,3
GHz
Počet jader 2 3 2 4 4 6
Jádro Regor Rana Callisto Propus Deneb Thuban
L1 cache
128 kB

128 kB

128 kB

128 kB

128 kB

128 kB
L2 cache
1024 kB

512 kB

512 kB

512 kB

512 kB

512 kB
L3 cache 6144
kB
6144
kB
6144
kB
FSB/HT/QPI 4
GHz (DDR, HT)
4
GHz (DDR, HT)
4
GHz (DDR, HT)
4
GHz (DDR, HT)
4
GHz (DDR, HT)
4
GHz (DDR, HT)
Násobič 15 14,5 15,5 15,5 17 14
Výrobní proces 45
nm SOI
45
nm SOI
45
nm SOI
45
nm SOI
45
nm SOI
45
nm SOI
Velikost jádra 117
mm2
169
mm2
258
mm2
169
mm2
258
mm2
346
mm2
Počet tranzistorů 234
milionů
~300
milionů
758
milionů
~300
milionů
758
milionů
904
milionů
TDP 65
W
95
W
80
W
95
W
125
W
125
W
Patice AM3 AM3 AM3 AM3 AM3 AM3

Detekce

HWiNFO32

CPU-Z

Nejdříve bez zátěže v desktopu Windows (idle), poté v zátěži.

Intel PID

Intel Extreme Tuning Utility

V jednovláknové zátěži ukazovala ETU (jako jediná utilita) zvýšení frekvence z 3,1 na 3,2 GHz. Tak, že by přece jen?

Použité testovací sestavy a návod k použití grafů

Testovací sestavy a konfigurace

Platforma LGA 1155 byla zastoupena konfigurací:

  • základní
    deska: Intel DP67BG (Burrage)
  • paměti: 4× 1 GB
    Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T)

    Pro
    procesory AMD AM3 (Phenom II a Athlon II) byla
    použita:

    • základní
      deska: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P (AMD 790FX), BIOS F7 (F8c pro 1090T, F8k pro 1055T, F8m pro Athlon II X4 645)
    • paměti:

      4× 1 GB Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na
      1600–8–8–8–24–2T, 1,75 V)

    Jádro
    testovací sestavy pro platformu Intel LGA 1156 bylo
    tvořeno těmito komponentami:

    • základní
      deska: Gigabyte GA-P55A-UD4 (Intel P55), BIOS F11
    • paměti: 4× 1 GB
      Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T,
      pro Pentium G6950 potom na 1066–7–7–7–20–1T, 1,64 V)

    Kvůli LGA 775 jsem oprášil tyto komponenty:

    • základní deska: Asus Rampage Extreme (Intel X48), BIOS 0501
    • paměti: 4× 1 GB Kingston DDR3–1800, 1,9 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T, u Pentia DC na 1066–7–7–7–1T)

    U
    Bloomfieldu a Gulftownu pak
    takto:

    • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58), BIOS
       F11
    • paměti: 3× 1 GB Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na
      1333–8–8–8–24–1T, 1,5 V u Extreme a 1066–7–7–7–20–1T u Core i7–920)

    A
    všechny platformy měly společné tyto komponenty:

    • grafická
      karta: Nvidia GeForce GTX 280, 1024 MB    
    • pevný disk: Intel X25-M Gen2, 160 GB (SSD)   
    • zdroj: Corsair CMPSU-650TX    
    • mechanika: Toshiba SD-H802A, HD DVD, DVD-ROM  
    • chladič procesoru: Noctua NH-C12P, 1350 rpm
    • operační systém: Windows 7 Enterprise, 64-bit
    • ovladače
      GPU: Nvidia ForceWare 196.21, GeForce PhysX: off

    Za
    zapůjčení základních desek EX58-UD5, P55A-UD4 a 790FXT-UD5P
    děkujeme společnosti
    Gigabyte.

    Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkujeme společnosti Kingston

    Za poskytnutí chladiče Noctua NH-C12P a teplovodivé pasty Noctua
    NT-H1 děkujeme
    společnosti RASCOM Computerdistribution

    Jak na interaktivní grafy 2.0

    1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v
      Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v
      Nastavení povypínat také animace.
    2. V základním nastavení jsou pruhy
      seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty
      (vzestupně, či sestupně
      pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete
      snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením
      třeba podle matrice apod.
    3. Po najetí myší na některou z
      položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 %
      (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní
      hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí
      oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
    4. Budete-li chtít nějakou
      položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně
      obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat
      si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i
      pro další grafy v dalších kapitolách.
    5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v
      každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s
      hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
    6. Zámek základu (monitor, který
      se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty)
      aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši
      nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
    7. Před prvním použitím grafů si
      pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
    8. Interaktivní grafy 2.0 jsou
      kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera
      (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou
      podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
    9. V případě problémů se nejdříve
      ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění
      bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte.
      Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování
      autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v
      nějaké kombinaci objevíte.

    Zasloužená reklama:

    Autorem enginu interaktivních grafů na ExtraHardware je Lukáš Prvý, který opravdu umí v makrech pro Office (VBA), JavaScriptu, XHTML a asi i v lecčems dalším neuvěřitelné věci v
    krátkém čase. Budete-li na váš web potřebovat nějakou skutečnou vyšší
    dívčí, můžete jej už teď kontaktovat na e-mailu LukasPrvy(zavináč)email.cz

    Video

    x264 benchmark

    x264 benchmark testuje výkon procesoru při převodu videa v
    rozlišení 720p s použitím kodeku H.264. Benchmark je ke stažení na TechARP.com,
    používáme výsledky z náročnějšího druhého průchodu.

    VirtualDubMod + DivX 6.8.4

    VirtualDubMod slouží pouze jako rozhraní pro převod 400MB
    souboru MPEG-2 (.VOB) ve standardním DVD rozlišení do .AVI s kodekem
    DivX. Experimentální podporu SSE4 necháváme vypnutou, volba Enhanced
    multi-threading je naopak zapnuta. Předvolen je profil Home Theater a
    kvalita Balanced.

    VirtualDubMod + XviD 1.2.2

    I XviD už v novějších verzích podporuje práci na více jádrech procesoru.

    Windows Media Encoder 9

    1TB full HD video pořízené Frapsem ve hře Empire: Total War je převáděno do WMV9 720p, 5,5 Mb/s.

    PCMark Vantage


    Následující
    dva testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):


    Následující dva testy jsou spouštěny současně
    (multi-tasking):


    Průměrný výkon v testech převodu videa

    Hudba

    WAV do MP3: LameEnc 3.97 a 4.0a

    Jeden rozměrný soubor ve formátu WAV je pomocí kodeku LameEnc
    převáděn do souboru formátu MP3.

    Nero AAC

    Ten samý WAV je pomocí prostřednictvím volně stažitelného kodeku Nero AAC převáděn do MP4 (AAC).

    FLAC

    Převod několika větších WAV do bezztrátového FLAC je rychlou záležitostí, zvláště na vícejádrových procesorech. Jako frontend pro převod používám Foobar 1.0.

    PCMark Vantage


    Následující
    tři testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):

    Průměrný výkon

    Do průměrného výkonu v testech práce se zvukem (či hudbou, chcete-li) je počítán pouze jeden test LameEnc.

    Bitmapová grafika, fotografie

    Paint.NET

    Pro testování výkonu ve volně šiřitelném bitmapovém editoru
    používáme rozhraní TPUbench a benchmark PdnBench.

    Zoner Photo Studio 13 x64

    ZPS 13 je oproti verzi 12 důslednější ve využití více procesových vláken. V jednom sub-testu jsou prováděny
    dávkové operace nad 56 fotografiemi ve formátu JPEG, v dalším je
    převáděno 96 fotek ve formátu RAW (CR2 z přístroje Canon a Adobe DNG z
    DSLR Pentax) do JPEG.

    RawTherapee 3.0a

    Volně stažitelný program pro práci s fotografiemi ve formátu RAW toho umí překvapivě hodně, s výkonnostními optimalizacemi je už na tom hůře.

    Autopano Giga 2.0.6

    Fantastický program pro automatizovanou tvorbu panoramat umí využít až 16 procesových vláken a je schopen zapojit i GPU (k testování procesorů této možnosti nevyužívám). Pro tříjádrový Athlon je rychlejší zvolit čtyři procesy (namísto dvou), pro šestijádrový Phenom pak osm. Naopak šestijádrový Core i7–980X s HyperThreadingem běží rychleji s osmi vlákny a nikoli s šestnácti (mezistupně, jako třeba tři, šest anebo dvanáct vláken program nenabízí).

    AutoStitch

    AutoStitch sice není tak dokonalý jako Autopano Giga, ale také nestojí 260 EUR (demo bylo svého času zcela zadarmo) a popravdě je na automatickou tvorbu panoramat schopnější než třeba Zoner Photo Studio.

    Everest PhotoWorxx

    Jakýsi dílčí test výkonu procesoru při práci s fotografiemi nabízí i Everest. Už dříve jsem si všiml, že nemá rád tříjádrové procesory (u starší verze test snad ani nedoběhl), dnes na tří- a šesti- jádrech běží pomaleji než na dvou- a čtyřjádrech (poměrně).

    Průměrný výkon

    Kapitolu zakončí opět sumarizační graf, do něhož není počítán jen PhotoWorxx z Everestu.

    Rendering

    3Ds Max 2011

    Postup měření v 3Ds Max (Design) 2011 je popsán v tomto článku. Vaše výsledky můžete ukázat a s dalšími konfiguracemi srovnávat zde: 3Ds Max (Design) 2011 s mental ray – vaše výsledky.

    Frybench

    Postup měření v programu Frybench je popsán v tomto článku. Vaše výsledky můžete ukázat a s dalšími konfiguracemi srovnávat zde: Frybench – výsledky.

    Cinebench R11.5

    Poslední verze benchmarku výkonu v Cinema 4D. Screenshot obsahuje také výsledek testu na jediném jádře.

    Cinebench R10

    Cinebench je benchmark snažící se nastínit výkon procesorů při
    renderingu v CAx programu Cinema 4D společnosti Maxon. Používáme x CPU
    benchmark (vícevláknový).

    POV-Ray v3.7

    Beta verze freeware raytraceru POV-Ray umožňuje využít vícejádrové
    procesory. Pro testy používáme jednu ze scén mezi příklady dodanými s
    programem: chess2.pov a rozlišení 800 × 600 px bez anti-aliasingu.

    Blender 2.48

    Pro testování v 3D modeláři Blender používáme standardní nastavení
    a model flyingsquirrel.blend.

    Průměrný výkon

    Shrnující graf je spočten z obou testů Cinebench, Blenderu, POV-Ray, Frybench i 3Ds Max 2011.

    Aplikační výkon v testech PCMark Vantage, multi-tasking

    PCMark Vantage

    PCMark Vantage prověří celý počítač a je to tzv. polosyntetický
    benchmark. Obsahuje fragmenty skutečných aplikací, renderuje například
    webové stránky v prohlížeči s více záložkami, pracuje hromadně s fotkami
    a občas některé činnosti dělá současně. Zejména u nejsilnějších procesorů současnosti už nejsou jeho výsledky zcela spolehlivé a kolikrát nepomůže ani trojité opakování (a buď průměrování, či braní nejlepšího výsledku). Celkové skóre PCMarku Vantage je hodně ovlivněno tím, jak se „pevný disk“ zrovna vyspí, mnoho jeho dílčích (a hlavně multi-taskingových) testů však považuji stále za dobré.


    Následující dva testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):


    Následující dva testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):



    Následující tři testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):



    Následující tři  testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):



    Následující tři  testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):


    Komprese souborů a šifrování

    WinRAR

    7-zip

    WinZIP 14.5 + AES

    Extrakce 200MB zaheslovaného archivu ZIP (šifrování AES).

    Zlib (Everest)

    Jeden dílčí test komprese souborů nabízí i Everest:

    SiSoft Sandra – AES a SHA

    PCMark Vantage

    TrueCrypt 7

    Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), nastaveno 100 MB.

    Při zprůměrování osmi dílčích testů TrueCrypt dostaneme tento shrnující graf:

    Průměrný výkon

    Do celkového výkonu v této části je TrueCrypt započítán jen jednou (jeho celkový průměr, viz graf nad tímto odstavcem).

    Prvočísla, PI, šachové úlohy, fraktály, MIPS, FLOPS, MMX/SSE, .NET

    Fritz Chess

    Benchmark simulující počítání šachových kombinací skutečného
    šachového programu Fritz.

    Everest 5.3, CPU Queen

    Především diagnostický nástroj Everest obsahuje i několik
    syntetických benchmarků, čistě procesorový CPU Queen či výpočty
    fraktálů.

    SiSoftware Sandra

    Sandra obsahuje několik modernizovaných verzí základních benchmarků procesorů (Dhrystone, Whetstone apod.) i .NET verze těchto prověrek ALU i FPU.

    wPrime 2.0

    Vícevláknová obdoba jednoduchého benchmarku SuperPI (samozřejmě se
    nepočítá Ludolfovo číslo, ale prvočísla).

    SuperPI mod XS 1.5

    Výpočet Ludolfova čísla na milion desetinných míst.

    MaxxPI2

    Opět počítání pí, ale modernějším vícevláknovým kódem.
     




    Průměrný výkon

    Webové prohlížeče, HTML, Java, JavaScript, Flash


    Následující tři  testy jsou spouštěny současně
    (multi-tasking):


    Průměrný výkon

    Propustnost a latence pamětí, cache, mezijádrová komunikace

    U všech platforem (AMD AM3, Intel LGA 1366 i LGA 1156) jsem se pokusil o nějaké typické bezproblémové nastavení pamětí DDR3, přesněji to bylo takto (LGA 1156 a AM3 4 GB v dual, LGA 1366 3 GB v triple channel):

    • 4× DDR3–1600, 8–8–8–24–2T: Phenom II X6 1090T (Thuban, 3,2 GHz) a 1055T (2,8 GHz), Phenom
      II X4 980 BE (Deneb, 3,7 GHz) a 965 BE (Deneb, 3,4 GHz), Athlon II X3 435 (Rana, 2,9 GHz), Athlon
      II X2 250 (Regor, 3,0 GHz)
    • 4× DDR3–1333, 8–8–8–24–1T: Athlon II X4 645 (Propus, 3,1 GHz)
    • 3× DDR3–1333, 8–8–8–24–1T: Core i7–980X (Gulftown, 3,33 GHz), Core i7–975 XE (Bloomfield, 3,33 GHz)
    • 3× DDR3–1066, 7–7–7–20–1T: Core i7–920 (Bloomfield, 2,66 GHz)
    • 4× DDR3–1333, 8–8–8–24–1T: Core i5–750 (Lynnfield, 2,66 GHz), Core i5–661 (Clarkdale, 3,33 GHz), Core 2 Quad QX9650 (Yorkfield, 3 GHz) a Core 2 Duo E8500 (Wolfdale-6M, 3,16 GHz), Core i7–2600K (Sandy Bridge, 3,4 GHz), Core i5–2500K (Sandy Bridge, 3,3 GHz), Core i5–2300 (Sandy Bridge, 2,8 GHz), Core i3–2100 (Sandy Bridge, 3,1 GHz)
    • 4× DDR3–1066, 7–7–7–20–1T: Pentium Dual-Core E6500 (Wolfdale-2M, 2,93 GHz)

    Herní výkon a 3DMark (CPU PhysX)

    Call of Duty 4

    1680 × 1050 px, maximální detaily, bez anti-aliasingu, režim
    timedemo.

    Crysis

    800 × 600 px, DirectX 10, CPUbenchmark.bat, celkové detaily: low, physics: very high,
    bez anti-aliasingu

    Enemy Territory: Quake Wars

    Far Cry 2

    Left 4 Dead

    Trackmania Nations Forever

    Unreal Tournament 3

    1280 × 720 px, VCTF-Suspense, maximální detaily, bez
    anti-aliasingu

    World in Conflict

    1280 × 720 px, střední detaily, DirectX 10, fyzika zapnuta, bez
    anti-aliasingu

    X3: Terran Conflict

    3DMark Vantage

    Základní nastavení (performance), pouze CPU score.

    3DMark06

    Implicitní nastavení, opět pouze CPU score.

    Průměrný výkon

    Zatím do průměrného herního výkonu počítám i výsledky z 3DMarku, jelikož ve Vantage jde o test výpočtu PhysX na CPU (GeForce PhysX je v ovladačích vypnuta) a v 06 potom zase o zajímavý softwarový rendering. Většina současných her ale s více než čtyřmi jádry takto dobře neškáluje a třeba PhysX pro dvanáct vláken CPU je výsadou CPU testů v 3DMark Vantage.

    Pro zajímavost můžete srovnat náš průměr s jakýmsi shrnutím herního výkonu z PCMark Vantage:

    Mnou zjištěný herní výkon (z Call of Duty 4, Far Cry 2, Crysis, TMNF apod., nikoli z 3DMarku či PCMarku) jsem podělil cenou a můžete se tak podívat na graf obsahující poměr herního výkonu k ceně:

    Příkon („spotřeba“) a teploty

    Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí
    zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. A přestože chladič, zdroj a grafická karta zůstávají neměnné a paměti jsou nastaveny také velmi srovnatelně, pořád se jedná o spotřebu celé platformy dané do jisté míry také základní deskou, osazenou čipovou sadou a dalšími čipy právě na desce (i když i v tomto případě jsou podmínky díky použití desek Gigabyte ze stejné třídy v rámci možnosti co nejvíce srovnány).

    Teplotní testy berte spíš jako velmi hrubou informaci. Použitým
    chladičem je sice Noctua NH-C12P a pastou pak Noctua NT-H1, přesto může dojít k ne vždy stejnému rozetření pasty a teplota okolí se může také mezi testy lišit až o tři stupně Celsia. Pro patici AM3 má také starší revize C12P trochu jiné uchycení než kolem patic pro procesory Intel. U mnoha procesorů ukazuje čidlo v klidu teploty nižší než jsou teploty v místnosti.

    Shrnutí výkonu a verdikt

    Shrnutí výkonu

    V grafu celkového výkonu nejsou započítány syntetické testy
    (Everest apod.) a jednotlivá skóre z PCMark Vantage. Pokud tento výkon podělíme aktuální cenou procesorů vč. DPH, dostaneme
    následující index výhodnosti jednotlivých CPU. Platí, že vyšší číslo
    znamená výhodnější procesor
    .

    Verdikt

    Začínáme si pomalu zvykat, že výkon jednoho jádra Sandy Bridge o tolik převyšuje výkon té samé jednotky u procesorů AMD, že se ani moc nedivíme porážce skutečně čtyřjádrového Athlonu II X4 645 od dvoujádrové hlavní postavy recenze. Core i3–2100 poloviční množství jader proti rovněž 3,1GHz čtyřjádrovému sokovi od AMD dohání nejen zmíněnou větší výpočetní silou každého z jader, ale ve víceláknových úlohách mu pomáhá HyperThreading (zpracuje tedy rovněž čtyři vlákna současně) a také oproti Athlonu II může využívat i 3 MB L3 cache. Kromě přísně mnohavláknového renderingu je Core i3–2100 prakticky ve všem rychlejší. Dokonce i při zpracování videa nebo fotek, kde nezřídka na zpracování mnoha vláken současně také dochází.

    Zajímavějším soupeřem jsou čtyřjádrové Phenomy II X4 od AMD. Ty se dnes v případě modelů 955 a 965 pohybují na podobných cenách a díky L3 cache se s Core i3 druhé generace dokáží porvat daleko lépe. Pro Core i3–2100 mluví skvělé provozní vlastnosti, příkon procesoru je opravdu někde úplně jinde než u 45nm Denebů a Propusů. Ten, kdo chce přímo s procesorem koupit také nějakou grafiku, už tolik jasno mít nemusí. Desky s čipsetem AMD 890GX nejsou oproti deskám s Intel H67 či Z68 v cenové nevýhodě a domácímu uživateli je asi vcelku jedno, kde je GPU integrován.

    Jinou kapitolou jsou pokročilejší uživatelé, kteří rádi na procesoru nějakou tu korunu ušetří a vyšší model si „vyrobí sami“ přetaktováním. Zatímco u Athlonu II X4 se dá počítat s přetaktováním na frekvence kolem 3,7 či 3,8 GHz pomocí ne úplně triviálního zvyšování BCLK, napětí a naopak snižování některých souvisejících násobičů, přetaktování zmíněných Phenomů II X4 955 či 965 je díky příslušnosti k Black Edition docela snadné. Core i3–2100 oproti tomu přetaktujete maximálně tak o směšných 186 MHz, a to jen v případě, že ustabilníte zvýšení BCLK ze 100 na 106 MHz. Počítejte však spíše se 104 nebo 103 MHz, což skutečně ani nestojí za řeč.

    Mnohem zajímavější bude jistě komplexní srovnání dvoujádrového Sandy Bridge s novým počinem AMD s kódovým označením Llano. Cenově srovnatelný model A6–3650 (čtyři jádra, 2,6 GHz, 100 W TDP, o něco slabší Radeon než v řadě A8–38×x) je zrovna testován a rozuzlení se dočkáte zanedlouho.

    Zajímá-li vás, jak si výkonnostně stojí HD Graphics 2000 integrovaná ve velké části desktopových procesorů Sandy Bridge, zkuste články:

    Intel Core i3–2100

    + dobrý poměr cena/výkon
    + skvělé provozní vlastnosti


    + obstojná grafika součástí procesoru
     - chybí vymoženosti jako AES-NI či Turbo Boost
    - při renderingu či zpracování videa citelně pomalejší než čtyřjádra
    - mizivé možnosti přetaktování 

    Za
    zapůjčení procesoru Core i3–2100 děkujeme obchodu Alfa.cz

    Kvíz týdne

    Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
    1/9 otázek