Do Česka míří další čínská automobilka. Rozjede naplno vlnu elektromobility i u nás?

1. 8. 2025

Sdílet

Elektromobily pomalu dobývají svět. V Číně už tvoří téměř 60 % nově prodaných aut, pozadu se nedrží ani USA. Evropa s 22 % roste pomaleji, přičemž Česká republika donedávna patřila k vůbec nejpomalejším trhům v celé EU.

Podle posledních dat ovšem dosáhl meziroční nárůst registrací elektrických aut u nás téměř 70 %.

Tento trend pravděpodobně souvisí s nedávným nástupem čínských automobilek a značek (BYD, Omoda nebo Jaecoo) u nás, dynamiku prodeje nových bateriových aut může ještě přifouknout Zeekr nebo Jetour (automobilka Chery). Koncem roku se na náš trh dostane možná i další automobilka Nio.

Sílu čínské „automobilové invaze“ navíc dokresluje fakt, že automobilka MG působí na českém trhu již téměř 3 roky a již tento měsíc by mělo začít dodávat na tuzemský trh české zastoupení skupiny Stellantis (Peugeot, Citroën) nový model značky Leapmotor (konkrétně půjde o elektromobil B10).

Jak na záplavu „číňanů“ reaguje česká Škodovka?

Tato vlna moderních, často až luxusních, čínských elektrovozů má bezpochyby vliv zejména na cenu elektromobilů na českém trhu. Nástup Číny přitom přišel v situaci, kdy se konečně rozhoupala domácí automobilka Škoda a začala se této oblasti věnovat skutečně naplno. To potvrzuje zejména nový Elroq, který se povedl nejenom po stránce designu a výkonu, ale také faceliftovaná vlajková loď domácí automobilky Enyaq. A to se ještě letos počítá s úplnou novinkou – menší a cenově dostupnějším elektrovozem Epiq.

Škodovka je se svými vozy celkově velmi úspěšná i v rámci Evropy (patří jí aktuálně třetí příčka v prodeji nových automobilů), což se projevilo bohužel i v tom, že na nový Elroq nebo Enyaq čekají zákazníci tři až pět měsíců. Pod tlakem čínských novinek se objevují nejenom zajímavé cenové akce, postupně ale Škodovka přestává umisťovat do svých nových aut zbytečně malé baterie typu 54 kWh, které jsou pro normální jízdu skutečně téměř za trest. S těmito bateriemi totiž slibovaný dojezd cca 400 kilometrů v realitě při zapnuté klimatizaci a dynamičtější jízdě po dálnici nedosáhnete ani náhodou.

Některé luxusnější čínské modely přitom nabízejí již dojezd až 800 kilometrů. Například automobilka BYD začne do svých novinek již letos montovat baterii, která se nabije na dalších 400 kilometrů za pouhých pět minut. Podobný dojezd přes 700 kilometrů zvládá například i Volkswagen ID.7 nebo Mercedes-Benz CLA.

Samozřejmě, pokud si pořídíte jeden z nejlevnějších elektromobilů na trhu Hyundai Inster (550.000 Kč) nebo Citroen e-C3 (za cca 580.000 Kč), s menší baterií, dojezdem a pomalým nabíjením, musíte počítat. U škodovky je problém, že jak Elroq, tak zejména Enyaq míří spíše do luxusnější kategorie, kde nižší dojezd (u některých verzí) a pomalé nabíjení výrazně snižují komfort užívání auta.

Xiaomi otevírá v Česku první kamenný obchod. Návštěvníky láká na slevy, dárky k nákupu a elektromobil SU7 Přečtěte si také:

Xiaomi otevírá v Česku první kamenný obchod. Návštěvníky láká na slevy, dárky k nákupu a elektromobil SU7

Řada lidí možná namítne, že u čínských aut není například taková jistota dostupného servisu. To se však může časem měnit (tak jako tak budou muset vznikat nové specializované servisy pro elektromobily), a Čína začne podle mého názoru ve druhé polovině tohoto roku útočit cenou. Možná tak nastane situace, kdy si dobře vybavený elektromobil pořídíte za půl milionu, a to i bez jakýchkoliv dotací.

zdroj: Čistá doprava

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek