Další úplně nezajímavá, generická, elektrická krabice - a ještě z Číny. Proč si myslíte, že něco změní?
Drtivá většina zdejších obyvatel si kupuje ojetiny do 500 tisíc (běžně spíše do 200). Elektromobil dává IMHO smysl jako druhé auto do rodiny, na ježdění po městě a do práce, a tam je naopak malá baterie vhodnější a výhodnější, protože auto sebou netahá stovky kil mrtvé váhy a může tak být menší a levnější. Naopak EV s velkou baterií nedávají smysl vůbec žádný, protože na dálnici neujedou svižně ani 300 km a musí se s nimi jet velmi pomalu (do 110 km/h), tehdy jde o optimální poměr rychlosti a dojezdu (spotřeby) - oproti spalovákům nemají žádnou šanci.
Pokud mají EV uspět, pak je třeba nabídnout něco jako byla City Go EV, auto na pojížďky do půl mega - jenže všichni víme, že Škoda na každém kusu prodělala při prodeji nějakých 100 tisíc...
To je právě ten problém, většina zákazníků co na to má, nechce jen krabičku na nákupy, proto ty ohromné baterky. Pro ty ostatní to je jedno, stejně na to nemají...
Sám jsem před dvěma roky řešil co vzít a výpočty zněly zcela jasně. Pokud bych šel do auta vyšší třídy kde nejsou cenově rozdíly velké, tak by šlo asi jen o to jestli mám kde nabíjet (nemám). V těch nižších třídách i kdybych nabíjel stále zadarmo je návratnost za hranicí smyslu (200kkm+), tedy v době kdy to auto asi vlastnit ani nebudu.Ani PHEV, HEV nevyšel o moc lépe, PHEV se nabízí až ve vyšších třídách, HEV ve vyšších výbavách, které k životu nepotřebují a při mém typu provozu to zase nic moc neušetří...
A to by se mi ta R5 docela líbila, jen naživo mi přišla nějaká velká, hlavně proti té staré...
Tak já bych na to i měl, jen v tom nevidím ekonomický smysl. Jako druhé auto v rodině používáme staré "první" - náklady jsou nějakých 20 tisíc ročně (servis, gumy, spotřebák, hav. pojištění + povinné ručení + parkschein do naší obydlené osady) + PHM (v průměru najede do 10 tisíc km, takže při dnešní cenách je to při spotřebě okolo 6,5 litru na sto asi dalších cca 21 tisíc), sakumpikum něco okolo 40 tisíc. A dalo by se hodně ušetřit, na servisu a pojištění, ale přijde mi, že čím déle to auto bude jezdit, tím levnější provoz bude mít. Mám ho od nova už 16 let...
Nevidím důvod pořizovat EV za mega, smysl by mi dávalo nové EV za 500 (tam je šance, že by se nákladově mohlo po 10 letech dostat k tomu spalováku) - za předpokladu, že bude bezpečné, což se o požárumilovných lithiovkách moc říct nedá; LFP "umí" Thermal Runaway taky (na rozdíl od NMC, kde to je problém větší než malý), jen s menší pravděpodobností. U nafťáku požár nehrozí ani když vyleješ naftu na rozpálený motor... (osobně prakticky vyzkoušeno :-D) No a na delší cesty je EV za trest, takže "první" auto u mě jako EV nehrozí - ne v dnešní době, kdy je třeba do auta nacpat půl tuny baterek s životností 8-15 let a nutností hledat volnou rychlonabíječku pro 30minutové nabíjení každých 350 km.
No já bych na to také měl, proto jsem i na ty ostatní varianty koukal a počítal. Jen se mi nechce vyhazovat více, pokud tím nezískám nějakou přidanou hodnotu - zde úsporu. Zvláště když mi stačí menší auto - aktuálně Clio co si bere 4,5-5,5l. Dost často se ale přesouvám na delší vzdálenosti, tak ty malé krabičky zvláště s omezenou rychlostí jako spring (ne příliš vhodné pro pohyb po dálnici) pro mě také nejsou úplně vhodné...
+-350km a poté pauza by mě zrovna moc neomezovalo. Taková má běžná trasa do práce je 500km a tam si stejně 3 pauzy dělám, jednu delší s tankováním a dvě na kafíčko, protáhnutí a cigárko...
Už jsem starší pán a 800km s jednou zastávkou na tankování jako před lety už opravdu nedávám a ani bezpečné mi to moc nepřijde.
Trochu jiné by to bylo, pokud by extrémně narostl rozdíl v ceně "paliva". Pokud by návratnost rozdílu v ceně u mnou preferované velikosti a třídy vozidla byla pod 5 let (~100kkm) tak bych o tom klidně uvažoval, pokud by reálný dojezd (při aspoň 110km/h) byl kolem těch 350km.
Teď ty prachy radši nacpu do rekonstrukce a za pár let až budu koukat po novém se uvidí.
Mně cestování na delší vzdálenosti problémy nedělá, nicméně: on je trochu rozdíl v tom, jestli zastavíš tam kde chceš/potřebuješ ty, nebo auto. Například já mám vyzkoušené hospody ve kterých se stravujeme při delších cestách, jenže tam nemají stojany na nabíjení - ty jsou obvykle u rychlého občerstvení typu McD, BK, KFC apod. - ne že bych to nejedl vůbec, ale jíst to opakovaně mě moc neláká. Potom tu je další věc, pauzu po 200-300 km si dá skoro každý, jen si ji představuju jako 5 minut aktivního pohybu a protahování, ne 30 minut čekání (v horších případech násobky oněch 30 minut, jak jsem zaznamenal při cestě na dovolenou, kde se u stojanů tvořily fronty) na nabití auta.
s ETS2 se ti to čekání na dražší paliva možná vyplní - jen si nejsem jistý, že autoři tohoho paskvilu byli schopni domyslet multiplikativní ekonomické dopady tohoto nápadu. :-)
No beru to tak, že pokud budu dělat pauzu co 200-250km, tak ještě budu mít buffer vybrat si lepší místo, kde se po těch dobrotách neposeru... A teď už takové cesty také neabsolvuji tak často, takže jako omezující to beru, ale ne tak zásadně jako ty. A až mi zákaží (ekonomicky) na dovču létat, tak se holt vydám na to Lipno, Machač...
S tím že s nějakou takovou békárnou přijdou se počítat dalo, teď je otázka jak se to soudruhům podaří ukočírovat. Jestli to bude v řádu korun/l jak tvrdí oni, nebo spíše desetikorun, jak tvrdí ekonomičtí dezoláti... Že by někdo zkoumal byť jen přímé dopady, to pochybuji, natož aby koukal někam dál.