Hlavní navigace

Dovede Pascal Nvidii do Top 10 výrobců čipů? Má tržby přes 2 miliardy za kvartál

13. 11. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Kvartálním finančním výsledkům Nvidie se tu pravidelně nevěnujeme (tak nějak z tradice sledujeme oba výrobců procesorů, což bývaly původně v obou případech větší firmy). Ale přinejmenším u těch aktuálních je třeba udělat výjimku. Nvidia má mírně posunutý účetní kalendář, takže její třetí fiskální čtvrtletí (účetního roku už 2017) skončilo až 30. října. A v tomto období se tržby firmy dostaly do dosud nevídané výše. Pokud si myslíte, že už 1,428 miliardy v předchozím čtvrtletí bylo na firmu pohybující se dříve v tříciferných hodnotách hodně, pak jste ještě nic neviděli.

Obrat Nvidia v srpnu, září
a říjnu se vyšplhal až nad magickou hranici dvou miliard,
přesně by to mělo být 2004 milionů $.
Jde samozřejmě o absolutní rekord
této firmy, což ale sotva vystihuje nárůst tržeb, ke kterému
zde došlo. Proti stavu před rokem (1,305 miliardy) jde o 54%
nárůst a i proti předchozímu kvartálu o 40 %.
Podobně silně se zvětšil i čistý zisk firmy, který činí
542 milionů, na jednu akcii 83 centů. Hrubá marže dosáhla 59 %.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY 2017
Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY 2017

 

Většinu těchto
dvou miliard přinesla do firmy samostatná GPU: 1,697 miliardy
(minulé čtvrtletí: 1,196 miliard). Nvidia uvádí, že vděčí
silným prodejům GPU architektury Pascal, ke kterým se v tomto
období přidaly levnější GeForce
GTX 1060 3GB
, GTX
1050 a GTX 1050 Ti
(a také mobilní
GTX 1060, 1070 a 1080
). I tak jde o až těžko
uvěřitelné nárůsty. U AMD takto veliké nárůsty tržeb
GPU nebyly, takže bych čekal, že tržní podíly se teď
proti Q2 2016
výrazně změní ve prospěch karet GeForce. U Tegry na procenta také došlo k velkým nárůstům
(plus 45 %), které by teoreticky mohly být už i díky
konzoli
Nintendo Switch
, ale v absolutních číslech divize
přinesla stále jen zlomek peněz ve srovnání s velkými GPU:
241 milionů. Nicméně před rokem na tom byla podstatně hůře
(129 milionů).

GTX 1050 Ti pro notebooky bude založená na plně aktivním čipu GP107, ale takty mají prý být o dost vyšší (Zdroj: LaptopMedia)

 

Pohled na tabulku
s rozdělením těchto tržeb na jednotlivé trhy prozrazuje
zdroje úspěchu o něco podrobněji. Z příjmů GPU tvoří
většinu absolutního objemu i nárůstu herní oblast, 1244
milionů (minule 781 milionů, před rokem 761 milionů). Naproti
tomu v oblasti profesionálních grafik byly tržby beze změn
okolo 200 milionů. Čipy pro servery narostly ze 151 milionů v Q2
a 82 milionů v loňském Q3 na 240 milionů (což jsou
nárůsty o 59, respektive 189 procent).

Rozdělení tržeb mezi jednotlivé segmenty a trhy
Rozdělení tržeb mezi jednotlivé segmenty a trhy

 

Naproti tomu Nvidií
velmi nadějně viděný automobilový trh zatím tolik nenese,
i když se od minulého čtvrtletí dostal z tržeb 119
milionů dolarů na 127 milionů. I zde jde však o výrazné
navýšení proti loňsku, kdy zde Nvidia zaznamenala jen 79 milionů
tržeb. Většina prodejů je tvořena tzv „infotainment“ systémy
aut, nikoliv tedy výpočetními jednotkami pro automatické řízení.

 

 

To nejlepší je
ještě na cestě

Ovšem tyto žně
nemá Nvidia rozhodně naposled, soudě podle prognózy na další,
respektive již probíhající kvartál, tedy listopad, prosinec
a leden. Obrat má ještě stoupnout odhadem na 2,10 miliardy
dolarů, s tolerancí 2 % (tedy interval 2058–2142
milionů dolarů). Marže má zůstat na nynějších 59 %,
takže lze opět čekat asi i vysoký čistý zisk. Celkově by
se při tomto výkonu firma dostala k ročnímu obratu něco
přes 6,8 miliardy dolarů, což by ji mělo pošoupnout o na
žebříčku výrobců čipů. V roce 2015 držela s 4,6
miliardami 18. pozici, kdežto nyní očekávaný výsledek by ji
tehdy dostal před desáté Avago s tržbami 6,961 miliardy.
Nicméně rostl i byznys některých dalších hráčů
a docházelo k akvizicím a fúzím, takže na jakou
to bude pozici, teprve uvidíme.

KL24

Nvidia GP100 v Tesle P100 (Fotografie: ComputerBase)
Nvidia GP100 v Tesle P100, jeden ze zdrojů růstu Nvidii v datacetrech (Fotografie: ComputerBase)

Zdroje: Nvidia (1,
2)