Hlavní navigace

EA chystá revoluci. Hry běžící v cloudu přinesou lepší grafiku, fyziku i AI

1. 11. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce

Když se řekne cloudové hraní, představíte si PlayStation Now, GeForce Now nebo Project Steam od Googlu či Project xCloud od Microsoftu. Ve všech případech jde o to, že k hraní stačí „videopřehrávač“. Hry fyzicky běží na vzdálených počítačích nebo konzolích a k vám se streamuje obraz a zvuk. Vy můžete hru ovládat, protože směrem od vás se na ony vzdálené mašiny posílají povely. Zkušenosti ukazují, že ta technologie opravdu funguje a lze s ní pohodlně hrát (na nekompetetivní úrovni samozřejmě).

V cloudovém hraní je již zainteresováno tolik firem, že je to zkrátka budoucnost, se kterou musíme počítat. Do tohoto oboru teď přispěje i EA se svým Projectem Atlas. Ano, jde o obdobnou technologii jako čtyři výše zmíněné. EA ale jde dál, protože s cloudem už počítá v návrhu herního enginu a vývojářských nástrojích.

Na stránce Electronic Arts se o tom rozpovídal Ken Moss, technologický ředitel firmy. Atlas momentálně připravuje tým čítající přes 1000 lidí. Cílem je cloud „zadrátovat“ do enginu Frostbite, na němž EA staví sportovní tituly, Battlefield, Mass Effect, Need for Speed, RPG série atd., zkrátka všechny hlavní hry.

Hry jako u konkurence poběží skrz malý klient (videopřehrávač) na prakticky libovolném zařízení a budou se s minimální odezvou streamovat ze vzdálených serverů. Tady ale podobnou končí. Zatímco u konkurence se spojíte se vzdálenou konzolí či počítačem, EA vám zpřístupní výkon rozsáhlých herních serverů sdružených v jednom cloudu. Hry nebude limitovat výkon jednotlivých počítačů. Žádné umělé omezování, aby se to všechno vešlo do malé RAM, aby to spočítaly relativně pomalé CPU a GPU. V cloudu budou výkon a prostředky prakticky neomezené.

Tím pádem nebude skoro nic limitovat ani fantazii tvůrců her. EA mluví o hyperrealistické grafice a fyzice. Textury a modely mohou být detailnější než kdy dřív. Ray tracing nebude dostupný jen pro vyvolené. Prostředí bude plně zničitelné. Multiplayerové hry díky cloudu budou moci hostovat tisíce uživatelů.

Umělá inteligence NPC bude skutečně reagovat na to, co děláte, ne to, co bylo dopředu naskriptované. To má zlepšit zážitek v RPG, střílečkách i třeba ve Fifě. AI dnes navíc umí velmi věrně manipulovat se zvukem, takže postavy vás budou moci oslovovat jménem a říkat i věci, co nebyly ve scénáři. Ostatně, všichni vidíme (a slyšíme), jaké pokroky dělá hlasová syntéza u asistentů jako Alexa, Siri či Cortana.

BRAND24

S umělou inteligencí EA počítá již při tvorbě her. Počítače vygenerují celé umělé světy, které pak jen člověk zkontroluje a schválí. Určitou formu procedurálního generování map už vývojáři používají dlouho, EA ale slibuje živější a uvěřitelnější světy. Vývojáři se už soustředí jen na herní mechaniky, koncepty, příběh a postavy; to vše pak propojí AI.

Zní to jako velké sci-fi a Ken Moss ani nesdělil žádný časový plán, kdy Atlas přijde. Vlastně i dost věcí v článku jsou spíš mé spekulace vycházející z možností, které má Atlas přinést. Dokud tady ta technologie nebude, těžko jí uvěříme. Už jen fakt, že si zapnete skutečnou next gen hru, která jen kvůli vám zaměstná několik serverů kdesi v cloudu, je nepředstavitelný. Co energetické nároky? Kdo to vlastně všechno zaplatí?

Byl pro vás článek přínosný?