Hlavní navigace

GeForce GTX 1080: kdy vyjdou recenze a nereferenční karty? A další informace

10. 5. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

V ranních sobotních hodinách zvedla Nvidia oponu nad značnou částí informací o nových grafikách 16nm generace – zejména pak modelu GeForce GTX 1080, jenž je povede a bude vypuštěn jako první. Informacím uvolněným touto erupcí jsme se věnovali zde, ovšem pár dalších detailů od té doby přibylo.

Prvním a důležitým je, že již
máme i datum, kdy si budete na různých webech přečíst
recenze. Pro GeForce GTX 1080 budou totiž publikovány ještě
předtím, než se karty objeví na pultech (připomeňme, že
definitivní vypuštění na trh, zřejmě s fyzickou
dostupností karet, má nastat 27. května). Recenze budou smět
vyjít již 17. května a v tuto dobu by údajně mělo
vypršet NDA i na různé další informace, které novináři
od Nvidie dostali.

Zřejmě bychom se tedy mohli dozvědět všechny
zbývající specifikace (zatím nejsou potvrzené věci jako počty
texturovacích a rasterizačních jednotek, kapacita L2 cache či
multimediální výbava). S recenzemi by zřejmě mohly jít ven
zbylé informace a jediné další čekání by už mohlo být
toliko na dostupnost karet v obchodech.

GeForce GTX 1080 (Zotac)
GeForce GTX 1080 (Zotac)

 

„Founders Edition“ = referenční
karta

S dostupností souvisí
problematika oné „Founders Edition“ verze 16nm grafik. Web
GamersNexus, jehož redaktor byl na odhalovací akci přítomen,
publikoval určité vyjasnění statusu této edice. Founders Edition
bude existovat jak pro GeForce GTX 1080, tak pro GTX 1070, podle
informací GamersNexusu ale nejde v žádném smyslu o edici
speciální. Hardwarově jde o běžná PCB a GPU také
nejsou nějak speciálně vybíraná, ani přetaktovaná z továrny.
Má skutečně jít jen o jiné, hezčí jméno pro staré známé
referenční karty, které výrobci uvedou se základním
chladičem od Nvidie. Tyto karty také zřejmě dostanou recenzenti –
respektive někteří již dostali.

GeForce GTX 1080 (Zdroj: HardwareLuxx)
GeForce GTX 1080 (Zdroj: HardwareLuxx)

Gamers Nexus potvrzuje, že ze začátku
prodejů bude k dispozici právě jen tato referenční
„Founders“ verze, neboť nereferenční modely se objeví až
s určitým zpožděním. To je nemilé z toho důvodu, že
za „Founders Edition“ si připlatíte pár tisíc – byť jde
jen o referenční verzi, která dříve bývala standardem.
Prodávat se ale tyto karty budou dlouhodobě, i poté, co se na
trhu objeví modely s nereferenčním (a většinou lepším)
chlazením.

 

Nereferenční (= levné) karty by
mohly být ještě v červnu

S tím samozřejmě souvisí
otázka, jak dlouho bude třeba čekat na ony nereferenční karty
(počítám, že většině z vás se nebude chtít připlácet
za možnost být mezi prvními majiteli). První výrobci již
publikovali vlastní oznámení svých GTX 1080, ovšem jde právě
o drahé modely s referenčním chladičem. Nicméně firma
Gigabyte zveřejnila i upoutávku na první nereferenční model
patrně ze série Extreme Gaming, byť bez jakýchkoli detailů,
obrázku či parametrů.

Gigabyte slibuje nereferenční GeForce GTX 1080 už na příští měsíc
Gigabyte slibuje nereferenční GeForce GTX 1080 už na příští měsíc

Prospekt ale avizuje datum, kdy se tato
karta má objevit – červen 2016. I pokud by to znamenalo
vypuštění až koncem měsíce, bylo by zpoždění na referenční
modely jen okolo čtyř týdnů, což není špatné a vyplatí
se myslím počkat. Pravda, nemáme záruku, že půjde o uvedení
reálné, a nikoliv papírové.

 

Asynchronní shadery jako u GCN?

Dalším bodem, který se vynořil, je
detail, který Nvidia měla již ve víkendové tiskové zprávě,
ovšem tehdy mi unikl. Mezi vlastnostmi nové architektury Pascal se
letmo zmiňuje možnost provádět asynchronní výpočty
(„asnychronous compute“), což má zlepšovat efektivitu a výkon
ve hrách. Zdá se, že by zde mohla být řeč o tom, čemu se
říká „asynchronní shadery“, což je technologie, zvyšující
například v Ashes of the Singularity výkon GPU
s architekturou GCN. Maxwell tento zlepšovák kvůli své
architektuře nezvládal (asynchronní shadery u něj výkon
nezlepšují), dle této zmínky by ale Pascal zřejmě tento deficit
mohl dohnat. To by bylo pozitivní, protože poté by se asi objevilo
více her, které tuto techniku budou využívat.

 

 

Na závěr se ještě můžete podívat
na další vizualizace a konečně také fotografie reálných
kusů, které se na internetu po odhalení stihly objevit,
publikovány různými zpravodajskými weby.

Zdroje: Nvidia,
VideoCardz (1,
2,
3,
4), GamersNexus,
BenchLife

Byl pro vás článek přínosný?