Hlavní navigace

GeForce GTX 980 Ti: královna herních grafik vrhá stín na R9 290X i Titan X

1. 6. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Nvidia si k příležitosti Computexu nechala delší dobu očekávanou „hráčskou verzi“ přece jen trošku drahé grafiky GTX Titan X. U architektury Maxwell tak zatím dělá vše jako u předchozí a bezesporu úspěšné generace Kepler. Ale zatímco GTX 780 Ti nesla oproti Titanovi polovinu grafické paměti a plnou konfiguraci čipu, u GTX 980 Ti se nesahalo jen na velikosti videopaměti, nýbrž i konfiguraci čipu. Nemusíte mít ale strach – prováděcích jednotek ubylo jen v řádu jednotek procent.

Zatímco plný „velký Maxwell“ čili GPU GM200 v GTX Titan X má k dispozici 3072 stream procesorů a 192 texturovacích jednotek, GTX 980 Ti byla alespoň trochu odlišena tak, že aktivních je 2816 SP a 176 TMU. Nominální takt jádra zůstal na 1 GHz, Titan X má o chlup vyšší průměrný Boost. GTX 980 Ti by měla běhat zhruba na 1075 MHz, v praxi se dá často čekat o několik procent více (maximální boost). GTX 980 Ti oproti Titanu X disponuje poloviční kapacitou videopaměti – s 6 GB ve hrách ani ve vysokých rozlišeních na limit asi nenarazíte. Paměti jsou připojeny opět po 384bitové paměťové sběrnici a běží na efektivním taktu 7 GHz.

Nvidia se v posledních letech ustálila nejen ve skladbě modelových řad, ale i v provedení referenčních karet. Od GTX 780 se highendové GeForce vzájemně podobají jako vejce vejci a nejinak je tomu v případě GTX 980 Ti. I tato karta měří necelých 27 cm (10,5 palce) a i zde najdete podobně konstruovaný chladič.


 

   

Nvidia v prezentaci slibuje plynulé snímkové frekvence u posledních herních hitů a marketing si neodpustil srovnání s GTX 680 namísto 780 Ti. V prezentaci se také nepíše s jakým nastavením detailů takové průměrné snímkové frekvence byly v té které hře dosaženy a ze své zkušenosti mohu jen říct, že průměrných 45 fps jsem při letmém zahrání si Witchera 3 (1.04) na plné detaily (skrze menu hry, nikoli konfigurační soubor) na GTX 980 Ti měl ve 2560 × 1440 px a nikoli 3840 × 2160 px. Na dalších slajdech prezentace pro novináře Nvidia popisuje výhody DirectX 12 (potažmo FL 12_1) a již známé zlepšováky pro brýle VR v rámci GameWorks (Multi-Res Shading).

  

GTX 980 Ti se má v ČR začít prodávat den po oficiálním uvedení (tedy 2. 6.) za 20 499 Kč vč. DPH. První karty by měl dodat Asus, o dva dny později bude následovat MSI. O dostupnosti karet od výrobců jako Gigabyte nebo EVGA nemáme bližší informace. Oficiální dolarovou cenou GTX 980 Ti je pak 649 USD, což oproti 999 USD u Titanu X zní přece jen rozumněji. Jak to zní proti současným 300 USD u R9 290X už nechám na vás. Potěší ale fakt, že Nvidia po uvedení 980 Ti snižuje cenu 980 o 50 USD (z 549 na 499 USD). GTX 970 zůstává na 329 a GTX 960 pak na 199 USD.


Parametry referenčních řešení

  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 780 GTX 780 Ti GTX 970 GTX 980 GTX 980 Ti
Jádro GK110 GK110 GM204 GM204 GM200
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 561 mm² 561 mm² 398 mm² 398 mm² 601 mm²
Tranzistorů 7,1 mld. 7,1 mld. 5,2 mld. 5,2 mld. 8 mld.
Stream procesorů 2304 2880 1664 2048 2816
Takt jádra 863 MHz 875 MHz 1050 MHz 1126 MHz 1000 MHz
Takt Boost 900 MHz 928 MHz 1178 MHz 1216 MHz 1075 MHz
ROP/RBE 48 48 64 64 96
Texturovacích jedn. 192 240 104 128 176
Paměť 3 GB GDDR5 3 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 6 GB GDDR5
Takt pamětí 6008 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz 7000 MHz
Šířka sběrnice 384 b 384 b 256 b 256 b 384 b
Propustnost pamětí 288,4 GB/s 336 GB/s 224 GB/s 224 GB/s 336,5 GB/s
Fillrate (pixely) 41,4 Gpx/s 42 Gpx/s 67,2 Gpx/s 72,1 Gpx/s 96 Gpx/s
Fillrate (textury) 165,7 Gtx/s 210 Gtx/s 109,2 Gtx/s 144,1 Gtx/s 176 Gtx/s
FLOPS 3,98 TFLOPS 5,04 TFLOPS 3,63 TFLOPS 4,61 TFLOPS 5,63 TFLOPS
TDP 250 W 250 W 145 W 165 W 250 W
Délka karty 26,5 cm 26,5 cm 25,5 cm 25,5 cm 26,5 cm
DirectX 11.0 11.0 12 12 12
  Radeon Radeon Radeon Radeon GeForce 
  R9 280X R9 290 R9 290X R9 295X2 GTX Titan X
Jádro Tahiti Hawaii Hawaii Vesuvius GM200
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 352 mm² 438 mm² 438 mm² 438 mm² 601 mm²
Tranzistorů 4,31 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 6,2 mld. 8 mld.
Stream procesorů 2048 2560 2816 2× 2816 3072
Takt jádra 1000 MHz 947 MHz 1000 MHz 1018 MHz 1000 MHz
Takt Boost 1089 MHz
ROP/RBE 32 64 64 2× 64 96
Texturovacích jedn. 128 160 176 2× 176 192
Paměť 3 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB GDDR5 4 GB (2×) GDDR5 6 GB GDDR5
Takt pamětí 6000 MHz 5000 MHz 5000 MHz 5000 MHz 7000 MHz
Šířka sběrnice 384 b 512 b 512 b 512 b 384 b
Propustnost pamětí 288 GB/s 320 GB/s 320 GB/s 320 GB/s 336,5 GB/s
Fillrate (pixely) 32 Gpx/s 60,6 Gpx/s 64 Gpx/s 2× 65,2 Gpx/s 96 Gpx/s
Fillrate (textury) 109 Gtx/s 151,5 Gtx/s 176 Gtx/s 2× 179,2 Gtx/s 192 Gtx/s
FLOPS 4,1 TFLOPS 4,9 TFLOPS 5,6 TFLOPS 11,4 TFLOPS 6,144 TFLOPS
TDP >250 W >250 W >250 W >500 W 250 W
Délka karty 27,5 cm 27,5 cm 27,5 cm 31 cm 26,5 cm
DirectX 11.2 11.2 11.2 11.2 12
  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce  GeForce 
  GTX 750 Ti GTX 660 GTX 760 GTX 960 GTX 770
Jádro GM107 GK106 GK104 GM206 GK104
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 148 mm² 221 mm² 294 mm² 228 mm² 294 mm²
Tranzistorů 1,87 mld. 2,54 mld. 3,54 mld. 2,94 mld. 3,54 mld.
Stream procesorů 640 960 1152 1024 1536
Takt jádra 1020 MHz 980 MHz 980 MHz 1126 MHz 1046 MHz
Takt Boost 1085 MHz 1033 MHz 1033 MHz 1178 MHz 1085 MHz
ROP/RBE 16 24 32 32 32
Texturovacích jedn. 40 80 96 64 128
Paměť 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2/4 GB GDDR5
Takt pamětí 5400 MHz 6008 MHz 6008 MHz 7010 MHz 7010 MHz
Šířka sběrnice 128 b 192 b 256 b 128 b 256 b
Propustnost pamětí 86,4 GB/s 144,2 GB/s 192,26 GB/s 112,16 GB/s 224,3 GB/s
Fillrate (pixely) 16,3 Gpx/s 23,5 Gpx/s 31,36 Gpx/s 36,05 Gpx/s 33,4 Gpx/s
Fillrate (textury) 40,8 Gtx/s 78,4 Gtx/s 94,1 Gtx/s 72,1 Gtx/s 133,9 Gtx/s
FLOPS 1,23 TFLOPS 1,89 TFLOPS 2,26 TFLOPS 2,3 TFLOPS 3,21 TFLOPS
TDP 60 W 140 W 170 W 120 W 230 W
Délka karty 15 cm 23 cm 24,5 cm 24,5 cm 26,5 cm
DirectX 11.0 11.0 11.0 12 11.0
  Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
  R7 260X R7 265 R9 270 R9 280 R9 285
Jádro Bonaire Pitcairn Curacao Tahiti Tonga
Výrobní proces 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm 28 nm
Velikost jádra 160 mm² 212 mm² 212 mm² 365 mm² 366 mm²
Tranzistorů 2,08 mld. 2,8 mld. 2,8 mld. 4,31 mld. 5 mld.
Stream procesorů 896 1024 1280 1792 1792
Takt jádra 1100 MHz 900 MHz 900 MHz 827 MHz 918 MHz
Takt Boost 925 MHz 925 MHz 933 MHz
ROP/RBE 16 32 32 32 32
Texturovacích jedn. 56 64 80 112 112
Paměť 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 2 GB GDDR5 3 GB GDDR5 2 GB GDDR5
Takt pamětí 6,5 GHz 5,6 GHz 5,6 GHz 5000 MHz 5500 MHz
Šířka sběrnice 128-bit 256 b 256 b 384 b 256 b
Propustnost pamětí 104 GB/s  179,2 GB/s  179,2 GB/s 240 GB/s 176 GB/s
Fillrate (pixely) 17,6 GPx/s 28,8 GPx/s 29,6 GPx/s 26,5 Gpx/s 29,8 Gpx/s
Fillrate (textury) 61,6 GTx/s 57,6 GTx/s 74 GTx/s 92,6 Gtx/s 102,8 Gtx/s
FLOPS 1,97 TFLOPS 1,84 TFLOPS 2,37 TFLOPS 2,87 TFLOPS 3,29 TFLOPS
TDP >115 W >150 W >150 W > 250 W >190 W
Délka karty 21 cm 21 cm 24,5 cm 27,5 cm 24,5 cm
DirectX 11.2 11.2 11.2 11.2 12

Poznámka: GeForce GTX 980 SLI si při zapojení AFR (Alternate Frame Rendering – střídání GPU při vykreslování snímků) můžete papírově představit jako teoretický dvojnásobek u většiny hodnot, platí však, že velikost paměti a šířka paměťové sběrnice je stejně limitní jako u jediné GTX 980.

 

Několik málo procent pod Titanem X

Další otestované karty ve srovnání


Přehledová tabulka testovaných modelů

  Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Cena vč. DPH [Kč]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 24 980
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 29 980
GeForce GTX 980 Ti Nvidia ref. karta 1000 1076 7012 6144 384 20 490
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 17 760
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 14 990
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 13 740
GeForce GTX 970 OC Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD 1178 1329 7012 4096 256 10 800
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 9 690
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 8 730
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 7012 2048 256 8 250
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 6000 3072 384 7 000
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 5500 2048 256 6 120
GeForce GTX 960 OC Gigabyte GV-N960IXOC-2GD 1165 1228 7012 2048 128 5 630
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 5000 3072 384 5 780
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 6008 2048 256 5 470
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 6008 2048 192 5 000
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 5600 2048 256 4 690
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1228 (kolísá na 1202) 5400 2048 128 4 300
Radeon R7 265 Asus R7265-DC2-2GD5 925 5600 2048 256 4 080
Radeon R7 260X OC Asus R7260X-OC-2GD5 1075 5000 2048 128 3 570

 

Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy

Testovací sestava

Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Ovladače

Všechny grafické karty Nvidia GeForce s výjimkou Gigabyte GTX 960 ITX byly testovány s ovladačem GeForce 347.52 a karty AMD Radeon pak s Catalyst Omega 14.12.

 

Jak na interaktivní grafy 2.1

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1

Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Assassin's Creed Unity

V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.

Batman: Arkham Origins, Battlefield 4

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Battlefield 4

V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).

   

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Bioshock Infinite, Company of Heroes 2

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

    

Company of Heroes 2 

V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Crysis 3, Dragon Age: Inquisition

Crysis 3

V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.

Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dragon Age: Inquisition 

 V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Dying Light, Evolve

Dying Light

Zajímají-li vás detaily o testování v této hře, zavítejte do článku Srovnání 28 grafických karet v Dying Light. Od R7 250 až po GTX 980 SLI. Dying Light si bohužel vyžaduje aktualizace (pro pokračování v uložené hře) a s další novou verzí hry se bohužel změnil i výkon. Výsledek posledně doměřené karty (GTX 960 ITX) tak není plně srovnatelný s ostatními a hru bude potřeba přestat počítat do souhrnného výsledku. Je to škoda, jednalo se o poměrně náročný a dobře škálující test GPU a současně dost populární hru.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Evolve

Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Far Cry 4, Metro: Last Light

Far Cry 4

Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Kyrat, dobu nastavujeme na poledne.

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

Testujeme s tímto nastavením:

Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Thief, Tomb Raider

Thief

 Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.

 


Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Tomb Raider (2013)

S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) 2

Total War: Shogun 2

Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.

Witcher 2: Assassins of Kings (Zaklínač 2)

The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.

Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.


 

Watch Dogs, World of Tanks

Watch Dogs

Metodiku testování a rozbor hry po stránce výkonu hardware najdete v článku Watch Dogs: korektní souboj 25 GeForce a Radeonů. Grafiky nyní trápíme v maximálním možném nastavení (Ultra) s čtyřnásobným multi-samplingem.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

World of Tanks 9.5


Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB)  a nejlépe škálující s GPU.

Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec)
Mapa/replay Avg. fps Min. fps
Windstorm #1 (T-54) 43,7 15
Windstorm #2 (Firefly) 42,0 20
Fjords #1 (Chaffee) 39,2 23
Fjords #2 (T-54) 38,9 17
Stalingrad (T-54) 51,1 26
Winter Ruinberg (Panther) 38,7 27
Windstorm Arty (Grille) 54,3 40
Kharkiv (T-54) 43,9 19
Windstorm #3 (Hellcat) 45,3 30

Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.

  

Minimální fps v 1920 × 1080 px

Minimální fps ve 2560 × 1440 px

Minimální fps v 3840 × 2160 px

Příkon (spotřeba), příkon/výkon

wattmetr

Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. 

Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.

Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.

Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC v Dying Light: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérie se spoustou kouře, poletujících částic a do dálky vykreslovaných objektů a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.

Příkon PC ve Watch Dogs: Po projití popsaného testovacího běhu se vracíme opět na „start“ a s pohledem zčásti na město a z části na vodu necháme wattmetr zhruba minutu uklidnit a poté odečítáme příkon.

Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.

 

V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.

Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.

Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:

Chování Boost 2.0 a PowerTune

Referenční GTX 980 Ti má zřejmě dost přísný Power Limit, takže maximální Boost (1190 MHz) vydrží jen pár minut intenzivní zátěže a pak se GPU ustálí někde kolem taktu 1088 MHz. 

 
 

Hraní Project Cars (vlevo) a Witchera 3 (vpravo) ve skříni Fractal Design Define R4 vedlo k takovémuto průběhu teplot a otáček ventilátoru:

  

V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény. Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:

Přehledová tabulka testovaných modelů

  Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 1018
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 1126
GeForce GTX 980 Ti Nvidia ref. karta 1000 1076 7012 6144 384 1190 (po chvíli 1088)
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 1137 (po chvíli 1124)
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 1151
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 993 (po chvíli 967, pak až na 928)
GeForce GTX 970 OC Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD 1178 1329 7012 4096 256 1354
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 995
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 928
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 7012 2048 256 1150 (po chvíli 1071)
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 6000 3072 384 1050
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 5500 2048 256 973
GeForce GTX 960 OC Gigabyte GV-N960IXOC-2GD 1165 1228 7012 2048 128 1329
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 5000 3072 384 925
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 6008 2048 256 1137
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 6008 2048 192 1124 (občas propad na 1110)
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 5600 2048 256 975 (dřív 1050, ale v 14.12 jakoby zmizel Boost)
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1228 (kolísá na 1202) 5400 2048 128 1202
Radeon R7 265 Asus R7265-DC2-2GD5 925 5600 2048 256 925 (po chvíli spadne na 900)
Radeon R7 260X OC Asus R7260X-OC-2GD5 1075 5000 2048 128 1075

Shrnutí a verdikt


Shrnující grafy

Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno ne 21, ale „jen“ 20, neboť ve War Thunder je část karet otestována ve verzi 1.45 a část 1.47.

 

Výkon ve 20 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

Výkon/cena

Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.

Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)

„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px

Jelikož se jedná o test highendových grafik, musíme se v něm v roce 2015 už zabývat i velmi vysokým rozlišením jako je 3840 × 2160 bodů. To jsme vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr z 20 a ne 21 her:

Verdikt

GTX 980 Ti je stejně jako všechny další GeForce na architektuře Maxwell dobrá karta. V optice pouhého pohledu na výkon nebo ještě lépe v kontextu s příkonem (spotřebou) dokonce skvělá. Ale stejně jako všechny v poslední době uvedené grafiky je taky nehezky drahá. Její cena působí příjemně jen ve srovnání s Titanem X.

Computexová 980 Ti bude oceněna těmi, které zase tak nebolí investovat do nejnovějších herních hraček, ale zase nechtějí tak trochu vyhazovat peníze vyloženě oknem. Zvláště v případě konfigurace SLI je už cenový rozdíl oproti Titanu X velmi cítit.

V rozlišení 4K je oproti nyní snad konečně zlevňované GTX 980 náskok nové 980 Ti dost citelný (zhruba 30 %), proti jednočipové špičce od AMD (R9 290X) je 980 Ti ve 4K rychlejší o víc než 40 %. Jenže R9 290X momentálně v přetaktované verzi a s dobrým chlazením seženete za za nějakých 9700 Kč a to je přece jen obrovský rozdíl. A pokud za rozumnou volbu dnes považujete spíše rozlišení 2560 × 1440 px, tak zde se v poměru výkon/cena GTX 980 Ti jako racionální volba nejeví už vůbec.

KL24

Pro potenciální kupce 980 Ti bude určitě fajn bonusem dost očekávaná hra Batman Arkham Knight a my pragmatičtější budeme zvědavi, jak se AMD povedou Radeony R9 série 390 (Fiji) a co to případně udělá s cenovou politikou posledních dvou soků na poli herních GPU.