Google chce v EU ustoupit, ale Komise jej nechá projít „testem trhu“

26. 4. 2013

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Dva týdny nazpět jsme psali o chystaných ústupcích, které Google v Evropě udělá, aby se vyhnul pokračování ve vyšetřování Evropskou komisí kvůli zneužívání dominantního postavení. Komise už od roku 2010 řeší, zdali Google záměrně nepoškozuje konkurenci ve vyhledávači a internetové reklamě. Googlu přitom hrozí pokuty ve výši až 10 % celosvětového ročního obratu.


Takhle bude Google odkazovat na konkurenční služby (foto: The Verge) 

Návrh Googlu k EU

Komise teď zveřejnila konkrétní návrh, který se shoduje s nedávno uniklými informacemi. Google se chce zavázat, že pět let bude v oblasti Evropského hospodářského prostoru dodržovat čtyři pravidla. Jsou v detailech jiná, než bude bude muset Google plnit v USA, kde jej donedávna vyšetřovala FTC. V Evropě má totiž Google mnohem silnější pozici, konkurence v USA je větší.

1. Výsledky konkurence na prominentním místě

Google se chce uvázat, že výsledky v EU budou vypadat jinak než ve zbytku světa (pořadí výsledků ani algoritmů se změna nedotkne, jen jejich prezentace). Tam, kde na viditelném místě propaguje své produkty, bude stejným způsobem odkazovat i na minimálně tři konkurenční služby. To se prý týká především lokálního vyhledávače (Google+ Local). Spolu s ním by Google měl linkovat i například na konkurenční Yelp, Foursquare, TripAdvisor atp.

To se však prý netýká služeb jako News (Zprávy) a Flight Search (vyhledávání letů), kde si firmy musí prominentní místo samy zaplatit. Google sice na prvním místě zobrazuje vlastní službu, ale odkazy v ní vedou na cizí komerční obsah.

2. Provozovatelé mohou svá data před Googlem uchránit

Stejně jako v USA mohou firmy zpětně (systémem opt out) Googlu zakázat, aby „vykrádal“ jejich data. V praxi šlo často o vyhledávače a hodnocení cestovatelských služeb, hotelů a restaurací. Dohoda s FTC i plánovaná s EU tak Googlu povoluje, aby cizích služeb využíval i pro sebe, jen dokud mu to provozovatelé původních dat sami nezakážou. Google za to navíc nemůže trestat například horším umístěním webu ve výsledcích.

3. Reklamy více společností na jednom webu

U FTC toto chování Googlu prošlo, v Evropě zřejmě bude muset mediálním společnostem povolit, aby mohly na svých stránkách kromě reklamního systému AdSense nasadit i další řešení (Bing Ads, Sklik, Adfox atd.). Google nemůže mít monopol na reklamy konkrétních webů.


Tržní podíly vyhledávače Googlu (EU 93 %, USA 78 %), zdroj: FairSearch

4. Kampaně budou přenositelné

Online kampaně AdWords (hlavní zdroj příjmů Googlu) budou mít takový formát (nebo export a import), aby je bylo možné použít i v jiných systémech.

Test trhem

Reakcí Komise je, že nechá Google projít testem trhu. Veřejnost (a tedy i konkurence) má měsíc na to, aby k návrhu vznesla připomínky. Až podle nich se bude evropský regulátor řídit a vyjedná s Googlem konečnou podobu dohody.

Aktuální krok si pochvaluje organizace FairSearch v čelem s Microsoftem a Nokií, která chování Google nejhlasitěji kritizuje. Požaduje však, aby jí Google předvedl reálné ukázky chystaných změn, stejně jako je ukázal Komisi.

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek