Intel: GPGPU nemá budoucnost

8. 7. 2008

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Zprávu, kterou zveřejnil server X-bit labs, můžeme vnímat jako další fázi mediální přestřelky mezi Intelem a Nvidií. Tentokrát se ale Intel opřel do obou velkých dodavatelů grafických čipů, do Nvidie i ATI. Viceprezident Intelu Pat Gelsinger řekl novinářům z Custom PC, že systémy GPGPU (tedy provádění negrafických výpočtů na grafických akcelerátorech) nemá budoucnost.

„Tohle vidíme v oblasti výpočetní techniky stále dokola: je tu skvělý nový nápad, který slibuje deseti- až dvacetinásobné zrychlení, pouze je tu jedna překážka, kterou musíte překonat, a to je nový způsob programování. Tahle překážka se vždy ukázala jako nepřekonatelná, protože způsoby počítání a programování se časem stále vyvíjí.“

Intel vychází ze svých zkušeností s Itaniem. Ve spojení s tímto jménem jste možná již slyšeli zkratku EPIC, ta znamená Explicitly Parallel Instruction Computing. Itanium narazilo na stejný problém, na který podle Gelsingera doplatí Nvidia CUDA (Compute Unified Device Architecture) a ATI CTM (Close to Metal, ale dnes již se používá oficiální název AMD Stream SDK) – teoreticky totiž nabízelo velmi vysoký výkon, ale k jeho dosažení bylo nutno patřičně optimalizovat software.

Ale počkat, Intel přece chystá grafické jádro Larrabee, u kterého je podle všeho kladen velký důraz právě na možnosti GPGPU využití. Není tedy Intel sám proti sobě? I na to má Pat Gelsinger odpověď:

„Očekáváme, že o systémech jako CUDA a CTM se v budoucnu bude mluvit jako o zajímavostech v poznámkách pod čarou. Bude se říkat, že tyhle technologie slibovaly hodně, ale existovalo jen pár aplikací, které jejich potenciálu využily. Myslíme si, že evolučně kompatibilní model, jaký my nabídneme s Larrabee, je z dlouhodobého hlediska to správné řešení.“

Poznamenejme, že Larrabee se skládá z většího počtu jednodušších jader architektury x86, hovoří se o 16 až 32 jednotkách, zřejmě podle cílového cenového segmentu. Právě skutečnost, že Larrabee je vlastně mnohojádrový x86 procesor, má usnadnit využití plného potenciálu čipu.

hacking_tip

Na obranu platformy CUDA je nutno uvést, že pro grafická jádra Nvidie lze programovat v jazyce C a že kalifornská společnost se prostřednictvím svého webu CUDA Zone snaží do vývoje aplikací zapojit i širší programátorskou komunitu. V době, kdy Intel vypustí Larrabee, už ATI s Nvidií budou mít s GPGPU značný náskok: platformu CUDA využívá konvertor videa BadaBOOM, plugin do Photoshopu a rozhraní pro herní fyziku PhysX. PowerDirector 7 od Cyberlinku naopak využívá akceleraci GPU ATI, na Radeonu HD 4850 dokáže konvertovat čtyři videa v 1080p z MPEG-2 do MPEG-4 v reálném čase. A tak to Intel bude mít těžké, ale nevynášejme předčasné závěry…

Zdroj: X-bit labs

Autor článku