Hlavní navigace

První samostatná GPU Intel mají architekturu Xᵉ, budou konkurovat i hernímu highendu

17. 12. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce

Minulý týden jsem tu psali o architektuře Gen11, což je označení pro GPU, která bude Intel integrovat do 10nm procesorů Ice Lake. Poté ovšem firma řekla i něco k následující generaci, která má mít o hodně větší ambice. A také konečně o samostatných grafikách, které mají vyjít v roce 2020 a budou postavené právě na tomto základě.

Na rok 2020 plánuje Intel opět další novou generaci grafické architektury, následující po Gen11. Neoficiálně se jí přezdívalo logicky Gen12 a mělo jít o GPU pro procesory Tiger Lake. Jak si asi vzpomínáte, na architektuře z Tiger Lake měla být údajně založena také první samostatná GPU Intelu. To bylo také potvrzeno. První samostatné grafiky podle Intelu vzniknou na základě generace přímo následující po Gen11.

Označení ale bude jiné, s přechodem k samostatným grafikám se Intel rozhodl také přijít s novou značkou. Tato GPU se mají jmenovat Xᵉ, respektive to možná bude označení pro jejich grafickou architekturu, to ještě úplně jasné není. Zda tedy Xᵉ bude přímo jméno, které Intel postaví proti Radeonům a GeForce, teprve uvidíme. Nejde přece jen o něco, co se bude spotřebitelům dobře pamatovat/vyslovovat a už vůbec ne psát nebo hledat na internetu.

Zatímco Gen11 bude stál jen architektura pro integrované grafiky, Xᵉ má mít poprvé onen širší záběr. Má pokrývat jak integrovaná grafická jádra, tak samostatné grafické karty. Ovšem nebude pro všechny tyto segmenty stejná. Intel zdá se má stejnou strategii jako Nvidia a rozštěpí Xᵉ na dvě větve. Jednu pro PC, která bude patrně mířit na herní využití (nebo ještě multimédia) a v prezentaci je označená jako „Xᵉ optimalizovaná na klientské použití“. Zároveň ale bude existovat druhá verze „optimalizovaná pro datacentra“. Ta bude zřejmě zaměřená na HPC výpočty a na výpočty strojového učení a umělé inteligence. Xᵉ má škálovat od TFLOPS po PFLOPS, takže Intel má v merku i superpočítače a klastry, v nichž by těchto GPU bylo spřaženo velké množství.

Slajd z prezentace architektury GPU Intel Xᵉ: Intel vytvoří samostatné větve pro herní a výpočetní sféru (Zdroj: AnandTech)

Od levných a integrovaných grafik po ty nejvýkonnější

Podle Intelu budou tyto dvě větve každá představovat samostatnou mikroarchitekturu založenou na společné architektuře Xᵉ. Jak velké budou mezi nimi rozdíly, tedy ještě přesně nevíme, ale asi by mohlo jít o stejný základ lišící se například přítomností podpory pro výpočty s dvojitou přesností (FP64), ECC pamětí a specializovanými jednotkami pro akceleraci neuronových sítí pro ono strojové učení. Architekturu Xᵉ bude pak rozvíjet několik dalších generací, pro něž bude představovat základ. Nepůjde tedy o nějaký ojedinělý pokus, Intel má připravenou celou roadmpau následujících generací.

Pořídíte si novou grafiku Intel Xe?

KL24

Jak už bylo řečeno, GPU Intel Xᵉ přijdou na trh v roce 2020. Jak procesory Tiger Lake, tak samostatná verze pro PCI Express bude vyráběná na 10nm procesu. Podle slajdů Intelu mají obě mikroarchitektonické větve pokrývat prostor od serverů přes všechny segmenty PC trhu až po integrovaná GPU a lowendové samostatné karty. To by implikovalo, že se Intel pokusí dosáhnout výkonů konkurenceschopných s celým spektrem konkurenčních grafik GeForce a Radeon. Ve slajdech jsou ukázány cenové/výkonnostní kategorie „entry“ (levné karty), „mid-range“ (střední proud) a „enthusiast“ neboli nadšenecký segment. Intel tedy chce dodat i kartu s vysokým/highendovým výkonem. Jak se to ve finále podaří, to zatím samozřejmě nevíme. Tyto karty budou asi soupeřit už se 7nm Radeony a GeForce, jejichž výkon také předem neznáme.

Xᵉ má přinést integrované grafiky a samostatné karty od lowendu přes mainstream až po highendové herní karty (Zdroj: AnandTech)

Za nějaké dva roky se tedy schyluje k zajímavé premiéře, protože se zdá, že Intel se chce do grafického trhu skutečně opřít vší silou. A ta je po stránce zdrojů, financí a koneckonců i zkušeností hodně velká. Tento pokus o rozšíření konkurence v GPU pro osobní počítače ze dvou hráčů na tři má asi největší šanci od doby, kdy zkrachovalo 3Dfx.

Byl pro vás článek přínosný?