Odpověď na názor

Odpovídáte na názor k článku Je elektromobilita opravdu tak čistá, jak se prezentuje? Vědci objevili její skrytou pihu na kráse. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.

  • Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví.
  • 14. 9. 2025 14:24

    tynyt

    Před více než třiceti lety jsem domů pořídil první zářivkovou "žárovku" (i když stála okolo 400 Kč), protože to dávalo smysl - minimálně tam, kde se svítilo skoro celý den, a to i přesto, že jsme tehdy v EU nebyli a dobrá EU nemyslela na to, jak ušetřit energii navzdory zpátečníkům jako jsem já.

    Zákaz (plošný) žárovek přinesl zářivky i na WC, ty tam chcípaly do roka. Přitom byly plné rtuti a dalších chuťovek, jako je třeba startér. LED světla přišla až po několika letech, a to ne díky EU, ale díky vývoji ve světě - konkrétně v Japonsku a levné práci bez ohledu na ekologii v Číně.

    Češi jsou vskutku konzervativní, já to připisuju poměrně kvalitnímu technickému vzdělání, které docela rychle odhaluje nesmysly a ideologické zkratky do slepých uliček. Neznám nikoho, kdo by dnes pro běžnou aplikaci osvětlení nechtěl LED, nicméně znám spoustu aplikací, kde si dodnes bez žárovky pořádně neposvítíš (např. u fotografie nebo ve výrobě, kde u jiných typů osvětlení hrozí stroboskopický efekt, byť tohle už LED celkem dobře umí), což plyne z prostých technických vlastností daného typu světla, konkrétně rozsahu emitovaných vlnových délek a dosvitu rozžhaveného vlákna, které tak překonává průchod sinusoidy okolo nuly.

    A ještě bych tě rád upozornil, že žárovka je technicky řádově jednodušší produkt, než vozidlo a jeho pohon. Přesto jsme absolvovali několik let s nekvalitní náhražkou a za dokonalou náhradu edisonky považuji osobně až filamentové LEDky, které přišly teprve před pár lety.

    BTW: já už přes 15 let jezdím jen na naftu, pro mé potřeby a velikost auta je to optimální pohon. Ale to bys zřejmě nepochopil proč.