Vše jsme se měli dozvědět 26. února, to je dnes. Jako pravdivá se ukázala druhá varianta: na webové stránce věnované kampani TressFX nyní najdete obrázky Lary Croft z chystaného rebootu série Tomb Raider a její realisticky renderované kštice.
TressFX Hair je sada nástrojů, které vyvinulo AMD ve spolupráci s herním studiem Crystal Dynamics. Od počátku éry 3D měly postavy ve hrách nerealistické vlasy, stýská si AMD. Na realistické renderování v reálném čase je to totiž jedna z nejsložitějších úloh: je potřeba vykreslit desítky tisíc jednotlivých poloprůsvitných vlasů, z nichž každé vrhá stíny a vyžaduje vyhlazování hran. Naštěstí ale máme dnešní výkonná grafická jádra s podporou DirectCompute. TressFX právě toto rozhraní a programovací jazyk používá, staví přitom na technologiích order-independent transparency (ta byla poprvé k vidění v techdemu Mecha k Radeonům HD 5000) a per-pixel linked list. Na screenshotech níže můžete porovnat Lařiny vlasy „před a po“.
Každý vlas je simulován jako řetěz s desítkami článků, na který působí jednak gravitace a pohyby hlavy, jednak vítr a jinak se vlasy chovají, když jsou mokré. Zároveň je prováděna detekce kolizí, jednak mezi vlasy navzájem, jednak s dalšími objekty, aby se neponořovaly do hlavy nebo ramen postavy. Trapné kolize vlasů s brněním znáte jistě z mnoha her sami.
Zbývá ještě zodpovědět důležitou otázku: bude pokročilá simulace vlasů TressFX fungovat i na jiných grafických kartách, než Radeonech HD 7000, o kterých mluví tisková zpráva? O technologii se nikde nepíše, že by měla být exkluzivní pro grafické karty AMD a použití DirectCompute nasvědčuje tomu, že zkrátka nepřijdou ani majitelé konkurenčních produktů. Otazník ale visí nad výkonem: je-li algoritmus optimalizován pro grafická jádra architektury GCN, na GeForce a starších Radeonech může být výsledné framerate pod hranicí hratelnosti. U srdce nás může hřát, že nový Tomb Raider lze ještě stále dostat zdarma k nově zakoupenému Radeonu HD 7800.
Tomb Raider bude oficiálně vydán 5. března a tehdy se na všechny otázky dozvíme odpověď. Zejména na tu, která určitě vrtá hlavou mnoha z vás: jaké nejmodernější technologie herní fyziky a renderovací postupy vývojáři použili pro Lařina ňadra.
Zdroj: AMD TressFX