Hlavní navigace

Levná GeForce GTX 1630 vyjde už za pár dní, známe kompletní specifikace

20. 5. 2022

Sdílet

 Autor: Nvidia
GeForce GTX 1630, kterou chce Nvidia řešit nedostatek levných grafických karet, by mohla vyjít ještě před koncem května. Bude to levnější verze GTX 1650, sice ořezaná, ale běžící na výrazně vyšší frekvenci.

Vypadá to, že nová levná grafika Nvidie, o které jsme teprve včera psali, vyjde o dost dřív, než to mohlo vypadat. Web VideoCardz k ní už zjistil prakticky všechny parametry, takže máme lepší představu o tom, kam by asi mohla cenově a výkonem zapadat. Zejména ale píše, že by její uvedení mělo být prakticky za rohem, zřejmě ještě na konci aktuálního měsíce.

V první zprávě ze středy web VideoCardz tvrdil, že informace o příchodu modelu GeForce GTX 1630 je ještě hodně čerstvá. Přípravy k vydání ale asi už běžely delší dobu, protože podle jeho zdrojů tato grafika vyjde již 31. května, tedy přespříští úterý. Toto má být den vydání stanovený Nvidií, i když není úplně jasné, zda třeba datum skutečné dostupnosti v obchodech nemůže být posunuté ještě o něco dál.

Specifikace: dvě třetiny výkonu GTX 1650?

Specifikace grafiky již VideoCardz má prakticky všechny. Karta je podle něj založená na 12nm čipu TU117 s architekturou Turing ve variantě TU117-150. Je tedy potvrzeno, že půjde o GPU s vylehčenou verzí Turingu, která nepodporuje DLSS ani raytracingové efekty, jelikož nemá RT jádra ani tensor jádra. Na druhou stranu bude moci využívat konkurenční FSR 2.0 od AMD, až se začne ve hrách objevovat…

GeForce GTX 1630 bude, zdá se, vycházet z návrhu karty GTX 1650, ale bude více ořezaná. Čip TU117 bude mít aktivní jen polovinu výpočetních jednotek, 512 shaderů (GTX 1650 používá 896, plná verze čipu má 1024). Karta ale toto bude dohánět vysokou frekvencí. Zatímco GTX 1650 oficiálně má takt boostu 1590 MHz, model GTX 1630 bude vyhnaný až na 1800 MHz. To by mělo GeForce GTX 1630 dávat teoretický hrubý výkon na úrovni asi 65 % modelu GTX 1650.

Cenou za to ovšem je, že TDP nebude nízké, jak jste asi čekali (my také), Nvidia ho nastaví na stejných 75 W, jako má GeForce GTX 1650. Tato karta tedy nebude schopná nahradit GeForce GT 1030 v roli úsporné grafiky s se spotřebou 20–30 W. Tomu bude o trochu blíž Radeon RX 6400 se svým TDP 54 W.

GeForce GTX 1650 s GDDR6 od Zotacu zdroj Expreview 06 PCB GeForce GTX 1650 s GDDR6 od Zotacu (Zdroj: Expreview)

Paměťová sběrnice bude také zredukovaná na polovinu – 64 bitů. Nvidia na ni osadí 4GB paměť GDDR6, takže kapacita neutrpí. Frekvence paměti bude 12,0 GHz efektivně, což dá kartě i s 64bitovu sběrnicí propustnost 96 GB/s. A to je 75 % propustnosti, kterou disponoval původní model GTX 1650 s pamětí GDDR5). Tudíž by to z pohledu výkonu nemuselo být úplně nevyvážené. Nicméně proti pozdější verzi GTX 1650 s GDDR6 (192 GB/s) je to už propad propustnosti na polovinu.

Podle specifikací by tedy výkon GTX 1630 mohl být právě někde okolo dvou třetin GeForce GTX 1650. Stále by měla být použitelná k základnímu hraní, mnohem více než GeForce GT 1030. Použití čipu TU117 jí také dá určité multimediální schopnosti – toto GPU má hardwarový enkodér generace Volta (o něco horší než v čipech Turing a Ampere, podporuje enkódování HEVC, ale bez B-snímků) a podporuje dekódování HEVC i VP9 v rozlišeních až 8K.

Grafiky GTX 1630 by také stejně jako GTX 1650 mohly podporovat výstup DisplayPort 1.4a (s nímž lze teoreticky s kompresí provozovat rozlišení až 7680 × 4320 bodů) a HDMI 2.0b, jelikož GTX 1650 a TU117 toto umí. Konkrétní osazení výstupy bude asi na výrobcích karet, ale pokud bude přítomen DisplayPort, mohly by tyto karty obsloužit i dost pokročilé monitory. Může jít tedy o grafiku do pracovního PC, kde není třeba herní výkon, ale třeba 4K nebo 5K LCD ano.

CS24

Karty asi budou podobné modelům GeForce GTX 1650 s GDDR6, pravděpodobně asi budou využitá stejná PCB a také návrhy chlazení, vzhledem k tomu, že TDP je opět 75 W. Cena by logicky měla být nižší než za modely GTX 1650, ale jaká bude oficiálně, to ještě nevíme (doufejme, že teď už se budou doporučené částky víceméně držet i ceny v reálu).

Zdroj: VideoCardz