Na české koleje vyjel první vlak bez strojvedoucího, řídí jej umělá inteligence

7. 4. 2025

Sdílet

Společnost AŽD Praha v pátek spustila jízdy prvního autonomního vlaku bez strojvedoucího. Bude jezdit po trati dlouhé 24 kilometrů z Kopidlna do Dolního Bousova. Celá trať musí být pokryta signálem 5G a obě stanice jsou nově datově propojené systémy využívající umělou inteligenci.

Tento vlak již nepotřebuje tradiční způsob vedení a zabezpečení jízdy s využitím fyzických návěstidel. Unikátní má být především nasazení vlaku v otevřené krajině na běžné trati. V uzavřených areálech typu letiště již podobné vozy jezdí dlouho. „Nebojím se říci, že v tomto ohledu nastavujeme ambiciózní tempo v rámci celé Evropy,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Vozidlo je české výroby, vzniklo přestavbou motorového vozu typu 810 a jmenuje Edita (Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD). Při první jízdě s cestujícími (politici a několik novinářů) jej AŽD Praha představila za účasti ministra dopravy Martina Kupky.

Autor: AŽD Praha

Vlak obsahuje systém pro detekování překážek na trati, kdy v případě problémů začne sám zpomalovat, houkat nebo i zastaví. Vlak také sám zrychlí poté, co se dostane na část trati s vyšším rychlostním limitem. Na této trati to žádné rychlostní rekordy nebudou, většinou se zde jezdí 50 km/h.

Automatizovaná je samotná jízda. Připojení vagonu a popojíždění na nádraží musí provádět obsluha. Ale i samotný rozjezd je už na automatice. AŽD Praha je soukromá firma, která vyvíjí bezpečnostní prvky pro železnici. Do roku 2030 plánuje převést v plně autonomní železnici také tzv. švestkovou dráhu Čížkovice – Obrnice), kde zajišťuje každodenní dopravu v rámci linky U10 Dopravy Ústeckého kraje.

Autonomní vlak AŽD

 Cestující mohou sledovat záběry z kamer a lidaru

Autor: AŽD Praha

Cestující se mohou svézt od 5. dubna ve vagónu, který je vybaven displeji zobrazujícími přenos z venkovních kamer a lidarových senzorů na hnacím vozidle. Ty detailně snímají okolí, mapují terén a v reálném čase vyhodnocují data potřebná pro jízdu. První autonomní vlak bude prozatím jezdit ve vybrané víkendové dny a o prázdninách. Dospělý cestující za jízdenku zaplatí 50 Kč.

Zdroj: Youtube.com

Legislativně se využije tzv. Institut zkušební dráhy, ovšem do plného schválení bude při jízdách ještě přítomen strojvedoucí. Nebude však vlak přímo ovládat. Pouze dohlížet na jeho bezpečnost z dohledového pracoviště. V případě jakéhokoliv problému bude moci kdykoliv zasáhnout a soupravu okamžitě zastavit nouzovým tlačítkem. Stejně jako u běžného vlaku musel i zde zatím ještě musí strojvedoucí mačkat pravidelně kontrolní tlačítko, které dává systému vědět, že například nespí.

„Cestující si budou při plném autonomním provozu v budoucnu asi chvíli zvykat na to, že na stanovišti strojvedoucího nebude nikdo sedět a vše budou rozhodovat superrychlé a bezpečné počítače s umělou inteligencí a schopností učit se. Uvidí dál než strojvedoucí a nikdy se neunaví“, popisuje Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha.

Zdroj: AŽD Praha

Autor článku

Nyní už bývalý redaktor a později šéfredaktor Cnews se zaměřením na televizní témata, technologické zpravodajství, mobilní operátory a vědu.

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek