Přesně, proč konkurovat něčemu co má na trhu podíl pod 5%.
Přitom se MS snaží co to jde, snaží se být stále víc nepřátelský, jenže uživatelé je prostě milují.
Já si například Windows 11 nainstaloval až nyní, škoda k Windows 10 bych se už nevrátil. Pro nováčka musí být Windows 11 naprosto úžasný systém. Přehledný, jasný, prostě dokonalý.
Pro nás znalý trochu nekonzistentní, omezený do nastavení se týče. Naštěstí to je jen schovaný před amatéry, co by tak akorát systém rozdrbali.
Teď mi prosím ještě definuj, co to je podle tebe ten "trh", protože já tedy vidím úplně jiný obraz, kde Linux v podstatě totálně dominuje? Pokud ses samoomezil na trh (herních) PC, tak asi budeš mít pravdu, jinak jsi ale naprosto mimo.
Linux vládne v periferiích (tiskárny), vládne v serverech, vládne v IoT.
Bývaly doby, kdy třeba takový MS tvrdě bojoval se Samba.org. Dnes je MS jedním z přispěvatelů...
O Windows a jejich kvalitách bychom mohli debatovat delší dobu. Například o tom, jak se dá v multiuživatelském prostředí globálně nastavit asociace souborů. :-D :-D
Chápu, že W10/W11 jako úžasný spouštěč her nemá konkurenci, ale existují i lidé, kteří by rádi s počítačem pracovali....
To beru. Já myslel systém, který si obyčejný uživatel doma pustí nebo v práci. Pracoval jsem v x společnosti všude byl Windows, občas MacOS. Obslužný software bankomatu jsem vážně nebral v potaz. Na klasickou kancelářskou práci Windows stačí. Pracuji ve společnosti co na CNC strojích obrabí kov. Všechno jede na Windows. Takže pracovat se na tin určitě dá. No a na práci s foto a video, to jo to je lepší MacOS.
Ale pokud žijete ve světě, kdy windows jsou je. Na hry. No problem, za mě to zase tak důležité téma není. Linux je fajn, nemám potřebu na něj plivat, jen Windows považuji za lepší platformu.
Jenže linux není jen ten desktop, tos měl napsat. :-)
PhysX podle mě netrápí dnes už nikoho. Už ve své době to bylo něco, co od utilitárního nasazení "uteklo" ke grafickému "vylepšování" (asi tak jak to dnes dělá RTX) a pro vlastní hraní to nemělo valný význam.
Jinak bych si, s ohledem na to, jak MS matlá "po indicku" jádro Windows, nebyl vůbec jistý tím, že v nějaké dohledné době nebude linux jádro i jádrem Windows. Už dnes je integrace a paravirtualizace Linuxu ve Windows velmi dobře viditelná, stejně jako kopírování základních prvků a metod ovládání OS právě z Linuxu - např. PowerShell je ideová kopie Bashe a GNU, samozřejmě s tím rozdílem, že musí ovládat WindowsAPI + MS produkty.
Tak reagoval jsem k reakci u článku. A beru to jen jako pošťuchování.
Taháme za provaz a když spadneme, pomůžeme si se smíchem.
EDIT: napříč celým spektrem výrobků, se postupně kopíruje to lepší a integruje. A je zo vzájemné a je to pro koncového zákazníka jen a jen dobře.
8. 4. 2025, 09:59 editováno autorem komentáře
OproTest, tynyt to docela pěkně shrnul. Já bych k tomu ideálnímu spouštěči her přidal ještě zamyšlení ohledně konzolí (třeba PS jede na hodně upraveném unixu), mobily na Androidu (linux jádro) a iOS (také unix) + macOS. Pak máš různe “RetroPi” apod. co je samozřejmě také unix (nebo linux).
A vida, teď už ty Windows nevypadají úplně dokonale ani na ty hry, co?
A jaká je dle tebe definice “desktop”?
Já jen, že těch skutečných desktop počítačů bys dnes pohledal a max tak někde v bance, či obchodě jako terminál ke kontrole skladovek u pokladny. Ale tam PhysiX nebude.
Pokud myslíš “počítač na stole” tak desktop jsou dnes už i SoC desky a dokonce i tablety, či mobily (v desktop režimu).
Co se týká videa, tak obecným tvrzením jsi také vedle, protože profi (film) a Tv mají střižny po většině na Windows.
Nic proti, ale ten tvůj případ Windows jako nejlepší herní platformy je už i dnes poměrně omezený na specifickou skupinu lidí.
No ale PS nejede na BSD protože Unix, ale protože permisivní licence. Android taky nejspíš nejede na jádru Linuxu proto, že unixová filozofie, ale proto, že se mu to hodilo jako základ, na které si ale dělá vlastní userspace, který se moc nesnaží být jako to, co se pod Linuxem běžně myslí (desktop nebo server). Android spíš zašlapal šance klasické podoby uživatelského Linuxu, než že by rozšířil jeho působnost, IMHO.
U toho Protonu asi trochu lidi mají tendenci na to koukat růžovýma brýlema (obecná věc u open source/Linuxu). Ale i když ty hry jedou, tak se u nich mohou vyskytovat dílčí problémy, nebo regrese v té kompatibilitě.
A je tu problém anti-cheat systémů u multiplayer her, kde si fakt nemyslím, že by Proton měl paritu nebo dokonce fungoval líp... https://areweanticheatyet.com/
Ad licence u BSD a PS - o to tady nešlo. Debata byla o tom, že Win jsou nejlepší platforma na hry. Já tvrdím, že miliony uživatelů mají jiný názor a herní počítač s Windows vůbec nevlastní.
Ale když jsi teda u té licence, tak Sony stálo za to postavit herní platformu na unixu a hle, funguje jim to. Teda nemůže být řeč o tom, že by byly Windows na hry lepší, ale o tom jak je schopný vývojář, nebo do čeho chce, či může investovat.
Tohle jsou ale zbytečné žabomyší války. Já fandím *nix systémům, kvůli konceptu a open source ideologii.
Jaké pak války. Však o nic nejde. Vlastně úplně zbytečné téma. Jen jsem se domníval že ty desítky až stovky milionů hráčů na STEAM, Epic a dalších win. klientech hrají na stolním počítači (notebooku) s operačním systémem Windows. Ale možná mají všichni steamdeck, já zase tolik nepátral a nejsem fanda ničeho. Jsem jen uživatel.
Myslím že to založení PS4/PS5 na BSD neříká moc o tom, jak dobrý je "Unix" nebo dnešní klasická BSD (natož Linux, který je jiná linie) na hry. Oni prostě chtěli nějaký plnotučný OS pro použití ve svém projektu a BSD "vyhovoval". Ale celá softwarová vrstva PlayStationů tvořící tu vlastní herní platformu je custom, udělali si ji sami a nic z ní není sdílené s Linuxovými distribucemi ani různými volně dostupnými BSD systémy. Takže o nich taky nemůže nic vypovídat.
To, že někdo může z různých důvodů preferovat Linux nebo BSDčka je samozřejmě jasné. Že má jiný názor ale neznamená, že tím jeho preferovaný systém musí být automaticky lepší. Jenom že mají nějaký svůj specifický důvod.
Nechtěl jsem úplně říkat, že Windows je nutně nejlepší ve hrách nebo nejlepší platforma na hry, to nechme stranou. Ale, že by to se to dalo realisticky říct o Linuxu (a ostatních Unix/Unixlike už vůbec), o tom bych se už hádal.
Dá se na to koukat z víc stran, napadá mě architektura OS a pak separátně ten softwarový ekosystém, který je kolem platformy nabalený. V tom prvním si nemyslím, že by Windows měly nějaký problém, kvůli kterému by BSD nebo Linux byly lepší jádro než Windows NT, co pro BSD/Linux v různých aplikacích mluví, je to, že je snadněji k dispozici (tedy BSD je, Linux má pro Sony/Nintendo/MS docela zásadní nevýhodu ve formě GPL, protože například u DRM a těch anti-cheatů nebudete chtít otevřený kód).
IMHO ale rozhoduje až to druhé. A tam bych si dovolil nesouhlasit, IMHO Linux tahá za kratší provaz, už jenom třeba s ohledem na ty anticheaty. V ovladačích GPU je Linux z pohledu výrobců až v druhé lize, což ho omezuje. Na zamyšlení je taky to, že jako důvod, proč má být Linux "už skoro lepší než Windows" je Proton... což je ale technologie, která nepřináší nějakou unikátní výhodu na Linuxu, ale IMHO naopak, řeší nevýhodu Linuxu (roztříštěnost). A ten Proton je vždycky o tom, že se porovnává, které všechny hry z Windows už v Linuxu fungují. No a hry jsou každopádně Windows-first i z pohledu vývojářů (pokud nejsou pro mobily nebo je to konzolová hra, ale i u těch bude Windows výš na seznamu než Linux). To třeba není technická chyba Linuxu, ale nutně se to bude projevovat.
Klasické BSD operační systémy bez té nadstavby od Sony budou ale ještě hodně daleko za Linuxem, protože nikdo ani moc nečeká, že by je k hraní někdo chtěl používat.
10. 4. 2025, 20:02 editováno autorem komentáře
JO, jpodle mě porovnávat “co je lepší” je nesmysl a ani jsem to nikdy neřekl. Neřekl jsem ani to, že *nix je lepší na hry. Co jsem tvrdil, že např. Sony si založilo “spouštěč her” na unixu, protože jim Win nevyhovoval a zároveň jsou příkladem toho, že se nedá říci, že hry na unixu nefungují, nebo fungují hůř.
Osobně se snažím používat počítače tak, aby sloužily mně a ne já jim. Tzn. Win mam také (jen na pár her, kvůli kterým jsem nechtěl šaškovat s Wne, i když v minulosti jsem to rozchodil). Stejně tak jsem opustil koncept GPU passthru, protože to je zbytečná ztráta času. Konzole mi ale dělají také pěknou porci her. Na práci mam výhradně linux, protože Win (z vlastní zkušenosti) nepovažuji ani za bezpečné a už vůbec né spolehlivé.
A ještě komentář k NT - hodně je zde převzaté pravě z unixu, ale třeba jejich NTFS je obstarožní peklo, na které se bojí sáhnout i seniorní vývojáři. Bezpečnost a konzistenci dat mám v žebříčku celkem vysoko a na *nixu si mohu zvolit FS k dané povaze dat.
Asi největším důvodem pro *nix je u měr svoboda a transparence - mohu si OS do značné části upravit dle požadavků, pokud chci/potřebuji a nemít tam třeba špehovací malware ;-)