Nvidia to prave vsude, co jsem videl, podava tak, ze generaci, kde to bude podporovano, az krecovite nejmenuje. To ve mne vyvolava spis dojem, ze to pojede i na starsich kartach, ale taktne na to neupozornuji, aby podporili prodeje RTX50. Vsude se o tom zminuji (narozdil od jinych featur typu LSS) jako "predstaveno spolu s generaci Blackwell", ne podporovano pouze Blackwellem...
Je to možné. Tady ty aktuální zprávy mluví jenom o RTX 5000, ale v takovém dom dokumentu k architektuře také stojí:
"With the Blackwell launch we introduce the era of developer-created neural shaders, some of which will also run on prior generation GPUs."
Dost se tam ale také píše o tom, že Blakcwell má specifické změny, aby to na něm fungovalo ("Many architectural improvements to Blackwell were made specifically to increase the performance and efficiency of neural shaders and this section describes those optimizations."). Napadá mě třeba vysvětlení, že to (HLSL shader + tensor operace) na starších GPU půjde taky zapojit dohromady, ale bude tam něco jako context switch nebo inicializace tensor jádra, stojící výkon...
Takže je možné, že starší GPU jsou kompatibilní, ale byly by u nich problémy s výkonem. Výkon je teda najasný i v případě těch GPU Intel a AMD. One teda nějakou představu o tom, jaký výkonnostní propad by ve hrách byl, když se v nich nějaká taková miniAI spustí aby třeba kreslila kůži nebo nějaký jiný objekt, zatím obecně nemáme ani pro Blackwell. Bude to asi mít svoji cenu tak jako tak.
Aby to nebylo hlavně o tom, že Blackwell podporuje formát FP4, který bude na tyhle lehké neuronové sítě stačit a 2x zvedá výkon oproti FP8 na starších GPU. Asi jediná vyloženě Blackwell exklusivní featura, co jsem postřehl, jsou Line Swept Spheres. Uvidíme...
V tom si myslím, že to nebude. Je pravda, že by to ty mini AI modely mohly asi využít pro nižší dopad na spotřebovanou paměť, ale zase přece jenom u FP4 se předpokládá že nebude lehké ho využít bez problémů v kvalitě výstupu, takže bych čekal, že osmibitová přesnost bude častější? No, uvidíme.
Co Nvidia zmiňuje, je že "dřív" (implikováno asi na starších GPU, ale samozřejmě nelze vyloučit, že se softwarově podaří to podporu zpětně rozšířit dozadu) se tensor jádra nedala použít přímo ze standardních shaderů (pixel, geometry...), muselo se k nim přistupovat přes compute rozhraní (Cuda nebo compute shadery). Zatímco Blackwell je umí zpřístupnit i v základních shaderech (výslovně je jmenovaný pixel shader jako asi nejběžnější). Z toho si myslím, že je to o jiných překážkách než o schopnosti těch FP4 výpočtů (Aktualizoval jsem ten text.)
Btw to vypadá, že Half-Life 2 RTX demo, které dneska vyšlo, hodně z těchhle neural rendering technik používá, takže asi budou zajímavé testy výkonu RTX40 vs RTX50.
Poslední spam. :D
Podle testů na DSO Gamingu to vypadá, že RTX 5090 má oproti 4090 náskok cca 35%, obvyklý u her s path tracingem. Takže aspoň zatím to na nějakou architektonickou výhodu moc nevypadá.
To demo by mělo běžet nad RTX Remixem, takže by mělo používat Vulkan. Tam je ta funkcionalita myslím ve formě nějakého rozšíření, které by mělo být analogické k téhle funkci Cooperative Vectors.
"Já nechci uměle vygenerovaný snímky ani prostředí, já chci nativní zobrazení" od fanoušků AMD za 3, 2, 1....
Jaroušku, ale ty mluvíš o koze a článek mluví o voze, zase se ti ve tvé malé hlavičce, která má omezené chápání, nedaly dohromady souvislosti.
Tady budou AI části GPU přímo pracovat na TVOŘENÍ originálního snímku - spočítají průhlednosti objektů apod., tzn. nebudou si vymýšlet fejkový snímky, které ve hře vlasně ani nejsou.
Nikdo tady nepopírá užitečnost AI v IT oblastech, využití má obrovské, ale nesmí se to udělat jak to udělala Nvidia, že si to domyslí mezisnímky celé obrazovky.
Docela pochybuju, že to pochopíš, ale co už.... na tvoje výkřiky o ničem jsme si zvykli
19. 3. 2025, 09:29 editováno autorem komentáře
Myslím si že to nechápeš. nVidia si nevymýšlí celé snímky, ale vytváří je na základě nějakých dat o pohybu v té hře.
Je to úplně to stejné jako když si AI vymyslí, že si vytvoří nějaký fejkový prostředí, které v té hře doopravdy neexistuje. Což je vlastně úplně to stejné jako vygenerování snímku, lehce upraveného o vektor pohybu, který v té hře taky ve skutečnosti není vykreslen. Dokážeš to pochopit, nebo budeš dál ztvrzele tvrdit jak je AMD nejlepčejší na světě a nVidia je fuj, protože je drahá?