Tak co vím, "čipárna" tu bude (nesledoval jsem to nijak dopodrobna, Onsemi tu ale má rozšiřovat výrobu.
Co se baterek týká, tady bych byl velmi obezřetný. Jednak platí, že to je ekologická pohroma ve všech směrech (dovoz surovin, energetická náročnost, škodlívé odpady), jednak si osobně myslím, že to nemá žádnou budoucnost; lithiové akumulátory jsou problém sám o sobě.
Běžně se používají i olověné. :-)
Smysl tzv. gigafactory není v obecném použití lithiových akumulátorů pro elektroniku, ale ve výrobě článků pro EV, popřípadě pro úložiště elektrické energie (FVE, popř. vyrovnávače spotřeby), tedy vysoce dotovaných segmentů, které žijí jen proto, že se někdo snaží popírat elementární ekonomické zákony.
Používám je zcela běžně např. do UPS, v autě ji mám taky. :-)
Baterkárna samozřejmě žádnou dotaci nepotřebuje, protože ji dostávají elektromobily a FVE, které ty baterie potřebují. Neznám žádného výrobce elektroaut, který by na nich vydělával bez jakýchkoli dotací/regulací? Třeba taková Tesla vydělává docela velké peníze na emisních povolenkách...
Jedna lež vedle druhé. Tesla z prodeje emisních povolenek vydělává už jen asi 6 %, solární panely baterku nepotřebují (většina lidí k nim baterku ani nemá) a dotace na elektroauta už všude skončily. V Německu, Norsku, Číně, ... A v Česku byly jen 3/4 roku a jen pro firmy. Automobilky dotovaly EV před 10 lety, u Škodovky CityGo-e. Dnes jsou naopak nejziskovější pro Škodovku Oktávka, Enyaq a teď se začal dobře prodávat Elroq.
Tesla vydělává "už jen" 6%, ale je to lež. :-) Dobře ty. Tak se taky koukni, jak jí padá ziskovost.
A protože skončily dotace, propadly se taky prodeje EV.
https://www.shop4tesla.com/cs/blogs/news/tesla-rueckgang-emissionsgutschriften-2025
Podotýkám, že těch ~500 mil USD kvartálně je v podstatě čistý zisk, není za tím žádná odvedená práce, žádné náklady.
A oproti gross profit (3,8 mls USD), to jsem na tebe ještě hodný, jde o 12%, nikoliv 6.
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/TSLA-Q2-2025-Update.pdf
Nejziskovější je Kodiaq - to netvrdím já, ale reprezentant odborů, co sedí v dozorčí radě společnosti (máš to v článku.)
A zeptal jsem se Googla, jak to je se skladbou (tady jsem to neověřoval, ale tak nějak to prakticky i významově sedí na ten článek z E15):
Přehled výroby podle modelů v roce 2024:
Škoda Octavia: 214 210 vozů
Škoda Kamiq: 124 162 vozů
Škoda Fabia: 120 627 vozů
Škoda Kodiaq: 116 787 vozů
Škoda Karoq: 108 495 vozů
Škoda Superb: 72 735 vozů
Škoda Enyaq: 67 742 vozů
Škoda Scala: 54 652 vozů
Škoda Enyaq Coupé: 12 190 vozů
Škoda Kushaq: 18 045 vozů
Škoda Slavia: 14 194 vozů
Škoda Kamiq GT: 921 vozů
Škoda Elroq: 227 vozů
Škoda Kylaq: 115 vozů
Na špici samé spalováky s vysokou marží, co dotují EV, proto taky Škoda, která s BEV začala nejpozději a nejopatrněji, je z celého koncernu nejvýdělečnější, předčila i Audi a Porsche.
Jo, to je tak, když si něco vysníš a zapomeneš na realitu. :-)
Takové blbosti čtete na KokotFóru? Když skončí dotace, tak je vždycky dip, protože nákup urychlí i budoucí kupující. Jenže pak se to vrátí a pokračuje v ještě větším růstu. Pozdější propad Tesly je kvůli jejímu CEO, ale nejde o propad všech EV. Např tady v Evropě je nahradily již konečně použitelná domácí el. auta.
A asi nevíte, co je ziskovost. Mluvím o marži, ne počet aut krát cena. Škoda je výdělečná právě proto, že svá EV nemusí dotovat.
To nevím, kam chodíš ty, ale já jsem své zdroje uvedl, dají se normálně dohledat a jestli to je "kokotfórum" (představuji si pod tím zřejmě skupinku nějakých individuí stižených utkvělou představou), to skutečně nevím. Za mě je E15 poměrně hodně důvěryhodné ekonomické médium.
Tvé teorie jsou moc pěkné, zkus je podložit nějakými fakty. Ale už prosté logické seřazení informací, ve kterých je uvedeno, že Škoda kvůli rostoucím poplatkům za generování CO2 očekává pokles ziskovosti, ti tvou představu docela nabourávají. No a pak tam je ten common sense, tedy jeho nedostatek; Škoda žádné baterie nevyrábí, tudíž nemá jak ušetřit na té nejdražší komponentě. Navíc celý VW vyrábí na unifikované platformě , takže ani zde není možná nějaká zázračná úspora. Z toho plyne, že Škoda nemá jak na EV navyšovat marže a celý hospodářský výsledek je postaven na vysoké ziskovosti spalováků a jejich větším objemu výroby oproti EV.
P.S.: píšeš dost toxicky na to, jak slabé karty máš v ruce. :o)
To nevíš, že E15 v tématu elektroaut není daleko za AutoFórem? Faktů je dost, např. srovnání průměru za delší období než jeden vypíchnutý měsíc year-to-year. Ty ani nevíš, kolik Škoda platí eko poplatky na každé auto, zato jseš expert na ziskovost. Baterky už drahé nejsou, za posledních 15 let zlevnily lithiové baterie o 90 %. Škoda právě chytře bateriové články nevyrábí, když jinde to dokážou v požadované kvalitě levněji. Přesto dokázala ušetřit na tom, že bateriové packy si vyrábí sama. Pro lidi s tvým IQ, jde o poskládání článků do battery packu, což je polovina ceny výsledné "baterie". K tomu díky spoluvývoji platformy dokáže mít na svém Enyaqu a Elroqu skvělé marže.
Aha, takže tobě se E15 nelíbí, když otiskne vyjádření Povšíka ohledně výhledu, který nevypadá pro EV dobře a nekryje se s tvou představou, jak by to mělo být správně.
Před 15 lety (2010) se lithiové akumulátory používaly pouze v elektronice, vyráběly se v malých množstvích a malých kapacitách. Pokud srovnáme ceny Modelu S, tak ten stál v roce 2012 77400 USD (v dnešních cenách to bude přes 100 tisíc USD), dnes stojí o cca 30 % méně. To je velmi daleko od zlevnění o 90%. Stejně tak když srovnám klasickou 18650 - pokles ceny rozhodně není o 90%, ne u srovnatelné kvality.
Kdyby seskládání do packu mělo stát 50 %, tak by si to asi dělali všichni výrobci aut sami, nemyslíš? :-) Zrovna v době, kdy se každý snaží ušetřit jak se dá, dávají levné materiály do interiéru, aby ušetřili každý fufník, a tady se podle tebe nabízí masivní úspora, které si všimla jen Škoda. :-D :-D :-D
Myslím že chlastáš elektrolyt, jinak to není možný! :-D
Mně se E15 a AutoFórum líbí. Sdílíme si to s kamarády, abychom se pobavili. Navíc nevím, jak chceš hodnotit výhled - to jde přece, až ta doba uběhne.
Ty se tu oháníš fakty, ale ceny lithiových baterií za kWh si nedokážeš najít? Však to dává rozum, že s elektroauty se začaly články vyrábět v takovém množství, že nastala úspora z rozsahu + další investice. Cena celého Modelu S je sice nominálně -30 %, ale taky klesla hodnota peněz o dalších 30 % (nedávná inflace). Navíc pokud chceš mudrovat, tak porovnávej cenu baterie, ne celého auta. Tesla veřejně uvádí cenu nové baterie.
Ano, opět nemáš žádná fakta. Cena battery packu je 50 % články a 50 % jejich složení do battery packu. Ono to není žádná sranda, složité propojení, spousta senzorů, automatické rozpojení článků po nárazu auta po přetížení g větším než nějaký limit, chlazení. Složit si battery pack má význam i z důvodu bezpečnosti, kdy polovina hoření byla způsobena složením článků a špatným hlídáním. A druhou polovinu hoření kvůli samotným článkům chceš podchytit hned na začátku, aby nenastal thermal runaway (resp. aby skončil po pár článcích).
Nevím, co chlastáš ty :-)
Úspora z rozsahu už nastala, inflaci jsem ti započítal (to sis nevšiml), jinak by tam žádná sleva nebyla a srovnání ceny za kWh je takové jaké jsem psal. Jistě můžeš srovnat cenu kvalitního baleného článku 18650 od prémiového japonského výrobce s prismačlánkem od třetiřadého čínského výrobce, to ale bude srovnání hrušek s jabky.
Tvůj poslední odstavec už komentovat nebudu, to fakt nemá smysl. Ale neodpustím si rýpnutí: thermal runaway v baterii fakt nezastavíš po pár článcích tím, že je líp složíš nebo chladíš, to ti zase něco nalhali. :-D
Já jsem nemluvil o složení, ale o formátu a kvalitě, ty experte! Přestaň už konečně lhát a vymýšlet si. Takový 18650 má v sobě expanzní prostor, což jak jistě víš, je oproti prismatickému článku velký rozdíl, ten se nafukuje směrem ven a mění svůj objem.
Stejně tak jistě víš, že existují kvalitní články, které mají minimum vad a nečistot a pak levné články "partiového" charakteru.
Já nepomlouvám čínu, já pomlovám nekvalitní články z číny. :-)
A ještě technická: typy konstrukce článků jsou ve skutečnosti tři:
- cylindrický - např. ten 18650
- prismatický - skládaný nahusto do (polo)tvrdého obalu, typicky baterky do mobilů
- pouch - "měkký" skládaný, jen v plastikovém pytlíčku, typicky baterky do wearables s kablíkem a konektorem.
Jenže nekvalitní články byly z J. Koreje, ne z Číny. A battery packy si Škoda dělá sama, narozdíl od toho Mercedesu v J. Koreji, kterému hořel battery pack z Číny. Jasně, můžeme se bavit, že exportní články z Číny jsou kvalitnější než ty pro vnitřní trh. Ale to je u všeho.
8. 9. 2025, 15:24 editováno autorem komentáře