Jakoby snad každý chtěl hrát je TOP AAA hry v ultra nastavení na 4K monitorech.
RTX 5060 bude pravděpodobně nejprodávanější GK z představených novinek všech výrobců čipů a ta bude mít nejspíš právě těch 12 GB VRAM.
PS: ale určitě se najde pár takových, co koupí AMD RX 9070, která bude o trochu výkonnější a nabídne magických 16GB VRAM. Tak jako tak AMD neudrží 10% trhu a to bude jasná odpověď.
21. 1. 2025, 13:15 editováno autorem komentáře
Jenže oni chtějí. Typický požadavek: "potřebuju počítač na hraní pro děcka, max 25 tisíc, víc za to nedám." a vzápětí: "chce na tom hrát ty nové hry, staré PC to už neutáhne."
Jako nedělám si iluze o tom, že nakonec se najde "kompromis" jenže ve světle konzolí a mobilů je PC hraní na hraně smrti. Aby taky ne, když ještě před pár lety se dalo herní dělo pořídit v pohodě za 50 tisíc (sice bez blikátek apod.), což +/- odpovídá dnešním cca 75 tisícům, za které se dnes taktak pořídí jen top grafika. A pak si vývojáři her stěžují, že si ty jejich AAA tituly nikdo nekupuje (aby taky jo, když většina na to nemá HW), hráči zase nadávají, že ty hry nestojí za nic, protože se šetřilo všude vyjma grafiky a tak nějak to celé jde ruku v ruce doprdele.
Co se výjoje tržního podílu týká, jsem sám zvědav, jak to dopadne.
Tak já hraju AAA tituly a to mám GTX 1070. Nový Indy je první hra co vyloženě nejde spustit.
Hraju na Full HD a na střední detaily jede vše a netrpím.
Lidi jsou od přírody pohodlný a tak konzole je určitá a jednoduchá cesta.
O umírání PC hraní čtu minimálně 15 let a stále se hraje. Tak uvidíme kam to spěje. Je mi to vlastně celkem fuk.
Moje PC to má pomalu, ale jistě za sebou. Končí podpora win10 a win11 mi bez obezliček nepojedou. Navíc si chci udělat radost. Nejspíš půjdu proti proudu a na truc si koupím Core Ultra a k tomu RTX5070. Možná budu šetřit a půjdu do RTX5060 nebo RX9070. RX9070 pouze v případě, že bude výrazně levnější než RTX5070 a přitom bude mít výkon mezi RTX5070 a RTX5070Ti. To se nejspíš nestane. Intel zvažuji, protože moje sestava má core i7 3770 a šlape jako Švýcarské hodinky. Hry hraju na STEAM a v ramci Gamepassu. A Fortnite se synem.
21. 1. 2025, 14:22 editováno autorem komentáře
Hm.. tak jestli jen slyšíš, tak já to i vidím. :-)
Prakticky řečeno, za poslední rok jsem nenašel důvod abych koupil nějakou hru. Možná nadcházející BF6, za předpokladu, že to EA opět nepodělá. S grafikama čekám na něco jako RX9060XT s TDP 150W a dostatkem RAM (což se mi osvědčilo už od RX480 8GB), maximálně 180W (na víc by mě musela přesvědčit nějaká killer feature, a to se určitě nestane.)
Jinak je super, že podporuješ Intel, takových srdcařů už moc není. :-) Jen bych, být tebou, neusuzoval na Švýcary z počítače 11 let starého, abys nebyl nepříjemně překvapen. :-)
Dětinské chytání za slovíčka. Kdyby herní průmysl na PC umíral tak dramaticky, jak se o tom píši články, byl by ten trh mrtvý minimálně 10 let. To, že ubývá na úkor jiných herních platforem, o tom žádná. Ale jinak to je spíš zbytečná hysterie.
600W kartu bych nepořídil, ale 350W s klidným srdcem. Já sice hraju, ale pár hodin týdně a někdy ani to ne. I kdyby to měli být 2 hodiny denně, tak ten zbytek je v idle a na tom je NV velice dobře.
S intelem chybu neudělám, kupuji jen ověřený model včetně revize, dostatečně dlouho na trhu abych si to mohl ověřit.
Nemusím mít nutně kartu od NV. Kdyby AMD nebo Intel vydal kartu s výkonem RTX5070 a s cenou RTX5060, tak neváhám. Bohužel Intel nic nemá a AMD má cenu jen o trochu nižší a tudíž je pro mě nezajímavá.
Když myslíš, že to je hysterie, nebudu ti to rozmlouvat. Já si myslím, že "AAA" PC hraní už prakticky umřelo a tohle jsou jen posmrtné záškuby. Stačí si srovnat počet vydavatelů, počet vydaných titulů (a kolik z toho není nastavovaná kaše) a jejich hospodářské výsledky.
Jestli ti nevadí mít v místnosti teplomet a hlukomet, pak OK, ale mně to vadí. Oněch cca 250W tepla (150W grafika, 100W zbytek PC) za celé PC považuji za naprosté myslitelné maximum.
Tak se podívej jaké karty nové náročné hry vyžadují na obyč FHD a 60FPS. Třeba Indy pro max nastavení na FHD vyžaduje RTX4070 se zapnutým DLSS quality a framegen. Takže je utopie že by 60tkový model měl dost výkonu na to hrát moderní AAA hry na max detaily ve FHD i s DLSS a FG.
Takže budeš hrát na nižší detaily a ejhle 12GB je najednou víc než dost. Třeba ten INDY v té plné palbě, při zohlednění 30% menších nároků na FG, potřebuje asi 12,6GB VRAM na 4k, ale na 4k s DLSS a FG potřebuješ RTX4090 abys měl 60+ FPS, v nativu bez FG to sotva dá 30 FPS a bez FG se to vejde do 10GB.
Když si uvědomíme kolik dnešních karet má méně než 12GB paměti a lidi je překvapivě (asi pro Vás) stále používají! Troufám si tvrdit, že jich bude drtivá většina mezi lidmi.
I když rozumím, vždycky se najde nějaká "dramatická" hodnota, která pomalu obrátí grafický trh vzhůru nohama, jednou je to spotřeba, pak velikost VRAM, následně podpora DirectX, Vulkan a bůhví čeho ještě, těsně v závěsu to občas byla (ne) podpora PCI 5.0, verze Display portu a můžeme dopisovat další marginálie, které na celkový prodej mají minimální vliv.
Realita je prostě taková, že spousta lidí si v průběhu času vyměnila / vymění třeba monitor, z Full HD na QHD nebo vyšší a "rádo" by ten monitor využilo. Proto vymění svojí "1060" a jím podobné staré karty třeba za 5070, za AMD asi těžko, když ty jejich karty jsou tak strašně tajné.
No a ve finále si na tom pustí ETS2, DayZ, Dotu 2, PUBG, GTA 5 no a nebo nějakou tankovou hru, na to všechno nepotřebují řešit VRAM na kartě, nárůst výkonu od jejich "8 let staré" karty budou i tak násobné.
No a vy si dál budete žít ve své bublině doufajíc, že běžný zákazník řeší hlavně velikost paměti.
Tohle uvažování je dosti vadné, ale chápu, že těm, jimž nezbývá než kupovat nvidie, to asi smysl dává.
Já bych třeba podruhé stejnou kartu se stejným finálním "výkonem", který je omezen velikostí VRAM, už nechtěl. Platilo to od první Tridentky s 256kB, kde se až někam k S3 Virge dala ta paměť ještě ručně doosadit (pak už moc ne), platí to i dnes. Staré generace grafik jsou o to dnes více použitelnější, čím větší VRAM mají. Paradoxně ten vlastní výpočetní výkon až tak nehraje roli, prostě se u her sníží detaily. Ale když je VRAM nedostatečná ani pro ty nejnižší detaily, může mít ta karta sebekrutopřísnější výkon, ale na hraní už prostě nebude a můžeš ji hodit do koše nebo darovat někomu, kdo hraje ty tanky. Nové grafiky si totiž kupujeme převážně proto, aby na nich běhaly ty nové hry, které na té staré už neběhají. Někdo vyžaduje 4K a ultra detaily, jiný se spokojí s menším rozlišením a nižšími detaily a od toho tu pak máme jednotlivé třídy grafik. Ale znova zopakuji, že nároky her na VRAM setrvale rostou, nezávisle na rozlišení a detailech, protože vývojáři se rozhodli neoptimalizovat a je docela chucpe, že střední třída nvidie má jen 12GB a bude mít ve spoustě nových her problémy. Nový Indy je jen první vlaštovka. Není to tak dávno, kdy herní hiend měl 3-4 GB RAM, pak 8GB, pak 16GB. Dnes už to je >16GB a kdo to nevidí, má fanboyovské brejle, nebo žije ve své bublince jediné možné alternativy.