Ono to je skoro jedno jakou aplikaci si pro ten článek vymyslíš. Paradoxně statické baterky jsou z pohledu vymýšlení jednodušší než ty pro EV, protože nemusí být lehké a dokonce ani nemusí mít vysokou hustotu náboje, prostě budou jen trochu větší. Co je u nich potřeba, je, aby měly vysokou trvanlivost (tj. odolnost proti cyklování i proti stárnutí) a aby byly co možná výrobně nejlevnější.
Trvanlivost netřeba, spíš jenoduchost. No docela dávno jsem viděl video, jak pakistánci renovují staré autobaterie, v dílně bez střechy jí rozříznou, vyndají olovo, kyslinu vylejou do díry v zemi, ze starýho olova odlejou nový desky, dají to zpátky do baterky, nalejou kyselinu, slepí to a tradá. Na to jak je to dávno co jsem to viděl, mi to furt zůstává v hlavě.
Ve skutečnosti to jde ještě jednodušeji. Stačí vylít starý elektrolyt, důkladně baterii propláchnout a oživit (na to je technologický postup) a nalít čerstvý elektrolyt. Určitě minimálně jeden téměř rovnocenný životní cyklus lze takto skoro zadarmo vyrobit. A kdyby ne, stačí spojit dvě takto zrecyklované baterie, místo jedné.
Viděl jsem to dělat hlavně pro velké baterie do nákladních vozů v oblastech, kde cena baterie = roční rodinný příjem ...
A šlo by jistě zrecyklovat i ten původní elektrolyt, ale to se nevyplatí ani těm chudým lidem.
Ve skutečnosti nikoliv. Sulfatace je jev, který se týká elektrod, nikoliv elektrolytu. A ač ji lze v méně závažných případech potlačit a elektrody desulfatovat (odpovídající pulzní nabíječkou), tak v případech závažnějších, kde ty krystaly síranu olovnatého jsou už masivnější, se na plnou kapacitu a proudovou zatížitelnost nikdy nedostaneš. To jsou pak ty baterky, které sice velmi rychle nabiješ, ale které ti nedají deklarovaný proud.
Že se pakistánci snaží dělat nějakou revitalizaci baterie, to chápu, viděl jsem to i na vlastní oči. Jen ten výsledek už nikdy není totožný jako u "panenské" nové baterie.