Google. Pro miliardy lidí po celém světě je to dnes už téměř synonymum pro hledání informací na internetu. Ať už hledáte recept na babiččiny buchty, nejnovější zprávy, řešení technického problému nebo odborný článek pro svou práci, vaše první kroky pravděpodobně vedou právě sem. Denně provedeme nespočet vyhledávání, ale využíváme Google skutečně naplno?
Většina z nás zůstává jen u základního zadání několika slov do vyhledávacího pole. Výsledkem pak často bývá zahlcení nerelevantními odkazy, nekonečné procházení stránek a frustrace z toho, že nemůžeme najít přesně to, co potřebujeme. Ztrácíme tak drahocenný čas a někdy i nervy. Představíme si 11 užitečných tipů a méně známých funkcí, které vám mohou výrazně usnadnit a zrychlit každodenní vyhledávání.
Obsah článku:
- Uvozovky pro hledání přesné shody
- Zbavte se nežádoucích výsledků pomocí mínusu
- Hledejte informace jen na konkrétním webu pomocí site:
- Najděte specifické typy souborů (PDF, Word, prezentace) pomocí filetype:
- Hledejte více možností najednou pomocí OR (nebo |)
- Zaměřte hledání na titulek stránky pomocí intitle:
- Hledejte v URL adrese pomocí inurl:
- Najděte nejnovější či nejstarší informace pomocí filtru času
- Získejte okamžitou definici slova pomocí define:
- Použijte Google jako rychlou kalkulačku, převodník jednotek a měn
- Hledejte pomocí obrázků (Google Lens)
Uvozovky pro hledání přesné shody
Stává se vám, že hledáte nějaké konkrétní spojení slov? Třeba název písničky, filmu, knihy nebo známý citát – ale Google vám ve výsledcích ukazuje stránky, kde jsou tato slova použita úplně jinak nebo jsou různě rozházená po textu? Je to častý problém, když hledáme něco specifického. Naštěstí existuje jednoduché řešení – uvozovky.
Když hledanou frázi uzavřete do uvozovek (“”), dáváte tím Googlu jasný pokyn: „Najdi mi pouze ty stránky, kde se tato slova vyskytují přesně v tomto pořadí a přesně takto napsaná.”
Jak to funguje v praxi?
Představte si, že hledáte informace o slavné knize Karla Poláčka.
-
Když zadáte: Bylo nás pět
-
Google najde stránky obsahující slova Bylo, nás, pět, ale nemusí být nutně pohromadě nebo v tomto pořadí. Můžete tak dostat i výsledky, které s knihou vůbec nesouvisí (např. článek, kde se píše „Na výletě nás bylo pět přátel.“).
-
-
Když zadáte: “Bylo nás pět”
-
Google bude hledat pouze a přesně tuto frázi. Výsledky budou mnohem přesnější a budou se týkat přímo této knihy, jejího filmového zpracování, divadelních her apod.
-
Podobně se dá tato metoda využít například i při hledání různých receptů, díky uvozovkám lze najít přesně ten, který máme zrovna na mysli.
Kdy uvozovky použít?
-
Při hledání přesných názvů (knih, filmů, písní, dokumentů)
-
Při hledání citátů nebo specifických výroků
-
Když potřebujete najít dokumenty obsahující konkrétní odborný termín nebo ustálené slovní spojení
-
Kdykoliv chcete zajistit, aby hledaná slova zůstala ve výsledcích přesně pohromadě
Zbavte se nežádoucích výsledků pomocí mínusu
Určitě se vám už stalo, že jste hledali informace o něčem, co má více významů, nebo co se často pojí s něčím, co vás zrovna nezajímá. Třeba hledáte informace o automobilové značce Jaguar, ale výsledky jsou plné zvířat. Nebo chcete recept na koláč, ale bez ořechů, na které jste alergičtí. Přesně pro tyto situace slouží znaménko mínus. Stačí ho napsat přímo před slovo (bez mezery), které chcete z výsledků vyhledávání vyřadit.
Pokud tedy hledáte informace o autech Jaguar, ale nechcete vidět zmínky o zvířeti, zadáte: Jaguar auto -zvíře. Google se pak pokusí zobrazit stránky o značce Jaguar a zároveň vyloučit ty, které obsahují slovo zvíře. Stejně tak pro recept: recept koláč -ořechy. Můžete takto snadno odstranit více nežádoucích slov najednou (recept koláč -ořechy -rozinky) a výrazně si tak zpřesnit a pročistit výsledky hledání, abyste rychleji našli to, co skutečně potřebujete.
Hledejte informace jen na konkrétním webu pomocí site:
Představte si, že potřebujete najít konkrétní informaci a víte, že se nachází na určitém webu. Problém však je, že daný web má buď nepřehledné vlastní vyhledávání, nebo je tak rozsáhlý, že se v něm těžko orientuje. Přesně pro tyto případy je tu operátor site:, který Googlu přikáže hledat pouze a jen na vámi zadané webové adrese.
Použití je velmi jednoduché. Nejprve napište klíčové slovo, co hledáte. Pak udělejte mezeru a pak přidejte site: následované adresou webu, který chcete prohledat. Není třeba používat www nebo https://. Pokud byste například chtěli najít informace o DPH pouze na oficiálním webu Finanční správy, zadali byste do Googlu: informace DPH site:financnisprava.cz.
Díky této vychytávce můžete rychle prohledat obsah i velmi rozsáhlých webových portálů, e-shopů, diskuzních fór nebo třeba archivů zpravodajských serverů. Místo abyste se probírali výsledky z celého internetu, zacílíte rovnou na zdroj, kde informaci očekáváte, což vám ušetří spoustu času a klikání.
Najděte specifické typy souborů (PDF, Word, prezentace) pomocí filetype:
Při hledání na internetu často nepotřebujeme jen běžné webové stránky, ale konkrétní soubory. Může to být formulář ve formátu PDF, který potřebujeme vyplnit, studijní materiály ve Wordu (DOCX), zajímavá prezentace z konference (PPTX) nebo třeba data v Excelu (XLSX).
Běžné vyhledávání nám sice tyto soubory může najít, ale často jsou „utopené“ mezi spoustou jiných výsledků. Pokud víte, jaký typ souboru hledáte, můžete si práci výrazně usnadnit pomocí operátoru filetype:
Stačí napsat, co hledáte, udělat mezeru a přidat filetype: následované hned bez mezer zkratkou požadovaného formátu souboru. Chcete například najít nějaké šablony životopisů ve formátu Word? Zkuste zadat: šablona životopis filetype:docx. Hledáte výroční zprávu nějaké společnosti, která bývá často v PDF? Zadejte: výroční zpráva název společnosti filetype:pdf. Google vám pak ve výsledcích nabídne přímé odkazy právě na soubory tohoto typu.
Tento operátor je neocenitelný pro studenty, výzkumníky, úředníky, ale i kohokoliv, kdo potřebuje rychle najít dokumenty, které nejsou klasickými webovými stránkami. Nejběžněji ho využijete pro pdf, docx, pptx a xlsx, ale funguje i pro řadu dalších formátů.
Hledejte více možností najednou pomocí OR (nebo |)
Někdy potřebujete najít informace, které se mohou vztahovat k jednomu nebo druhému termínu. Možná si nejste jistí, jaký výraz je správnější, nebo prostě chcete pokrýt více souvisejících možností v jednom hledání. Například chcete najít dovolenou v Chorvatsku nebo Itálii. Místo toho, abyste prováděli dvě samostatná vyhledávání, můžete použít operátor OR, který Googlu řekne, aby našel stránky obsahující alespoň jednu ze zadaných variant.
Použití je snadné. Jednoduše napište mezi hledané termíny slovo OR velkými písmeny. Pro náš příklad s dovolenou by to vypadalo takto: dovolená 2025 Chorvatsko OR Itálie. Google pak zobrazí výsledky týkající se dovolené v Chorvatsku i výsledky týkající se dovolené v Itálii.
Je opravdu důležité, aby bylo OR napsáno velkými písmeny – pokud napíšete or malými, Google to bude považovat za běžné slovo a nebude to fungovat jako operátor. Alternativně můžete místo OR použít symbol svislé čáry |, výsledek bude stejný: dovolená 2025 Chorvatsko | Itálie.

Pokud se nemůžete rozhodnout, kam na dovolenou, můžete tímto způsobem vyhledávat hned několik destinací najednou
Je to velmi užitečné, když hledáte synonyma (kolo OR bicykl), porovnáváte různé produkty nebo služby (pojištění auta Allianz OR Generali OR Kooperativa) nebo prostě chcete rozšířit své hledání na více podobných témat najednou. Ušetří vám to čas a zajistí, že vám neuniknou relevantní informace jen proto, že jste nepoužili ten „správný“ termín.
Zaměřte hledání na titulek stránky pomocí intitle:
Při běžném hledání prochází Google celý obsah stránky – nadpisy, text, odkazy. Někdy však chcete najít jen stránky, kde je váš hledaný výraz tím hlavním tématem, ne jen okrajovou zmínkou. O hlavního tématu stránky vypovídá její titulek. Pomocí operátoru intitle: můžete Googlu přikázat, aby hledal vaše klíčové slovo nebo frázi právě v titulcích stránek. Tím zvýšíte relevanci nalezených výsledků.
Použití je jednoduché: napište intitle: a hned za dvojtečku (bez mezery) přidejte hledaný výraz. Pokud například hledáte recenze na konkrétní model telefonu, můžete zkusit: intitle:recenze Xiaomi 14. Google vám pak přednostně zobrazí stránky, které mají „recenze Xiaomi 14“ přímo ve svém titulku, což jsou s velkou pravděpodobností právě recenze tohoto telefonu. Tento pomocník je výborný pro hledání článků, návodů nebo recenzí na specifické téma.
Hledejte v URL adrese pomocí inurl:
Každá stránka na internetu má svou jedinečnou adresu neboli URL (například https://www.priklad.cz/blog/nejaky-clanek). Tvůrci webů často do těchto adres vkládají slova, která naznačují, o čem stránka je nebo do jaké kategorie patří. Například /recepty/, /produkty/, /novinky/ nebo /blog/. Pokud chcete najít stránky, které mají určité slovo přímo ve své adrese, můžete použít operátor inurl:.
Použití je snadné: napište inurl: a hned za dvojtečku (bez mezery) přidejte slovo, které má být v adrese obsaženo. Tento operátor se často kombinuje s dalšími klíčovými slovy pro přesnější výsledky. Představte si, že hledáte konkrétně blogové články o cestování po Asii. Můžete zadat: cestování Asie inurl:blog. Google se pak zaměří na stránky, které obsahují klíčová slova „cestování Asie“ a zároveň mají v URL adrese slovo „blog“.
Tento trik se hodí, když chcete najít specifické sekce webů nebo stránky s určitou strukturou adresy. Je to o něco pokročilejší technika než běžné hledání. Může být velmi účinná, pokud tušíte, jak by mohla vypadat adresa stránky, kterou hledáte, nebo chcete filtrovat výsledky podle typu obsahu naznačeného v URL.
Najděte nejnovější či nejstarší informace pomocí filtru času
Svět informací na internetu se neustále mění. Když hledáte zprávy o aktuálním dění, recenzi telefonu, který právě vyšel, nebo třeba informace o počasí na zítřek, potřebujete co nejčerstvější výsledky. Naopak, někdy můžete pátrat po starších článcích. Google vám naštěstí umožňuje snadno filtrovat výsledky podle data jejich zveřejnění, a to pomocí tlačítka Nástroje, které najdete pod vyhledávacím polem po provedení hledání.
Jakmile kliknete na Nástroje, zobrazí se vám další možnosti filtrování. Jednou z nich je filtr času, obvykle označený jako Bez časového omezení. Když na něj kliknete, rozbalí se nabídka s možnostmi jako Poslední hodina, Posledních 24 hodin, Poslední týden, Poslední měsíc nebo Poslední rok.
Stačí si vybrat požadovaný časový úsek a Google vám zobrazí pouze stránky, které byly (podle jeho informací) publikovány nebo aktualizovány v tomto období. Pro ještě přesnější hledání můžete zvolit i Vlastní časový úsek, a zadat konkrétní data.
Získejte okamžitou definici slova pomocí define:
Narazili jste při čtení na slovo, u kterého si nejste jistí přesným významem? Místo zdlouhavého hledání ve slovnících nebo zadávání dotazů jako „co znamená …“ můžete použít šikovný operátor define:. Ten Googlu přímo řekne, aby našel a zobrazil definici daného slova. Je to jeden z nejrychlejších způsobů, jak si objasnit neznámý termín.
Použití je velmi snadné: napište define: a hned za dvojtečku, bez mezery, připojte slovo, jehož význam chcete znát. Pokud například chcete zjistit definici slova empatie, zadáte do vyhledávače: define:empatie. Google vám pak ve výsledcích obvykle zobrazí přehlednou kartičku s definicí z různých slovníků, často i s příklady použití nebo výslovností. Je to skvělý nástroj pro rychlé pochopení pojmů při studiu, čtení nebo psaní.
Použijte Google jako rychlou kalkulačku, převodník jednotek a měn
Kolikrát denně potřebujete rychle něco spočítat, převést míle na kilometry, zjistit, kolik je 50 dolarů v korunách, nebo kolik stupňů Fahrenheita odpovídá 20 °C? Místo hledání kalkulačky v telefonu nebo otevírání speciálních webových převodníků můžete využít přímo vyhledávací řádek Googlu. Ten totiž funguje jako překvapivě schopná kalkulačka i převodník v jednom.
Stačí napsat váš požadavek přirozeně. Chcete spočítat (7 + 18) * 5? Napište to a Google vám hned ukáže výsledek. Potřebujete převést jednotky? Zkuste 10 palců na cm, 5 stop na metry, 2 litry na ml nebo 100 liber na kg. Google nejenže zobrazí výsledek, ale často nabídne i interaktivní nástroj, kde si můžete hodnoty snadno upravovat. Stejně to funguje i s teplotou: 30 C na F.
Podobně snadno zvládne Google i převody měn. Chcete vědět aktuální hodnotu 50 eur? Zadejte 50 EUR na CZK (nebo 50 eur to czk) a Google použije aktuální (nebo velmi blízký) směnný kurz a zobrazí vám přepočtenou částku. Tato funkce je neuvěřitelně praktická pro rychlé výpočty a převody bez nutnosti otevírat jakékoliv další nástroje.
Hledejte pomocí obrázku (Google Lens)
Většinou do Googlu píšeme slova, ale věděli jste, že jako „dotaz“ můžete použít i samotný obrázek? To vše díky Google Lens. Hodí se skvěle, když máte nějaký obrázek (stažený, vyfocený, nebo jste ho našli online) a chcete zjistit více informací: Kde se vzal? Je k dispozici ve větší kvalitě? Co nebo kdo na něm vlastně je? Nebo chcete jen najít další obrázky, které jsou mu vizuálně podobné?
Klasický způsob, jak to udělat na počítači, je jít na stránku Google, a kliknout na ikonku fotoaparátu ve vyhledávacím poli. Tam můžete nahrát soubor s obrázkem z vašeho počítače nebo vložit webovou adresu obrázku. Google pak prohledá internet a ukáže vám stránky, kde se tento nebo podobný obrázek vyskytuje.
Google Lens však posouvá hledání pomocí obrázků na úplně novou úroveň, (najdete ho v aplikaci Google, ve Fotkách Google, v prohlížeči Chrome nebo jako samostatnou aplikaci). Lens totiž obrázek nejen porovnává, ale díky umělé inteligenci ho dokáže analyzovat a porozumět jeho obsahu.
Můžete namířit fotoaparát na květinu a Lens vám řekne její název. Vyfotíte památku a dozvíte se o ní víc. Lens umí také rozpoznat produkty na obrázku a najít, kde je koupit, identifikovat plemena zvířat, nebo dokonce přečíst, zkopírovat a přeložit text přímo z obrázku. Je to fascinující nástroj.
Znáte nějaký další skvělý trik pro vyhledávání na Googlu, který jsme nezmínili? Podělte se s ním v komentářích.