S rozmachem výdejních boxů začalo být pravidlem, že vaše zásilka skončí v jiném, než do kterého jste si balík objednali. Děje se tak zejména kvůli naplnění kapacity, kterou si není možné rezervovat (pouze odhadovat), ale také kvůli možným dopravním komplikacím při doručování. Což může být sice výmluva dopravce, ale je to plně v jeho režii.
Jelikož se na toto chování množily stížnosti, posvítil si na ně nyní ČTÚ. A úřad nyní konstatoval, že je všechno v pořádku. Zákazníci to sice mohou vnímat jako protiprávní, podle ČTÚ to však automaticky neznamená porušení pravidel ze strany doručujících subjektů.
„Zákon o poštovních službách v tomto směru poskytovatele nijak nelimituje ani nevymezuje žádná závazná pravidla pro tento typ dodání.“
Rozdíl je i v tom, kdo dané boxy provozuje. Pro provozovatele poštovních služeb (Balíkovna, Zásilkovna, DPD…) platí jiná pravidla než pro ostatní (například Alzaboxy). Pokud podnikatel doručuje do tohoto boxu pouze vlastní zboží, nejedná se o poštovní službu, ale o poprodejní servis zákazníkům. Ti se v případě stížnosti mají obracet přímo na obchod nebo na Českou obchodní inspekci.
Například Zásilkovna začala nedávno nabízet volbu místa přesměrování. Pokud má daná pobočka naplněnou kapacitu, neměl by dopravce balík odvézt, kam se mu zlíbí, ale dostanete na výběr z více volných míst.
V případě boxů od poskytovatelů poštovních služeb je to jiné. Služba podléhá poštovním podmínkám daného poskytovatele. A pokud ten má ve svých podmínkách tuto možnost uvedenou (což má) a nejde o přesměrování do jiného města, nejedná se o porušení poštovní smlouvy. ČTÚ je tedy ani nemůže nějak pokutovat.
Zdroj: ČTÚ