I když se čeští operátoři kvůli hladové cenové politice netěší extra velké oblibě, za aktuální krok si zaslouží uznání. Řeč je o společném boji proti spoofingu, tedy schovávání se za falešná čísla. Nový jednotný systém označený jako Firewall 2.2 je společným dílem T-Mobile, O2 a Vodafone a brání spotřebitele na mobilních sítích i pevných linkách.
Tři mušketýři v boji proti podvodným telefonátům
Jak informuje Asociace provozovatelů mobilních sítí, všichni hlavní mobilní operátoři vybudovali vzájemně propojené zabezpečení nesoucí název Firewall 2.2, které podvodníkům znemožňuje skrývání se za čísly jiných lidí nebo institucí, typicky za policii nebo pracovníky banky. Tento typ podvodu nese typicky jméno spoofing.
Firewall 2.2 funguje na principu oboustranného ověřování hovorů napříč sítěmi operátorů. T-Mobile podvržená čísla kontroloval už dva roky zpět, avšak pouze v rámci své sítě. Díky spolupráci s O2 a Vodafone je nyní možné čísla kontrolovat napříč všemi operátory.
„Spojení všech tří operátorů do boje proti podvodným voláním vnímám jako zásadní krok vedoucí k maximální ochraně uživatelů. Propracovaný bezpečnostní systém nyní zajišťuje ochranu napříč všemi hlavními mobilními sítěmi Česka, takže dokážeme opravdu efektivně blokovat podvodné hovory,“ říká ředitel bezpečnosti O2 Radek Šichtanc.
V praxi to znamená, že operátoři sami prověří váš příchozí hovor ještě předtím, než vám začne zvonit telefon. Pokud zjistí, že jde o spoofing, hovor se nepropojí a vy ani nezjistíte, že se vám podvodník pokoušel dovolat. Celý proces probíhá automaticky na pozadí sítě, je zdarma a není nutné nic aktivovat.
Stále je dobré zůstat obezřetný
Přestože nový systém představuje nový stupeň ochrany, je stále na místě zůstat obezřetný. Nikdy například neposílejte ověřovací kódy nebo PINy cizím osobám nebo firmám. Oficiální instituce po vás totiž nikdy takové údaje nebudou požadovat (typickým příkladem je například falešný pracovník banky, který chce váš ověřovací kód kvůli ověření vaší totožnosti). Pokud nabudete jakékoliv podezření, vždy je lepší hovor zavěsit a zavolat zpět na oficiální číslo dané společnosti.
zdroj: asmp.cz