Nvidia tento týden vydala notebookovou verzi GeForce RTX 5050 a oznámila i její desktopovou verzi, která se začne prodávat příští měsíc. Zajímavé na tom je, že ačkoliv obě grafiky jsou založené na stejném čipu GB207, mobilní verze používá rychlejší paměti GDDR7, zatímco desktopová má pouze GDDR6 s nižší propustností. Mobilní verze by v tomto případě mohla mít vyšší výkon, ačkoliv obvykle bývá slabší. Nvidia to nyní vysvětlila.
GDDR7 má nižší spotřebu než GDDR6
Na otázky ohledně rozdílné paměti (a pomalejší v případě desktopové verze) odpověděl Ben Berraondo, ředitel globálního PR pro herní grafiky Nvidie, podle kterého je pro desktopové karty lepší volbou GDDR6, zatímco pro notebookovou kartu byla vhodná GDDR7. Je to kvůli tomu, že tato paměť má podle něj nižší spotřebu, tato paměť je více energeticky efektivní.
Přesněji řečeno, platí to přinejmenším u této grafiky, která provozuje paměti GDDR6 na jejich v praxi nejvyšší dosažené frekvenci 20,0 GHz (efektivně), zatímco u GDDR7 má efektivní frekvenci 24,0 GHz, což je pro ni nízký takt možná dosahovaný za nižšího napětí, než je běžně třeba. Není tedy jasné, zda mají paměti GDDR7 nižší nebo aspoň srovnatelnou spotřebu jako (20GHz) GDDR6 i při efektivní frekvenci 28,0 GHz, na které je provozuje většina grafik GeForce RTX 5000.
Každopádně podle tohoto vysvětlení by asi GDDR7 neměla být u mobilní karty proto, že vyšší propustnost (384 GB/s proti 320 GB/s desktopové verze) přidává významně na výkonu. Pak by se dalo říct, že u obou těchto grafik není GDDR7 potřeba – kdyby neexistoval faktor spotřeby. Jak už jsme podotkli při probírání specifikací, i desktopová GeForce RTX 5050 má relativně dost propustnosti (71 % paměťové propustnosti RTX 5060 Ti při 55 % jejího hrubého výpočetního výkonu).
The RTX 5050 notebook GPU has been optimized for the best power efficiency for portable laptops with great battery life. Therefore G6 is the best choice for desktops and the more power efficient G7 is the best choice for laptops.
A snad to tedy neznamená, že by desktopová karta GeForce RTX 5050 přicházela kompromisem s GDDR6 o moc. Pravda, toto se může týkat nižších rozlišení, zatímco pokud byste se snažili hrát v 4K (za nízkých detailů, nebo starou hru), už by to mohlo hrát větší roli.
Ben Berraondo píše, že zatímco GDDR7 je ideální pro mobilní RTX 5050, pro desktopy je „nejlepší“ GDDR6. To asi není úplně přesné, protože technicky by přinejmenším kvůli spotřebě byla i zde GDDR7 přínosem, ale jde asi o to, že má vyšší cenu. Není to tedy tak, že by desktopové použití nějak měnilo situaci z hledisky výkonu paměti, ale čistě o výrobní náklady. A pokud pro kartu výkon starší paměti dostačuje, je výhodnější zůstat u ní, jelikož vlastnosti jako lepší spotřeba se v desktopu moc neuplatní (alespoň u 128bitového GPU s jen čtyřmi čipy).
Každopádně bude zajímavé porovnat výkon desktopové verze GeForce RTX 5050 a její notebookové podoby. Ta má sice nižší uváděnou spotřebu (TGP), ale paradoxně je u ní uvedený vyšší maximální boost a orientační výpočetní výkon (který Nvidia odvozuje od hodnoty boostu ve specifikacích, jde tedy spíš o teoretické číslo, které v praxi nemusí sedět). Může se tedy ukázat, že karta v noteboocích v tomto případě bude paradoxně mít vyšší výkon. Bude zajímavé zjistit, zda třeba o 20 % vyšší propustnost GDDR7 přece jenom nějakou malou výhodu nepřidává.
Zdroj: Tom’s Hardware, Nvidia (1, 2)