V Číně panuje pro počítačový průmysl dost unikátní situace – je poptávka a někdy i nutnost mít vlastní hardware včetně procesorů, GPU a dalších věcí, v kterých jinak moc alternativ není. A současně je pro takové projekty dostupné státní financování. Díky tomu vznikají čipy, které by na globálním trhu neměly ekonomicky šanci. Nejvíc je to vidět na nových firmám snažících se o vlastní GPU, což na západě posledních 25 let nikdy nevyšlo.
Lisuan G100
Psali jsme už o řadě takových firem (na konci článku najdete odkazy), ale teď je tu další, už minimálně devátá – firma Lisuan založená v roce 2021. Tato společnost nyní oznámila další lokálně vyvinuté čínské GPU. Je to jedno z těch, které nemají za cíl být jen akcelerátorem AI, ale i klasickým grafickým akcelerátorem i pro herní využití.
Čip od firmy Lisuan označený G100 má být nejmodernější nebo jeden z nejmodernějších z těchto pokusů – jde údajně o první 6nm GPU z Číny. Prý by mohlo být dokonce vyráběné lokálně na čínském výrobním procesu v SMIC.
GPU ještě není na trhu, toto tedy není ostré vydání. Firma oznámila, že úspěšně zprovoznila vzorky tohoto GPU. Reálné vydání tedy může být ještě třeba rok daleko, ale podařil se tzv. „bringup“ a existuje tedy nějak funkční křemík. Nyní firma možná bude muset provést nějaké revize, zapracovat na výtěžnosti a frekvencích.
A pak samozřejmě vyrobit dostatečně funkční softwarovou vrstvu, což je v praxi pro GPU startupy ta největší bariéra, jelikož tento softwarový ekosystém pro GPU je velmi komplexní a vyžaduje obrovské množství práce, která je kontinuální, takže nováčci musí dohánět desetiletí vývoje ovladačů Nvidie, AMD i Intelu.
O parametrech GPU Lisuan G100 zatím nebylo moc sděleno. Má podporovat DirectX 12, Vulkan 1.3 a OpenGL 4.6 a údajně používá vlastní architekturu na rozdíl od Moore Threads, která staví na IP od Imagination Technologies (bývalá GPU PowerVR). Firma jí říká „TrueGPU“ a údajně ji celou vyvinula sama.
Firma má údajně za cíl vydat tyto grafiky letos, s relativně omezenou dostupností v třetím kvartále. Vzhledem k jen pár měsícům od převzetí prvních čipů z továrny a bringupu se ale patrně mluví o tom, co se normálně označuje jako dodávky vzorků, ne o komerční dostupnosti. Ve větších počtech se grafiky s čipem G100 či samotná GPU mají dodávat příští rok.
GeForce RTX 4060? Zatím je do toho hodně daleko
Lisuan údajně sdělil, že by toto GPU mohlo cílit na výkon někde okolo GeForce RTX 4060, ale je otázka, zda to není podobně nadnesené jako plány firmy Moore Threads, u jejíhož GPU nezralé ovladače nikdy nerealizovaly slibovaný výkon.
V databázi Geekbench se teď objevila po testování zřejmě jednoho z oněch raných vzorků – grafika označená LISUAN 7G100 Series Graphics běžící v desktopovém počítači s procesorem Ryzen 7 8700G a deskou platformy B650. Podle detekce běžel vzorek jen na 300 MHz. Což ovšem asi ještě nic neříká o taktu, na kterém poběží finální produkt. Čip má údajně mít 32 výpočetních jednotek podobně jako Navi 33 a Navi 44 v grafikách Radeon RX 7600 a RX 9060 XT. Ale zatím netušíme, zda na jednu připadá třeba 64 nebo 128 shaderů, nebo ještě nějaké jiné číslo.
Detekce nemusí být správná a také nemusí nutně jít o plně aktivní verzi čipu, pokud třeba pro potřebu bringupu firma už u některých defektních vzorků vypíná část jednotek. I když postupy pro to se možná rozpracovávají až později, u prvních vzorků je nejspíš fokus na zprovoznění plně funkčních exemplářů křemíku. Nicméně Geekbench také například detekuje jenom 256 MB grafické paměti, což téměř určitě není správně (tak malé čipy grafických pamětí se už v podstatě nevyrábějí). Nejspíš půjde o nějaký limit nehotových ovladačů.
Z těchto důvodů asi také zatím není směrodatné výkonnostní skóre, které je hodně nízké. Spíš než jako u GeForce RTX 4060 vypadá jako u GeForce GTX 660 Ti vydané v roce 2012, jak podotýkají komentáře. Po vylepšení ovladačů a s nějakým rozumným taktem by ovšem výkon měl být hned několikanásobný. To se ale bavíme o syntetických testech.
Ve hrách to bude pro Lisuan těžší. To, že firma používá úplně vlastní architekturu, znamená nutnost napsat kompilátor shaderů pro ni a pak zdlouhavě pracovat na optimalizaci široké palety her a doimplementovávání všech možných funkcí, které se dnes od herní grafiky očekávají. A jestli to má dopadnout jako u Moore Threads, tak se Nvidia, AMD ani Intel asi moc bát nemusí…
Dodatek: Projekty čínských GPU, o nichž jsme v minulosti psali:
Zdroje: Tom’s Hardware (1, 2), techPowerUp