Hlavní navigace

Samsung dominuje trhu SSD, v roce 2015 prodal polovinu celkové kapacity

25. 2. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Vcelku pravidelně míváme zprávy o tom, jaké jsou tržní podíly výrobců GPU (nebo z nehardwarové oblasti třeba výrobců mobilů). Možná by vás ale zajímala statistika pro oblast SSD, v níž se dnes pohybuje poměrně dost značek, ačkoliv se zde již delší dobu předpokládá konsolidace tohoto trhu do pařátů těch hlavních hráčů, kteří jsou zároveň producenty pamětí NAND.

Ze statistiky zpracované analytiky z Trendfocusu byl loni v prodejích SSD suverénním vládcem Samsung. Celkově bylo prodáno 102,78 milionu disků, z čehož si Samsung urval podíl 43,8 %. Takto významnou pozici již na trhu žádný další hráč nemá, firmy na druhé a třetí pozici drží jen 10,9 % (SanDisk) a 10 % (Kingston, který je jak vidíte na trhu docela významnou figurou). Na čtvrtém místě je pak Intel se zastoupením 7,3 %, který se již jen málo uplatňuje na spotřebitelském trhu, ale ve firemní sféře a enterprise se mu evidentně daří dál.

Překvapením je možná páté místo pro Lite-On (6,2 %), se kterým se u nás moc nesetkáváme, zřejmě má ale slušný odbyt na OEM trhu přímo u výrobců počítačů. Pod tohoto výrobce by také asi měla být započítána značka Plextor. Lite-On se dokonce dostal před Micron (a potažmo Crucial, jenž pod Micron patří), který má až šesté místo s 5,4 %. Za ním jsou pak další producenti NAND, prodávající i svá vlastní SSD – Toshiba s 4,1 % a SK Hynix s 2,5 %. Toshibě by se nicméně ještě dal připočíst podíl OCZ, který je na 0,7 %.

Tržní podíly výrobců SSD za rok 2015
Tržní podíly výrobců SSD za rok 2015 

 

Menší značky, menší disky

Zajímavá je statistika z druhého grafu, kde jsou prodeje přepočtené na celkovou kapacitu – úložný prostor všech v roce 2015 prodaných SSD podle Trendfocusu v součtu dělá 28,75 EB (exabajtů, tedy skoro 29 milionů terabajtů). Z pohybů mezi procenty v obou grafech je zjevné, že třeba Samsungu a Micronu (ale také třeba Intelu, HGST a Seagate) se daří prodávat disky s větším objemem, což budou buď velké spotřebitelské disky, jaké tlačí například Samsung, nebo velká enterprise SSD pro datacentra. Tyto firmy mají totiž v přepočtu na prodanou kapacitu procentuální podíl vyšší, než čistě při pohledu na vyexpedované kusy disků. Touto optikou Samsung stoupne na skoro poloviční podíl (49,7 %) a Intel na 9,1 %.

Tržní podíly výrobců SSD za rok 2015, v procentech celkové kapacity
Tržní podíly výrobců SSD za rok 2015, v procentech celkové kapacity

Naopak se sníží například podíl položky „ostatní“, v níž jsou všechny možné hlavně menší značky, na něž se nedostalo s přímou zmínkou. Podíl těchto výrobců je na kusy 8,1 %, ale v terabajtech jen 5,7 %. Jinými slovy od menších značek (například Transcend, Adata, Patriot, z těch často zastoupených u nás) také obvykle kupujeme malé a levné disky. Do jisté míry je toto vidět i u SanDisku (který ale působí i v enterprise oblasti, čímž si zřejmě skóre vylepšuje) nebo Lite-Onu. Evidentně hodně jsou prodeje soustředěné do lowendových menších modelů u Kingstonu, jehož 10% kousek koláče klesne při počítání podle kapacity jen na 5,3 %.

 

Trh s disky SSD podle Trendfocusu loni utěšeně narostl. Proti roku 2014 se jeho objem loni zvětšil o čtvrtinu (25,8 %), a to zejména díky výrazně stoupajícím prodejům disků do běžných počítačů (v kontrastu se serverovými úložišti). To znamená, že SSD zvyšují svoji „penetraci“ v PC a jako úložiště je používá čím dál větší podíl uživatelů. Proti roku 2014 se také značně zvětšila průměrná velikost díky lepší cenové dostupnosti větších modelů. Kapacita prodaných disků v součtu převýšila stav roce 2014 o 59 %.

Zdroj: StorageNewsletter

Byl pro vás článek přínosný?