Hlavní navigace

Sony kupuje Gaikai a spouští cloudové hraní. Bude PS4 hry streamovat?

3. 7. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

O tomto obchodu se již šuškalo, zasvěcení ale vše popírali. Včera však bylo vše oficiálně potvrzeno. Společnost Sony odkoupí firmu Gaikai, která provozuje služby cloudového hraní. Za firmu vzniklou v roce 2008 Sony (respektive divize Sony Computer Entertainment) zaplatí 380 milionů USD. Sony na základě akvizice začne provozovat vlastní cloudovou službu, nesdělilo však žádné podrobnosti o její podobě.

Vzhledem k tomu, že v horizontu zhruba dvou let by mělo dojít k obměně herních konzolí Sony Playstation, vyrojily se okamžitě spekulace o tom, jak jejich výrobce skloubí cloudové hraní s prodejem her a hardwaru. Není asi příliš pravděpodobné, že by u Sony cloud klasickou konzoli zcela nahradil. Docela možné však je, že by cloudová služba mohla na chystané PS4 zajišťovat běh her ze starších konzolí. Příjmu streamovaných her by však teoreticky měla být schopna i PS3 a novější přenosné konzole, kterým by se tak mohla prodloužit životnost.

Logo společnosti Gaikai

Co vlastně Gaikai je? Služba (stejně jako OnLive) přes internet streamuje hry, běžící na serveru. Na klientském stroji tak nepotřebujete výkonou grafiku ani procesor, stačí pouze dekódovat video, které vám server posílá. Klientská aplikace se stará jen o zobrazení a zprostředkování ovládání na serveru běžící hry. Vedle počítačů dokáže Gaikai hry poslat i například do tabletů či telefonů k tomu vybavených. V budoucnu se však technologie dostane i do „chytrých“ televizí (kontrakt na tyto služby má již prý uzavřen Samsung).

Cloudová služba Gaikai - streamování počítačových her

Na rozdíl od firmy OnLive však Gaikai nikdy nezkoušela vydělávat na prodeji či spíše pronájmu her, nesnažila se být alternativou herního PC. Obchody uzavírala s poskytovateli obsahu, kterým prodávala infrastrukturu k streamování her přímo z jejich vlastních webových stránek. Původní využití služby tak spočívalo hlavně v zprostředkování (časově) omezených demoverzí her. Jak však společnost slavila úspěchy, zvětšovaly se i její ambice. Dnes tedy vedle her může streamovat i další software (představte si například virtuální MS Windows pro běžné tablety). Hlavně se ale stává se cestou, jak hry dostat do zařízení, která je nemohou spustit z hardwarových či softwarových důvodů: PC s Linuxem či Mac OS X, televize, telefony.

 

Krédem společnosti je údajně dokázat to, aby počítačová hra nevyžadovala žádnou instalaci, žádný hardware a žádné čekání. Spouštěla by se jediným kliknutím jako hudba či film. To je sice zajisté lákavé, nesmíme však zapomenout na jednu nesnáz. Hru běžící lokálně si koupíte, patří vám a můžete si s ní užívat jak dlouho chcete. Naproti tomu cloudové hraní stojí na pravidelných poplatcích, přístup k němu máte jen dokud platíte paušál (a dokud vám funguje internet). Nástup nových pořádků tedy nemusí být pro svět počítačových her čistě pozitivní věcí...

Zdroj: Sony Computer Entertainment

Byl pro vás článek přínosný?