Hlavní navigace

Strach z Lovelace? AMD prý chystá dodatečnou posilu Radeonů RX 7000, GPU s 16 384 shadery

22. 6. 2022

Sdílet

 Autor: AMD
Před měsícem a půl jsme tu měli zprávu, že nová generace Radeonů bude mít méně výpočetních jednotek a TFLOPS, než se myslelo. Ale možná, že Nvidia přinutila AMD strategii přehodnotit.

Okolo vydání nové generace grafických karet od Nvidie a AMD letos opravdu není ticho. Už poměrně dávno se objevily domnělé specifikace 5nm GPU, chystaných AMD. Původně se uvádělo, že by nejvýkonnější model mohl mít až 15 630 shaderů, to ale později bylo zrevidováno a nyní se má za to, že by nejvýkonnější GPU Navi 31 mělo mít 12 288 shaderů. Možná ale bude další zvrat – AMD by prý mohlo vyrobit ještě větší a výkonnější čip.

Informace o specifikacích GPU s novou architekturou RDNA 3 pocházejí od leakera vystupujícího na Twitteru pod přezdívkou Greymon55. Ten minulý týden uvedl, že AMD možná má v přípravě další GPU s architekturou RDNA 3 k zatím známým Navi 31, 32 a 33 (z nichž Navi 31 je ten největší). Toto GPU by prý mělo místo 6 shader enginů obsahovat rovnou 8. A mělo by prý mít 16 384 shaderů (zřejmě 8 workgroup processorů / 16 CU v každém SE, celkem tedy 128 CU po 128 shaderech).

Toto GPU by podle Greymona55 nemělo vyjít letos spolu s prvními grafikami Radeon RX 7000, údajně půjde až o věc roku 2023. Udávaných 16 384 shaderů v osmi shader enginech je mimochodem údajně maximální podporovaná velikost GPU pro architekturu RDNA 3.

Je to zatím vůbec první zmínka o tom, že by nakonec mohlo existovat ještě jedno výkonnější „Navi 3x“ (že by Navi 30?), a zatím to je asi třeba brát se značnou rezervou. Těžko říct, jestli se nakonec neukáže, že šlo o nějaký omyl. I pokud by toto výkonnější Navi 3x existovalo, není zaručené, že se opravdu dostane na trh v herních grafikách Radeon.

Mezi reakcemi na tuto zprávu se objevilo, že by možná mohlo jít o GPU čistě pro karty do pracovních stanic. Nabízí se totiž vysvětlení, zda „GPU“ s 16 384 shadery třeba ve skutečnosti nejsou prostě dvě GPU na jedné kartě. Menší Navi 32 má totiž mít 8192 shaderů a použitím dvojice těchto GPU bychom se dostali na potřebných 16 384 shaderů. Podobné dvojčipové karty vyrábí AMD pro Apple.

PCB grafiky Radeon Pro W6800X Duo PCB grafiky Radeon Pro W6800X Duo (zdroj: Apple)

Více: AMD vydalo RDNA 2 grafiky pro Macy. Mají exkluzivní model s dvěma GPU a 7680 shadery

Ve výpočetním použití se dvě GPU stále dají uplatnit, problém ale je, že dnešní hry už často nepodporují SLI/CrossFire a hraní s více grafickými kartami prakticky zmizelo. Není náhoda, že dvojčipové herní grafiky už řadu let nevznikají a jak AMD, tak Nvidia ustoupily i od podpory hraní se dvěma GPU. Z toho asi vyplývá, že pokud toto velké „Navi 3x“ bude vytvořené kombinací dvou čipů Navi 32, pravděpodobně se neobjeví v herních kartách, a do soupeření s grafikami GeForce RTX 4000 tedy nezasáhne. Ledaže by AMD vyvinulo nějaký způsob, jak obě GPU propojit tak, aby se pro herní engine tvářily jako jediná grafika. Takovou technologii zatím ani jeden z výrobců GPU nedemonstroval.

WT100

Fanouškové AMD by se tedy na případný Radeon generace RX 7000 s touto konfigurací (128 CU) neměli spoléhat. Uvidíme nicméně, jak se situace bude vyvíjet. Třeba další informace tomuto drbu přidají větší váhu.

Zdroje: Greymon55 (1, 2), Kepler