Scheduler win je těžko předvídatelná věc.
Ale obecně funguje tak že nejdřív obsadí volná jádra.
Až potom začne využívat SMT a obsazovat volné thready.
Takže pro procesory 64/128 to při kompresy není moc velká brzda.
Při dekompresy to ovšem může přidat až 60% výkonu:
https://www.7-cpu.com/
Ale nesmíme zapomenout že win spouští spoustu balastu na pozadí.
Takže volná jádra dojdou dřív a systém se bude chovat těžko předvídatelně.
PS:
Zajímavé porovnání exotických architektur v tom odkaze 7-cpu.com
Oprava.
Scheduler win je totální zoufalost.
https://www.reddit.com/r/threadripper/comments/1hfq98p/comment/mi20mf3/
10. 7. 2025, 21:46 editováno autorem komentáře
Už Windows NT uměly v edici Server a Enterpise Server 4 a 8 CPU vláken už od verze 3.1 a 3.5, s úpravou až 32 CPU vláken. Skutečně zajímavé to začalo být u Windows XP, takže oni věděli, že budoucnost je ve více vláknež už dost dlouho, ale bez patřičného vývoje jak ze strany SW vývojířů, tak HW je nic k rychlejšímu postupu netlačilo. Ale pokud vím, u Windows byly dva typy jádra, to standartní a pak lepší, ale nevím z hlavy u které edice se to láme. U Win 10 sice platí procesorové skupiny po 64 vláknech, ale maximum je výš - ve 64bitových verzích Windows 10 je podporováno až 256 logických procesorů.
Ano, ale těch 256 vláken by právě bylo ve čtyřech skupinách po 64.
A někde jsem četl, že se počet vláken vždycky dělí symetricky, takže kdyby člověk měl třeba 38 jádro s 76 vlákny (nějaké Ice Lake-SP), tak se mu to rozdělí na dvě skupiny po 19 jader/38 vláken a maximální počet vláken, která teda běžný program bude moct využít, nebude ani těch 64. Ale nikdy jsem to neměl možnost vyzkoušet, takže úplně jistě to nevím.