V dubnu Nvidia najednou oznámila vydání GeForce RTX 5060 Ti a levnější kartu GeForce RTX 5060, a to jak ve verzi pro desktopová PC, tak i pro notebooky. Ovšem u RTX 5060 nešlo o reálné vydání, ale jen předběžné oznámení s tím, že prodej začne až další měsíc. To nastává dnes. Nvidia oznámila, že se začínají prodávat herní notebooky s touto grafikou a současně také desktopové grafiky. Vyšly i první testy, ale s těmi je to takové složité.
Mobilní GeForce RTX 5060 je ode dneška v obchodech
Specifikace GeForce RTX 5060 pro notebooky už jsme probírali v tomto článku, nebude pro vás tedy úplnou novinkou. Karta používá čip GB206 s 26 bloky SM (3328 shadery) a 8 GB paměti GDDR7 (ta má propustnost 384 GB/s, běží na efektivní frekvenci 24,0 GHz). Takt GPU může být od 1455 MHz po 2497 MHz, záleží na tom, jak vysoko je v notebooku nastavený rozsah spotřeby – může být od 45 až po 100 W. GPU může být i ve výkonnějších větších herních noteboocích, ale i v tenkých mobilních přístrojích – Nvidia uvádí, že některé mají tloušťku už od 14,9 mm.
Dnes ráno společnost oznámila už reálné fyzické vydání tohoto GPU – nebo přesněji, notebooků, které jsou na něm založené. Ty by měly být ode dneška skutečně na prodej, nebo alespoň první z nich. Nvidia v rámci Computexové prezentace také potvrdila, že nejdostupnější modely budou startovat už na ceně 1099 $ (aktuálně něco kolem třiceti tisíc Kč / 1200 € s DPH).
Vychází i desktopová GeForce RTX 5060
S touto grafikou by se také dnes měla začít prodávat desktopová verze GeForce RTX 5060 – také již předběžně oznámená minulý měsíc. Jde o doted nejlevnější kartu nové generace Blackwell, měla by stát od 299 $ (s DPH nějakých 8000 Kč / 330 €).
Karta má podobný základ – GB203, ale zde s 3840 shadery (30 bloky SM), ale s takty 2,28–2,50 GHz (základ/boost) a se spotřebou 145 W. I tato karta má 8 GB paměti GDDR7, ale s propustností 448 GB/s díky vyšší efektivní frekvenci (28,0 GHz). Podrobně jsme specifikace probírali v následujícím článku:
První recenze jsou venku. Ale nemusí být plně reprezentativní
Před vydáním kolovala zpráva, že Nvidia neposkytla ovladače předem, takže žádná média nemohla dopředu připravit recenze pro ty, kdo by chtěli kartu koupit hned první den. Nakonec to úplně neplatí. Několik webů v neděli vydalo tzv. „Preview“ výkonu desktopové GeForce: GameStar, GamesRadar, TomsGuide, Jeuxvideo a ASCII.
Tyto „Preview“ testy mají určité potenciálně závažné omezení a problémy. GameStar, jeden z těchto webů, upozorňuje, že „Preview“ testy jsou zveřejněné s podmínkami, které si určila Nvidia. Ta si také vybrala konkrétní média, kterým testování umožnila tím, že jim poskytla ovladače, které nikdo jiný k dispozici neměl. Výměnou za to ale v těchto recenzích smějí být použité jen určité hry a v nastaveních, které Nvidia vybrala, nic jiného.
Důvod pro to se asi nabízí. U GeForce RTX 5060 Ti se v testech nejnovějších her ukazovaly situace, kdy je 8GB paměť limitující nebo problematická (například DLSS 4 samotné vyžaduje asi 1 GB, pokud se má zapnout generování snímků, na které Nvidia láká). Kvůli tomu bylo vyznění celkem negativní, techPowerUp například v závěru recenze uváděl příklady toho, jak se musí u jednotlivých her upravovat nastavení, aby byly dobře hratelné. Na jednu stranu je pravda, že na relativně levné grafice nemůžete čekat, že půjde mít „všechno na max“ (a RTX 5060 je ještě levnější než RTX 5060 Ti 8GB, takže jí to omlouvá víc). Ale to, že není třeba „laborovat s nastaveními“ se někdy uvádí jako důvod, proč se vyplatí kupovat grafiky Nvidia, takže na kritice něco je.
Nvidia tímto přístupem k RTX 5060 nejspíš chce zabránit tomu, aby se na podobné věci „přišlo“ v recenzích této karty. Tyto „Preview“ testy ale tím pádem mohou být příliš optimistické a nereprezentativní – někteří kupující mohou pak být z problémů spojených s 8GB pamětí zklamáni. Je také samozřejmě problematické, že za těchto podmínek nelze karty testovat podle standardních metodik, které mají recenzenti vytvořené pro ideální porovnatelnost výsledků. Pokud tedy kartu zvažujete, doporučujeme se moc podle Preview testů nerozhodovat a počkat si až na vydání standardních recenzí, které vyjdou do několika dní od chvíle, kdy bude možné ovladače volně stahovat (tedy ode dneška).
Nicméně velká část internetu bude zvědavá a asi se podívá na první testy, které vyjdou, což budou ony s nadiktovanými podmínkami. Část těchto čtenářů asi ani nemusí vědět o omezeních těchto testů (například GameStar na ně ale v úvodu upozorňuje). Doufejme, že se toto nestane do budoucna u vydávání nových grafik častým jevem.
Nový Doom dostává plný path tracing, už 125 her s DLSS 4
Nvidia se spolu s vydáním grafik také pochlubila „softwarovým ekosystémem“. Firma uvádí, že nyní už je v oběhu 125 her s upscalingem DLSS 4 – nových vydání, nebo starších her, které byly na tuto novou verzi upgradovány.
Firma také láká na aktualizaci nové hry Doom: The Dark Ages, která je teď ke grafikám Nvidia nabízená jako bundle zadarmo. V červnu dostane update, který přidá podporu Ray Reconstruction v rámci DLSS a také možnost používat ve hře path tracing (tedy vykreslování celé scény ray tracingem). Rozšiřuje se tedy počet titulů používajících tuto zatím nejpokročilejší (byť také nejnáročnější) metodu vykreslování.
Mimochodem, Nvidia v marketingu ke grafikám opět uvádí, že DLSS 4 zlepšuje výkon v novém Doomu prý až 7×. Označování nárůstu snímkové frekvence za zvýšení výkonu je samozřejmě trochu přehnané. U upscalingu DLSS jde o zvýšenou snímkovou frekvenci, což je ale vlastně dosažené softwarovým programováním (změna rozlišení, v kterém hra pracuje), byť využívajícím AI akceleraci. Není to totéž, jako kdyby hardwarové jednotky GPU měly samy o sobě o tolik vyšší výkon.
Nvidia současně do tohoto „7× vyššího výkonu“ zahrnuje i vliv interpolace (generování snímků), což nelze zcela poctivě označit ani za zvýšení FPS, protože snímky přidané pomocí generování nejsou plnohodnotné a nejsou přímo vykreslené hrou – je to něco mezi reálným snímkem a tím, kdy by jen reálné snímky duplikoval monitor nebo televize.
Doom: The Dark Ages by ale každopádně měl být podle těchto informací hrou dobře optimalizovanou na grafiky GeForce RTX generace 5000 (doufejme i na 8GB modely) a jejich architekturu Blackwell.
Zdroje: Nvidia, VideoCardz