Hlavní navigace

Vydání Larrabee bylo zrušeno

5. 12. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Co je Duke Nukem Forever pro hráčský svět, tím byl v posledních letech pro svět grafických akcelerátorů projekt Intel Larrabee. Již v létě roku 2008 poskytl Intel novinářům poměrně detailní informace o architektuře čipu, ještě letos v září/septembri o sobě Larrabee dala vědět „živou“ předváděčkou. Nyní ale Nick Knupffer z Intelu potvrdil serveru Anandtech, že grafických ani výpočetních karet na bázi Larrabee se příští rok nedočkáme.

Celý projekt Larrabee jde dál, Intel se nadále bude snažit vyvinout a dostat na trh vlastní grafický čip na bázi x86 výpočetních jednotek. „Larrabee 1“, jak si můžeme pracovně nazvat jeho první generaci, ale ke koupi nebude. Nevelký počet exemplářů bude Intelu a jemu blízkým externím vývojářům softwaru sloužit jako development kit pro další inkarnace Larrabee. Díky tomu bude možné, aby programy pro Larrabee 2 byly hotové a do nějaké míry odladěné už před vydáním.

Ptáte se, proč bylo vydání Larrabee 1 zrušeno? Intel přiznal, že vývoj hardwaru i softwaru zaostaly za původním plánem. Spekuluje se, že výkon také nebyl úplně takový, jaký by si Intel představoval.

Původně měly být karty s Larrabee 1 vydány v roce 2009 nebo 2010. Toto období se už ale brzy přehoupne do své druhé poloviny a GPU Intelu by v roce 2010 muselo čelit nejdříve Fermi od Nvidie a o dalších pár měsíců později osvěženým Radeonům z řady HD 5000. A je-li pravda, že výkon nesplňuje očekávání, pak by Intel pouze posílal Larrabee 1 do předem prohrané bitvy.

Dalším problémem mohlo být software. Možná se ukázalo jako příliš tvrdý oříšek naprogramovat ovladače tak, aby víceúčelová Larrabee fungovala pod staršími verzemi Direct3D, které jsou psány na míru GPU s úzce specializovanými (fixed function) jednotkami. To na jednu stranu čip přímo nediskvalifikuje pro nasazení v obecných výpočtech, kde by Larrabee měla fungovat v zásadě jako mnohojádrový x86 procesor. Avšak kvůli malému objemu výroby by Intel nemohl dosáhnout tak nízké ceny, jako Nvidia či AMD/ATI, pro jejichž GPU největší odbytiště tvoří počítačoví hráči.

KL24

Nvidia a AMD si tedy mohou oddechnout, ale na jak dlouho? Příležitost pro vydání Larrabee se naskýtá v roce 2011, kdy bude mít Intel už vyladěný 32nm výrobní postup a bude tedy moci vyrábět i relativně velký čip s obstojnou výtěžností. Tato varianta je reálná v případě, že problémem je pouze výkon a vývoj Larrabee 2 bude spočívat pouze v přidání výpočetních jednotek. V případě, že je v architektuře nějaký závažnější zádrhel, se jako pravděpodobnější jeví vydání v roce 2012. Tehdy by Intel mohl použít nový 22nm postup, což je ale také o něco riskantnější.

Zdroj: Anandtech

Autor článku