Pokud autor opravdu myslí vážně myšlenku, napsat něco jako návod na to, jak si vybrat distro, měl by být korektní a seznámený s realitou distribucí. Napsat v dnešní době:
"Riziko, že se při aktualizaci systému (což u modelu rolling release znamená prakticky kdykoliv) něco rozbije, je ale stále dost vysoké."
je jenom připomínání něčeho, co tu bylo před řadou let. Používám rolling release přes deset let a za tu dobu se mi nic při aktualizaci nerozbilo a to samozřejmě nechodím číst release notesy apod. To co autor popisuje se opravdu dělo, v minulosti. Že se to dávno neděje, už nikdo z těch, kteří neustále opakují "aktualizace něco rozbije" nebo "systém se mění pod rukama" nevyzkoušel, protože by to netvrdili. Doba, kdy se do rolling release dister pralo všechno čerstvě vydané bez testování a působilo to problémy, je dávno minulostí. Všechno prochází testováním, než se to dostane k uživatelům. Samozřejmě dodnes jistě existují distra šité horkou jehlou, přesto mi nepřijde vhodné je házet do jednoho pytle s velkými distribuceni,, které jsou i na tomto modelu stabilní. Bylo by fajn, kdyby autor navštívil rolling distra a podíval se na procesy, které jsou pro testování nastavené. Bylo by to fér i k těm testerům, kterých není úplně málo...
Během svého hledání v linuxu jsem potkal i jednoho člověka, který se věnoval podpoře pro českou komunitu v jedný distribuci. Dělal i české instalačky. Když skončil, hučeli jsme do něho dobře deset let, aby se na to nevy***, protože měl trpělivost i s náma, co do toho neviděli a hodně nám pomohl. Už povolil a buduje web s touto tématikou, ale máme zakázáno dávat odkaz, protože web není ještě dodělaný, ani obsahem, ani vzhledem, ale myslím, že je tam dost infa jako další názor k tématu tohoto článku. Prásknu se mu, snad mě nezabije :). Hledejte "linuxprome" - snad to autorovi nebude vadit jako další názor.
Děkuji za příspěvek do diskuze! Určitě se nechci pasovat do role znalce linuxových distribucí, jsem spíš uživatel, který chce používat počítač, a nechce, aby se mu to sypalo. A z toho pohledu píšu i tenhle seriál, a proto vychází tady a ne na Root.cz.
Kdysi jsem zkoušel Manjaro, a je mi jasné, že se ledacos za tu dobu mohlo změnit.
I tak nevidím moc výhod, které by RR distro přineslo úplnému začátečníkovi. Novější verze některého SW? Pokud to někoho trápí, tohle zčásti smazal Flatpak.
29. 1. 2026, 22:33 editováno autorem komentáře
Asi jsem to napsal asi vostřejc než jsem měl, ale prostě je to silně zavádějící. Pokusím se to vysvětlit a použiju odkazy na ten web. (za tepla jsem se prásknul, dostal jsem kartáč, ale už smím...)
Zmínil jsi Arch Linux. Ten, stejně jako třeba to Manjaro, používá stabilní vydání (to co je na obecných instalačkách) a pak řekněme testovací verzi, kde se všechno před vydáním do stabilního vydání testuje. Do aktualizací to nejde rovnou, jak tomu bylo v době, kdy vznikla ta tvrzení, co jsem zmínil. Takže nejde o něco, co by včera vyšlo a zítra je v repozitáři. Testuje se, ladí se a věnuje se tomu hodně lidí - nejen v Archu.
Rozdíl mezi distry vs výkon PC je někdy značný - kvůli takovým rozdílům se připlácejí tisíce za upgrade HW. Kdo to sleduje, zná recenze srovnání z Phoronixu. Migelo to ukazuje zde - to je ten možný přínos i směrem k začátečníkovi - záleží na HW a na tom, k čemu PC používá. Osobně jedu na Thumbleweedu a třeba taková věc, že by se mi nespustila aplikace na novým kompu nenastala. Přesto je znatelný přínos pro řadu uživatelů
https://www.linuxprome.cz/rozdil-ve-vykonu-pocitace-v-konzervativni-a-rolujici-distribuci/
Flatpak je spíše nouzovka a samozřejmě neřeší předešlou věc, protože obsahuje pouze aplikace, ne ty podstatné systémové části a neduh je popsán na konci stránky
https://www.linuxprome.cz/rukovet-linuxoveho-zacatecnika/jak-funguje-linuxovy-ekosystem/
Já nereagoval na to, jestli jsi nebo nejsi znalec. To není nikdo z nás. Všichni jsme uživatelé. Přiznám se, že mě nazdvihla ta věta o rolling release, která byla silně zavádějící.
Ty rozdíly ve výkonu nejsou černá magie, vždycky to má nějakou příčinu, a často ten nárůst je application-specific, nebo hardware-specific. Když se podíváme třeba na zmíněný Phoronix, tak CachyOS je rychlejší v průměru o jednotky (max. 10) procent. Ale s tím, že ve většině testů je rozdíl minimální.
https://www.phoronix.com/review/cachyos-ubuntu-2510-f43/6
Váš první odkaz je zavádějící, protože výsledek je prezentovaný jako výhoda rolling release dister obecně, ale testuje se tam konkrétně CachyOS, které má komponenty kompilované pro x86-64-v3 nebo -v4, vlastní upravené jádro, a vlastní task scheduler. Tyhle optimalizace umějí udělat rozdíl jednotek procent, i když se srovnávají distra se stejným jádrem (jako v odkazovaném testu Phoronixu, kde je u všech tří kernel 6.17).
Obecně, pokud máte hardware vydané v posledním roce, a chcete mít maximální herní výkon, tak souhlasím, že CachyOS nebo Nobara jsou v tomhle ohledu lepší. Ale třeba CachyOS samo sebe označuje za "intermediate" distribuci, tedy že by ideálně člověk měl o Linuxu už něco málo vědět, než ho začne používat.
Zdravím všechny
@friends - že vás tyhle žabomyší války baví. Ten web jsem založil pro lidi, kteří chtějí relevantní informace... výjimečně jsem vyhověl, ale nebudu se do těchto rozhovorů nechávat zatahovat.
@Lukáš Fiala - pokusím se vysvětlil, jak to je. Ovladač amdgpu je v jádře systému, dostává nové funkce/opravy v průběhu času. Dalším hráčem u grafik je mesa, která se stará o ty 3D věci, dalším dílem skládačky je třeba i vulkan atd. Pakliže se zaměříte na jejich verze v distribucích, dá vám to vysvětlení, proč jsou ty rozdíly mezi nimi takové. Vše co se přidá, ale i opraví či optimalizuje v rámci další verze mesa nebo kernelu, se do rolujícího distra dostane hned, v konzervativní distribuci si na to uživatel počká několik měsíců či déle. Ale mezitím se objeví další optimalizace, funkce a tak dokola. Takže opravdu nejde o žádnou magii, ale o to, jak je která distribuce zaměřená. A žádné zaměření není špatné. Když si pořídím, starší laptop na kancl, tak v něm můžu mít klidně čistý Debian a bude si spokojeně chroupat. Pokud ale koupím na ten kancl nový laptop, už budu mít hoňky s moduly pro WiFi, Bluetooth atd. nemluvě o tom, když tam bude nějaká dGPU. Toliko k principu, jak to funguje a proč ty rozdíly jsou jaké jsou. Pro ukázku jsem vám přeměřil (večer a dopoledne) pár distribucí, které mám nainstalované právě kvůli webu, protože je budu potřebovat na preview. Zase CS2 - takový test si může udělat kdokoliv, distribuce jsou zdarma, hra také, proto volím pro ukázky a vysvětlení právě CS2
https://www.linuxprome.cz/rozdil-ve-vykonu-pocitace-2/
Jen k tomu dodám, že je krásně vidět, co se říká dlouho - openSUSE je v defaultu o něco slabší, ale přesto jede slušně. Zuzka není zaměřena na pařany, ale pár úkony se to zlepší. Že jsou patrné optimalizace a fičůry CachyOS je také zřejmé, to bude ten rozdíl mezi Manjarem a CachyOS.
K testu Phoronixu - podívejte se na verzi testovaného Ubuntu a budete hned chápat, proč vychází rozdíl mezi Mintem a CachyOS větší, než oproti Ubuntu 25.10. - to není LTS verze, ale najdete zde podstatně novější verze SW (web Ubuntu - Linux kernel 6.17, Mesa 25.2.3). Čili má verze 25.10 blíže k rolujícím distribucím. Vždy si dávejte pozor na to, co je prezentováno - informace na netu jsou.
CachyOS - jak píši na webu, jak větev Debianu, tak větev Archu, je bez vlastních klikátek, čili závislé na klikátkách v prostředí. Těch neni málo, ale jsou i jiné cesty. Každopádně abych byl ke klukům z CachyOS fér, udělali klikátko na nejbolestivější věci v Archu - z pohledu uživatele. Ale pořád se uživatel-začátečník zapotí podstatně víc, než třeba v openSUSE. Na druhou stranu, po rozpadu CZ/SK komunity PCLinuxOS, jsme zůstali s některými uživateli v kontaktu a rozprchli se od openSUSE Tumbleweed až po Arch. Ano, měli nějaké znalosti a povědomí o systému (uživatelské), ale jeden můj kamarád (zdravím Nose) , který se označuje za věčného uživatele-začátečníka, je na CachyOS také.
"jeden můj kamarád, který se označuje za věčného uživatele-začátečníka, je na CachyOS také" – to je samozřejmě fajn, ale když se distribuce sama prezentuje jako "intermediate", tak se zdráhám ji v článku doporučovat úplným začátečníkům.
Jinak to co píšete o kernelu, mesa, amdgpu atd. samozřejmě vím, to mi vysvětlovat nemusíte. Vůbec nepopírám, že bleeding edge distribuce by měly mít proti konzervativnějším v herním výkonu o něco navrch.
Ale s grafikou od Nvidie nebude rozdíl stejný jako s Radeonem, protože verze driveru bude ve všech distrech stejná. Nebo se může stát, že optimalizace v kernelu se týká konkrétní řady CPU, a kdo má nějaký starší, tak se ho to netýká. Stejně tak ty optimalizace se můžou projevit v různých aplikacích různou měrou. Proto prezentovat test v jedné hře jako "výkon počítače v různých distribucích", mi připadá nešťastné.
Zdá se, že jsme se úplně nepochopili. Já neprezentuji na základě jednoho testu rozdíl ve výkonu PC v různých distribucích. Pokud se začtete do toho, jaké informace předávám, tak uvidíte, že se snažím dát úplné informace. To, že ty informace ukáži (je tam použito slovo ukázka) na nějakém dílčím testu pro představu toho, jaké rozdíly mohou být, včetně dodatku, že jiné testy mohou ukázat klidně rozdíl nulový a jiný třeba i větší... to si úplně nemyslím, že tak úplně koresponduje s tím, jak to tu vykreslujete. To buďte fér. Na druhou stranu, ty informace, které překládám, se naopak opírají o stovky testů, herních či aplikačních, které jsem za poslední léta udělal. Což je asi jedno, ale jsou opřeny nějakou dlouhodobou zkušenost, řekněme, ne úplně běžného uživatele. Do nějakých velkých testů se pouštět nehodlám, můj záměr je předat informace, pokud možno ve srozumitelné formě. Na testy nemám k dispozici dostatek hardwaru od té doby, co jsem opustil aktivní část komunity. To přenechám IT webů, které mají v dosahu relevantní hardware.
Máte pravdu, v aplikacích bude menší rozdíl a bude záležet na tipu nejen aplikace, ale i na tom, o jakou operaci půjde. A nebudu rozjíždět nějaký rozbor a velké analýzy, Důvodem je to, že jsem přesvědčený o tom, že jak stabilní/LTS, tak rolující distribuce mají své místo, své uplatnění - na Debian si nedám sáhnout.
S Nvidií máte do jisté míry také pravdu, ale přesto tam rozdíly budou, protože byť si nese část upravené mesa, do jisté míry se přesto opírá o tu systémovou. A pokud se nic nezměnilo (nějakou dobu jsem se o to nezajímal), tak se opírá i systémový vulkan apod., a v případě použití protonu, šel ten rozdíl v minulosti nahoru. Čili ano, rozdíly u Radeonů jsou větší než u Nvidie. Nakolik v tuto chvíli nemohu interpretovat, pokud mi obchod zapůjčí HW, budu moci takový dílčí minitest dodělat - pro ukázku i s Nvidií. Ale znovu, předávám informace a někteří je přijmou, jiní nikoliv a někteří z nich je nepřijmou ani s desítkou testů - to přeci všichni dobře známe. Což já dělat nebudu - moje doporučení jsou myslím jasná a zřejmá = vyzkoušej si několik dister z různých větví, já ti řeknu, že za takových okolnosté ti to pojede lépe, než za jiných a až si to tady dočteš, tak budeš vědět proč, jak se zařídit podle svých preferencí. Takový je můj záměr, takový bude ten web. Takže ne, nedělám závěry na jednom testu a nikomu takový "zkreslený" výsledek nepředkládám jako fakt a ani nebudu. Předkládám jen relevantní informace a tak to zůstane.
Chápu, že se zdráháte doporučit začátečníkovi CachyOS. Sám jsem zvažoval, jestli zařadit větev Arch Linuxu vůbec do výběru, ale pak jsem se rozhodl, že ukáži z každé větve Linuxu alepoň pár distribucí, s relevantními informacemi, včetně upozornění, že větev Archu není pro nováčka úplně vhodnou volbou, byť to v konečné fázi nemusí být pravda, to bude případ od případu. Ale přesto všechno vás plně chápu.
Přeji hodně zdaru a co možná minimální počet diskutujících s fanouškovským syndromem, vyvolávající žabomyší války.
Jakožto dlouholetý uživatel Gentoo nemůžu říct, že by vždy platilo, že žádné riziko při updatech není - to neplatí ani pro tak brutálně spolehlívá a dekádami prověřená distra jako je Debian.
Za sebe můžu říct, že od Gentoo jsem odešel jen proto, že jsem zestárl a už nemám tolik času si s tím hrát a stal se ze mě lazy updater - a to je vždy počátek problémů a konce... Jinak ale pokud se někdo SKUTEČNĚ chce naučit jak Linux funguje, je tohle distro k nezaplacení - jen by to neměl být ostrý systém, ale spíše něco "na hraní/kutění." Navíc svým uživatelům nabízel a nabízí tu největší svobodu, jakou si lze představit - možnost si seskládat komponenty OS podle svých požadavků a preferencí. Jenom to taky předpokládá, že se admin bude učit a číst dokumentaci (která je BTW geniální a velmi podrobná, vždy vysvětlí co a proč se aktuálně konfiguruje)
Za sebe, jako člověk co linuxy staví spíše do serverové role (desktop mi nevadí, ale nevidím v něm pro sebe přínos), tak já sázím na Debian. Ubuntu jsem nikdy moc rád neměl - bylo pro mě prostě divné, ale je fakt, že na desktopu vyšlapalo cestičku, kterou dnes rozvíjí třeba ten Mint. A celé to těží ze základů Debianu, tj. jsou k dispozici balíky a poměrně velká knowledge base.
Děkuji za link na zajímavý web. Už to hltám. Hezky popsáno a vysvětleno. Snad ten web vydrží. Budu všude doporučovat.
Děkuji, ale prosím mějte na paměti, že je ve výstavbě, Byl provařen dříve, než jsem plánoval. Chvíli ještě potrvá, než se objeví vše potřebné pro uživalete začátečníka.
Linux pro běžného uživatele je oxymóron. BFU na něm nedokáže existovat. Možná ta klasická babička s potřebou pouhého mailu a www ten půlrok, než jí tam krachne nějaký update.
Aj tie babicky maju Linux v telefone, TV, routeri. Odkedy Microsoft testuje na uzivateloch a SteamOS priniesol AAA hry na Linux je potreba Windows coraz mensia. Uvedomuje si to aj Microsoft, prijem z klientskych OS sa zmensuje. Obzvlast ked mnohi pouzivaju hlavne web aplikacie, ktore bezia na vsetkom.
Zase nějaky nepříliš bystrý slovák, který používá argumenty, které nedavají smysl?
Typek napíše, že Linux pro běžného uživatele je oxymóron", je zjevné, že myslí na destopu a ty reaguješ jako blb stylem "ale babička ho používá na mobilu..."
Tuto hypotézu se právě snažím testovat. Zhruba od začátku roku používám Linux Mint jako daily driver na svém počítači, a někdy od léta s ním běhá Garbage PC z mého minulého článku, který teď primárně používá moje mamka. Čili už se tomu půl roku blížíme, zatím bez krachů.
Taky si nemyslím, že by v "běžném PC pro běžného usera" měl být nějaký problém. Admina si to vyžádá při major updatu, ale to jde dělat přes shell na dálku, takže já v podstatě žádný problém nevidím.
Já jsem taky běžný user a říkám, na Linux zapomeň kámo.
Ta vaše definice běžného uživatele, který používá počítač max na web a emaily, popř. netflix, je směšná. To není běžný uživatel, to je uživatel naroubovaný na vaše představy, aby mohl používat Linux.
Díky za rozšíření obzorů, takže to 30+ let dělám blbě. :-D :-D :-D
Běžný uživatel, tak jak ho reálně vídám, je právě klasický webista, který má poštu na Seznamu (a používá webmail, o těžkém klientovi nikdy neslyšel) a aplikační maximum je pro něj "vord a eksel" - klidně nahrazený něčím jako OnlyOffice, který zcela vědomě vypadá jako Office2013.
A aby nebyla mýlka, tak zopakuji jednu zásadní informaci: nejsem zastáncem Linuxového desktopu za každou cenu. Nicméně nevidím jediný důvod, proč by tito výše zmínění uživatelé měli mít s něčím jako je Mint problémy. A je to proto, že se jim o počítač stejně stará někdo jiný. Oni ho neinstalují, dokonce ani aplikace - používají ho tak jak ho dostali. A můžeš mi věřít, že takových uživatelů je drtivá většina, dokonce se nebojím říct, že i zde platí pan Pareto, tj. 80%. A pokud admina nemají, jejich počítače jsou v případě Windows takovým tím odstrašujícím příkladem, kde je doslova naházeno milion blbostí jako AVG, tuniče a zrychlovače, milion blbostí jako WinRAR, protože tito lidé slepě vykonávají kroky, které jim někdo poradí.
Kolik s tím máte zkušeností, že vydáváte tak ostré soudy? Já spravuji Linux na počítačích více než 10 BFU. Dnes už s tím nemám prakticky žádné problémy. Samo se jim to aktualizuje, upgradovat systém z jedné verze na druhý už si taky zvládnou sami.
Jasně. všichni chceme MicroSlop! :)
https://www.techspot.com/news/111120-microsoft-shifts-focus-stabilizing-windows-11-after-patch.html
30. 1. 2026, 17:42 editováno autorem komentáře
Dedo v našej rodine ide na Linuxu už roky a žiadny problém... moja mamka ide na Linuxu už roky, tiež žiadny problém, suseda čo má cez 70 ide na Linuxu roky, a taktiež žiadny problém. Ešte niečo?
E: ešte dodám že pol roka tu aj 9 ročné dievčatko známej ide taktiež na Linuxu a hrá Roblox na tom.
31. 1. 2026, 22:22 editováno autorem komentáře
Jednou to přijde, ale zatím pořád vyčkávám.
Btw - neštve vás nikoho ten tragický subpixel rendering u fontů? Příklad - tady na stránce 3 dole, jak je screenshot toho "start menu". Různé mezery mezi písmeny - "Spravovat akce": velká mezera mezi "r" a "a", malá mezera mezi "a" a "v". Pak třeba "Spravovat aplikace spouštěné při přihlášení" - mezera před "aplikace" je větší, než mezera za slovem.
Některé distra to opravily, ale jinde mi to doslova tahá oči. Jsem puntičkář, jsou to detaily, vím, jenže s tím nic nenadělám, a prostě mě to bolí :D
Co si budeme, Linux Mint není distribuce zrovna proslulá dotažeností detailů. Věci jako výběr kvalitního fontu a vyladění jeho vykreslování asi nejsou úplně to, co by byla jejich priorita.
Ten screenshot není úplně vypovídající, protože oproti originálu je zmenšený, ve skutečnosti jsou písma ostřejší. Jinak to, o čem píšete, je spíš kerning než subpixel rendering. Možná se to liší taky font od fontu, tohle je Ubuntu Regular, většina distribucí mimo Ubuntu používá asi spíš Cantarell.
U toho "Spravovat aplikace spouštěné při přihlášení" se uklepl tvůrce překladů, jsou tam dvě mezery za sebou. Dá se to jednoduše upravit a jednu mezeru si odmazat :)
Cantarell už se nepoužívá. Jediné prostředí, které ho používalo, bylo GNOME a to už před několika vydáními přešlo na Inter. Přesněji jmenuje se Adwaita, ale je to Inter s menšími úpravami.
Kéž bych řešil mezery.
Používám Win v práci na PC i na služebním notebooku. Dokud bude mít Autodesk monopol, tak to nebude jinak.
Často používám vzdálenou plochu. RDP.
Jak se mění rozlišení a DPI tak se mi neustále objevuje rozmazané písmo. V GUI Win, Outlooku,...
Mezery možná tahají za oči ale alespoň se to dá číst.
Ta rozmazaná GUIčka při změně škálování (takové to, když člověk odbíhá s laptopem od stolu a připojuje a odpojuje monitor za běhu) znám na Windows taky. Ale nezkoušel jsem, jak to je v Linuxu, tak nedám ruku do ohně za to, že to je lepší. Vím nicméně, že u Waylandu se hodně řešilo, aby to umělo edge casy, které X11 nezvládá, např. různé DPI na různých monitorech.
Na RDP je na Linuxu docela dobrá Remmina.
31. 1. 2026, 10:46 editováno autorem komentáře
Ano to je přesně ono.
Win s tím mají problém od dob co používám více monitorů. Win XP, takže čtvrt století.
Ja nenasel zadnou distribuci, ktera by nemela problem se skalovanim. Chtel jsem pouzivat exteni 4K monitor se zvetsenim 150%, na windows obcas nejaka stara aplikace blbne, ale vesmes pouzitelne. na linuxu vecny boj, jedine co fungovalo spolehlive bylo nastavit 1440p rozliseni.
Windows rpd je nouzove reseni, pouzivam NoMachine docela to funguje i s vyssi latenci.
Co je dobre tak na windows se problemy daji obvykle jednoduse vyresit, na linuxu aby clovek zkousel 10 ruznych patchu a fakt nemam potrebu si stale neco kompilovat abych mel pouzitelny OS.
31. 1. 2026, 14:55 editováno autorem komentáře
"Občas nějaká stará aplikace"
GUI samotného OS obsahuje dialogy z Win95.
Dodnes je půlka nastavení v Ovládacích panelech, kde jsou tyto staré dialogy.
Například přepínání WiFi/kabel stále neumí.
Vůbec připojit se k WiFi je někdy peklo.
Ale to už odbočuji.
Outlook 2019 není nějaká a už vůbec ne stará aplikace. Oboje je od jednoho výrobce.
Takže to je čistě neschopnost M$.
NoMachime je jen pro nekomerční použití.
Takže bych ho musel koupit.
Ale zkusím. Děkuji za radu.
Vtipné je ze v clanku:proc přejít na Linux a jakej, se sejde banda uživatelů linuxu a pohádali se i o tom co funguje a zmíněno tu bylo nejmíň 5 různých distribuci s různým stavem vseho. Už jenom to mi říká, nedávej to BFU.
BFU nebude řešit pár procent herního výkonu sem tam, DPI scaling s více monitory nebo připojení na vzdálené plochy. Když dostane něco, co mu bude fungovat, a nebude se sypat, bude spokojený. Ale my tady nejsme BFU, takže skousneme, když čas od času něco nebude fungovat úplně out of the box.
Takže vy skousnete, že vám občas něco nebude fungovat, zatímco BFU bude fungovat vždycky všechno? Přesně tohle je ten linuxácký přístup k pravdě...
Jenže o tom Linux je. Svoboda volby, ta je ale taky vykoupená tím, že nemáš tu stejnou šlichtu co všichni ostatní. Přecházet na Linux s tím, že to je jako Windows, a že je má 100% nahradit, je celkem spolehlivý způsob, jak nepřejít a zfailovat.
Linux není Windows. Linux má své vlastní problémy, odlišné od těch, co mají Windows. A poslední věc: na linux není automatický nárok, i když je zdarma volně k dispozici.
Kdybych to měl přirovnat k Windowsímu světu, tak je to asi jako s nabídkou Start: jsou lidi, co nepřekousli Vistu, Win 7, Win8, 10 nebo 11 a sveřepě instalují start nabídku z Win2K (respektive její klon). Neznamená to, že Win11 jsou nepoužitelné, ale to, že uživatel musí vynaložit určité úsilí k učesání Windows k obrazu svému - a že takových nutných akciček postupně přibývá... BFU je z Win11 nešťastný, máš vidět to nadšení, když mu "jen" přenastavím Start vlevo místo na střed.. přesto ta Wokna běžně používá. Tak nějak takto podobně to je s různými distry Linuxu. Jeho výhodou je to, že si uživatel může teoreticky vybrat.
Osobne Ubuntu a Fedora považujem ako default choice distrá pre desktop/workstation. Ubuntu a Fedora používam už desiatku rokov, a dnes situácia je úplne iná ako vtedy. Dnes je Linux plnohodnotná náhrada Windows, často v mnohých veciach aj lepšia, aj jednoduchšia na nastavenie (príklad numlock always on jeden checkbox, vs vo Windows sa hrabať v regedite). Prvotné nastavenie vyžaduje o trošku vyšší effort, ale v skutočnosti výrazne menej času a vedomostí (zvyčajne ten effort je spôsobený tým že používateľ Windowsu očakáva od Linuxu že je to "ako Windows", musí jednoducho tento model vyhodiť z mozgu a zabudnúť čo sa naučil vo Windows). Reálne problémy Linuxu sú menšie než u Windows, aj keď pár špecifických sa nájde, a to napríklad kernel level anti-cheat v hrách ako League of Legends či Fortnite, ktoré na Linuxu nespustíte ako aj pár špecifických aplikácií ako najznámejšie trebárs Adobe produkty, ktoré ale nie je chyba Linux, ale Adobe, pretože používať engine Internet Explorer 9 na renderovanie okna inštalátora je fakt humus (áno, niekomu sa už nedávno podarilo zfunkčniť Photoshop 2021 a 2025 na Linuxu, ale vyžadovalo si to enormné úsilie, takže to nepovažujem za reálnu funkčnosť). Dobrá správa je že ku všetkému existuje alternatíve a veľmi často je táto alternatíva lepšia (teda až na docela clunky Gimp, ktorý má dosť neprehľadné GUI). Takže možno až na ľudí čo používajú Linux na retušovanie fotiek, a hráčov čo majú na výber 10 tisíc hier ale oni musia hrať práve túto jednu nepodporovanú tak okrem týchto ľudí Linux je vhodný pre každého.
Steam sám udáva že podporuje 93% hier na Linuxu z TOP 1000 v Steam ponuke, čo je už samoosobe vypovedajúce aká je situácia s gamingom na Linuxu. V podstate perfektná. Steam Proton + Lutris a v pohode spustíte takmer akúkoľvek hru.
Na prácu nástrojov je celá kopa, často aj profesionálnejšie než čokoľvek dostupné pre Windows (pozerám sa na 2 nástroje závislé na PipeWire, ale aj Podman (ten beží vo Windows len prepozičiavaním systémových nástrojov a API z WSL a nebeží vlastne natívne) či QEMU/KVM, ktoré poskytujú väčšie možnosti virtualizácie než hyper-V), ale aj rôzne DEs a ich rozšírenia a prispôsobiteľnosť, ktorá umožňuje lepší pracovný flow.
Osobne programujem, píšem knihy, venujem sa hudbe, trochu grafike, virtuálky, hry, "AI", a ešte som nenarazil na nejaký výraznejší problém než ten že u jednej hry som musel riešiť trhanie audia, čo bolo vyriešené jediným `PULSE_LATENCY_MSEC=80 %command%` čo súhlasím nie je najviac user friendly, ale stále je to menej issue než s `HKEY_LOCAL_MACHINE` a pod u Windows. Mimo tohoto sa bežný používateľ ani nemusí dotknúť terminálu pri používaní Linuxu, okrem možno prvotnej konfigurácie pre špecifické prípady. Ale že by to v porovnaní s Windows bolo náročnejšie si nemyslím, tam je kopec vecí čo bez komplikovaného a náročného postupu obdobne zdatný človek nezvládne.
31. 1. 2026, 20:36 editováno autorem komentáře
Lukáši, smekám pomyslný klobouček. Seriál o výběru, instalaci a používání linuxového distra jako hlavního OS je tak komplexní věc, že jsem nikdy, NIKDY nesebral odvahu něco takového napsat. Ani na CDR/DIIT, kde jsem o Linuxu psal snad od 2005, ani na Abclinuxu svého času, ani na Rootu, kde jsem devátým rokem. Tohle v podstatě nejde napsat tak,a by to bylo košer a přitom nemodelovalo celý vesmír, takže držím palce, ať se zadaří. Jinak jak plyne z diskuse, máš tu velká jména, tak od nich sbírej podněty (mě nemyslím, já su jen takovej kecal), bude to ku prospěchu dalších textů.
Ahoj Davide, máš pravdu, je to tak komplexní věc, že bych si ani netroufl to označit za nějaký všeobjímající návod na používání, spíš to je kolekce věcí, na které jsem já osobně narazil, co fungovalo, co nefungovalo, co jsem zvládl vyřešit, a s čím se musel smířit.
Trochu mě k tomu podnítil článek, který vyšel před pár měsíci na konkurenčním webu, kde autor vyzkoušel Linux Mint, narazil tam na jeden bug (uznávám, že hodně ošklivý), a tak to zavrhl, že to pro běžné uživatele není. Ta autorova zkušenost je samozřejmě validní, ale připadalo mi, že ten bezmocný přístup by se hodil spíš do jiného periodika. A tak jsem chtěl svoje články pojmout spíš pro publikum, které se nezalekne toho, že by si občas museli něco upravit v nějakém konfiguračním souboru, nebo spustit pár příkazů v terminálu.
Linux se začne používat, až ho začnou používat korporáty. Korporáty ho nezačnou využívat nikdy. Šach mat.
To je ten problém zjednodušených výkřiků. Uživatelské stanice budou mít dnes v korporaci samozřejmě majoritní podíl woken, ale jako šach-mat bych to neviděl. Tím jak se většina věcí přesouvá do cloudu a prohlížeče, se stávají firmy stále méně závislé na konkrétním OS...
Takže i tady je změna paradigmy mnohde možná, zvláště když tam už ty specialisty stejně většinou mají. Takže pokud to nezabíjí nějaké zásadní appky, nebo zkostnatělost, pak to bude nejspíš o nákladech na přechod a provoz, kdy někde může být ve střednědobém pohledu výhodnější zůstat tam kde jsou teď.
Jde asi spíš o věci typu vzdálená správa, integrace s Onedrive/Sharepointem, správa uživatelů v doméně... můj pracovní laptop má myslím i šifrování disku (encryption at rest), aniž by bylo potřeba při startu zadávat heslo. Tyhle věci má asi Microsoft pořád vyřešené líp.
Na rovinu přiznám že nejsem fanda linuxu, byť se IT věnuji 30 let a 20 let mě to živí. A beru to i z pozice člověka, kterého firma přinutila používat linux na laptopu, i jako člověk, který začínal na MS-DOS.
Přijde mi úsměvné přesvědčovat BFU ať zkusí linux, pokud nejsou spokojeni s Windows. Za mě nikdo kdo se nenaučí používat WIndows, nenaučí se používat linux. A tím nemyslím jen daily hudle ve smyslu otevřít, napsat mail, projet facebook a instáč a zase to zavřít. Tím myslím i to, že se předpokládá, že ten systém bude nějak automaticky aktualizovaný.
Jde prostě o filozofii na které je linux postaven, které je poměrně liberální a tvůrci jej dělali pro lidi, u kterých předpokládali, že vědí co s PC dělají. Je pravda že poslední dobou se vstřícnost vůči BFU hodně zlepšila, ale základy jen tak nezměníte.
Jednoduše linux s uživatelem jedná jako partner s partnerem. Windows s vámi jedná jako rodič s dítětem. A to vše včetně všech výhod i nevýhod.
Otázka zní to "Proč", ostatní se vyřeší. Já si s Linuxem hraju už docela dlouho, ale používat ho jako hlavní nebo dokonce jediný OS fakt nemůžu, protože mi chybí SW a nějaké schopnosti, jako třeba přihlášení přes čtečku otisků prstů (s jednoduchým klikacím nastavením samozřejmě, žádná kompilace a ruční psaní konfiguráků) a přes infra kamerku (mám notebook, který nemá čtečku otisků, ale má Windows Hello kamerku). Možnost zašifrovat si dodatečně disk by taky byla fajn, spouštět kvůli tomu instalaci je hloupé. A ke všemu mi nefunguje cca polovina her co mám a z té funkční poloviny má tak třetina nějaké problémy (Cities Skylines např. nefungují číselné klávesy a je jedno, jestli nastavím českou QWERTY nebo EN-US). Prostě to není tak jednoduché. A hlavně proč bych měla přecházet z funkčního a bezproblémového OS na jiný, jen pro zábavu?
PS: můj primární pracovní nástroj je Mac, Windows PC mám jen na hraní her, ale ani to mi Linux bohužel nedokáže splnit, viz výše. Pracovat v Linuxu pro mě není možné, ale to nejde ani ve Windows, prostě chybí SW...