Co čeká Radeony: GPU Navi má prý zvláštní jednotky pro AI, vynořil se další čip Vega

8

Radeony s GPU byly zrovna vydány, čímž se završilo dlouhé čekání na tuto architekturu, která byla (byť jen coby kódové jméno) známá už přes rok. Avšak klid nám zřejmě nebyl souzen, protože sotva v momentě, kdy se Vega definitivně dostala ven, se už začínají objevovat zprávy či úniky o tom, co po ní bude následovat.

 

Navi se má zvlášť zaměřit na AI

Web Fudzilla totiž přinesl první detail k architektuře GPU Navi, která je v roadmapě AMD další na řadě po generaci Vega. Doposud o ní nebylo známo nic kromě toho, že použije nějakou novou technologii pamětí (mohlo by jít o HBM3). Nedozvídáme se bohužel nic, co by mohlo vypovídat o kvalitách pro herní grafiku, tato nová informace se týká výpočetního využití těchto GPU. Navi má totiž přinést něco podobného, jako má Nvidia v nové architektuře Volta, a integrovat na čip speciální bloky akcelerující výpočty pro umělou inteligenci.

Ty se u Volty – respektive čipu GV100 – nazývají Tensor Cores a mají poskytovat vysoký paralelní výkon pro násobení matic, což je operace užitečná pro strojové učení (neuronové sítě). Zda bude mít AMD něco podobného, nebo se bavíme o jiné formě vyhrazených bloků, nevíme. Podle Fudzilly ale má jít o „obvody specifické pro AI“, takže zřejmě není řeč jen o nějaké změně či optimalizaci standardních výpočetních jednotek.

Navi v roadmapě z roku 2016
Navi v roadmapě z roku 2016

Strojové učení prochází velkou expanzí a je tedy logické rozšířit schopnosti GPU pro zvýšení výkonu v této oblasti. Na druhou stranu neuronové sítě nejsou příliš složitá zátěž a proto v nich nakonec dost možná budou dominovat mnohem jednodušší ASICy, uzpůsobené přímo na tyto operace a nic jiného (podobně jako třeba v těžbě Bitcoinů). Pokud by se toto vyplnilo a čipy jako TPU od Googlu ovládly svět AI výpočtů, pak mohou AI bloky v Navi přijít na ocet. Jejich integrace nemusí být úplně dobrou zprávou, neboť budou zabírat místo na čipu na úkor univerzálních výpočetních jednotek a zvedat jeho cenu. Z tohoto důvodu je asi Nvidia také ponechá jen ve výpočetním čipu Volta GV100. Zda AMD půjde stejnou cestou, nebo tyto akcelerátory plánuje ve všech variantách čipu Navi, těžko říct. Pokud by byly ve všech čipech, mohly by v herních grafikách být přítěží. Neznamená to samozřejmě, že se s nimi AMD nezaměří i na dobrý herní výkon, ale nějaké zdroje AI bloky asi odeberou.

Navi nicméně asi není nějak blízko. Máme už totiž potvrzené, že tato architektura bude spojená s výrobou na 7nm procesu, který by měl být připraven k výrobě nejdříve koncem roku 2018, možná až začátkem roku 2019. Pravděpodobně jde tedy o GPU, která by neměla přijít dříve než za rok až rok a půl. Mezitím by totiž mělo vyjít ještě jedno a možná dokonce dvě další GPU architektury Vega, takže nová architektura by logicky neměla přijít hned po nich.

Architektura GPU Navi (2018 - 2019) přijde na 7nm procesu
Architektura GPU Navi (2018 – 2019) přijde na 7nm procesu

 

Vega 11 na cestě, bude i Vega 12?

Známky těchto dalších Veg se objevily v dokumentech úřadu EEC (Eurasian Economic Commission), který je ruskou obdobou americké FCC, a schvaluje elektronická zařízení, jež mají jít na trh v jeho jurisdikci. Některé dokumenty těchto úřadů bývají zveřejňovány, díky čemuž se informace o připravovaném hardwaru, telefonech a tak podobně někdy předběžně dostanou ven. A to se nyní stalo i s GPU architektury Vega. EEC totiž v záznamech na svém webu uvádí množství grafických karet Radeon, a to nejen založených na čipu Vega 10, ale už i na jeho patrně menších variantách.

Modelů je uvedeno velké množství, kromě už známých se objevují i položky založené na nových čipech: Vega 11 a Vega 20. O těch již víme z dřívějších úniků a dokumenty EEC je nyní potvrzují. Na čipu Vega 20 mají být založené grafiky Radeon Instinct a Radeon Pro s 32 GB paměti (údajně má totiž 4096bitovou sběrnici pro čtyři čipy HBM2), Instinct by dokonce mohl mít i dvojčipovou verzi. Všechny mají označení „GL“ a minimálně v tomto seznamu není žádná varianta, kde by toto GPU sloužilo v běžné herní grafice Radeon. Pro tyto účely zřejmě bude používán jen čip Vega 10. Na bázi toho má mimochodem AMD zdá se přichystán také ještě jeden profi model, Radeon Pro WX 8100 – patrně by mohlo jít o obdobu RX Vegy 56, tedy ořezaný model k již uvedenému Radeonu Pro WX 9100.

Naopak GPU Vega 11 má existovat v kartách pro pracovní stanice (Radeon Pro) i v běžných hráčských Radeonech. Dostupné informace bohužel neuvádějí nic o jejích parametrech. Víme jen to, že od Vegy 11 opět existují dvě konfigurace – plnotučná s interním označením „XT“ a částečně ořezaná s označením „Pro“ (což nesouvisí s tím, že by byla pro profesionální uživatele, je o tradiční označení sahající až někam do generace DirectX 9.0). Vega 11 by měl být mainstreamový čip, snad nahrazující Radeony RX 580 a RX 570.

Karty a GPU s architekturou Vega nalezené v databázi ECC (Zdroj: VideoCardz)
Karty a GPU s architekturou Vega nalezené v databázi ECC (Zdroj: VideoCardz)

Největším překvapením je, že v seznamu je i čtvrté GPU architektury Vega, o kterém dosud nikde řeč nebyla. Jedna položka totiž mluví ještě o čipu Vega 12. Ten by asi měl být stále 14nm (zatímco Vega 20 prý může již mít 7nm proces) a mohlo by možná jít o menší čip s nižším výkonem nahrazující Polaris 11/21. Pokud tedy skutečně existuje a nevznikl například překlepem – to, že o Vega 12 hovoří jediný řádek, je lehce podezřelé. Pokud by reálný byl, pak možná existence jen jediné zmínky znamená, že je vzdálenější, než Vega 11. Podobně tomu bylo například s Polarisem 12, který vyšel 9–10 měsíců po Polarisech 10 a 11. Ani přibližná data, kdy by se tato nová GPU dala očekávat, však zatím nemáme. Podle absence úniků patrně ještě na spadnutí nejsou.

Co čeká Radeony: GPU Navi má prý zvláštní jednotky pro AI, vynořil se další čip Vega

Ohodnoťte tento článek!

8 KOMENTÁŘE

  1. Neni pravda, ze AI je jen o specifickych maticovych operacich (FMA). Typicky musite nejdriv zpracovat vstupy – u pocitacoveho videni zpracovat obraz – a nasledne zpracovat vystup z neuralni site pouzit v praxi – v automotive nasadit do modelu jizdy, spocitat reakci auta na povel AI, spocitat rychlosti a smer objektu, identifikovanych v obraze, atd., takze cisty ASIC opravdu zadnou zvlastni vyhodu nema. Porad je potreba mit dostate mnozstvi univerzalnich jednotek. Navic Tensor Cores ve Volte jsou ASIC. Jsou navrzeny jen pro jednu konkretni operaci. Jen jsou doplneny dalsimi (univerzalnimi) prvky v cipu.

    • Tensor cores jsou podobná věc jako ty specializované ASIC. I Huang to řekl v konferenčním hovoru, bylo to něco jako ‚Volta je jako TPU, ale umí toho mnohem víc‘. Ta univerzalita je samozřejmě dobře, protože s to GPU dá použít pro mnoho dalších úloh (důležité třeba když ho nabízíte v cloudu).

      Jenže v momentě, kdy jde někomu čistě o tu AI zátěž a má takovýhle univerzální čip na jedné straně a „ASIC jen pro AI“ na druhé, tak ten AI čip vyhraje na energetické efektivitě a ceně právě proto, že bude mít jenom ty „tensor cores“, kdežto Volta nebo jiné GPU má tensor cores, ale ještě k tomu táhne 600-700mm2 balastu z highendového GPU. Čili nějaký konkurenční ASIC může být při stejném AI výkonu mnohem menší, protože na svůj účel dává většinu plochy. A když je mnohem menší, tak se od něj dá udělat větší verze, která bude výkonnější…

    • S tym spracovanim obrazu to nie je uplne pravda. Su AI, ktore napr. Triedia trxty na webe do kategorii ako samovrazda,stastie a pod. No a na toto je vstup text. Akurat sa AI uci na zaklade vzorky a spetneho porovnavania, ci sa mylila, alebo nie. Teda vstup moze byt v podstate z api, respektive inak predspracovane data

  2. Takže vzkaz budoucím hráčům: Nečekejte na Navi, bude to Vega 2.0 opět jen pro vývojáře a speciální nasazení. Pokud chcete hrát kupte si Pascal, protože až příjde Volta, tak budete brečet z těch cen co nVidia nasadí.

  3. Abychom předešli dalšímu zbytečnému zklamání navrhuji uvádět střízlivější parametry:

    *Navi bude pravděpodobně jen lehce vylepšená Vega na jiném výrobním procesu

    *chip bude podporovat DX13

    *takty budou 1790MHz ( turbo 2000MHz )

    *kvůli problémům s HBM3 bude uvedení o 3/4 roku opožděné, takže Srpen 2019

    *drivery od počátku pouze v alfa stavu, spousta feature bude nefunčních včetně obvodů pro snížení spotřeby a tiled rasterizéru

    *TDP čipu bude 470W, se zapnutým chill omezovačem a power profilem spotřeba klesne 310W

    *chlazení bude formou dvou vodních okruhů, takže cena Liquid Cooling verze bude vysoká.

    *nároky na zdroj budou 1500W pro vzduchem chlazenou verzi

    *výkon v 3D marku bude na úrovni GTX2080, ve hrách bude výkon slabší.

    Bude i duální verze od ASUSU, ke které bude přibalovaná malá vodní elektrárna a dvě „holo CUBE“ místo noční lampičky

    😀