Co s vypálenou oblohou na fotografii v Zoner Photo Studio 14

0

Ideální fotografie, nebo spíše snímek, který se jí přibližuje, vyžaduje množství splněných podmínek. Jednou z nich je i směr, kterým fotografujete ve vztahu ke slunci. Fotit proti světlu byste neměli, pokud to neplánujete schválně jako umělecký záměr. Protisvětlo nebo silné boční světlo od slunce způsobí, že obloha na fotografii ztratí svou modrou barvu a na výsledném snímku bude jen bílá plocha místo nebe. Bohužel ne vždy budete chtít nebo moci aranžovat fotografované prostředí.

Podobný problém vás může potkat, pokud fotografujete při zatažené obloze plné mračen, které dohromady splývají v jednu plochu. V obou případech si můžete pomoci dodatečně v počítači. Krom toho, že existuje řada programů, které dovedou do snímku doplnit fotorealistické mraky, můžete si zkusit pohrát s barvami ve fotografii a využít i to málo z toho, co je v obrazových datech snímku uloženo.

 

Automatická úprava

Pokud byla na obloze alespoň nějaká textura tvořená drobnými mráčky, můžete se ji pokusit vytáhnout softwarovou úpravou barevnosti snímku, změnou jasu a kontrastu. Ideální je, pokud jste takový snímek pořídili do RAWu (schopnostem tohoto formátu se věnujeme v našem fotografickém seriálu), u kterého lze mnohem lépe pracovat s barvami. Pohrajte si s nastavením táhel pro jednotlivé barevné změny, případně klikněte na zaškrtávací políčka pro nastavení automatiky. Možná budete překvapeni, co dovede Zoner Photo Studio vytáhnout z jednoho snímku v RAWu. Můžete rovněž zkusit použít jeden snímek, ať už lépe v RAWu nebo hůře v JPEG jako podklad pro funkci Publikovat|HDR mapováním tonality, kterou najdete v režimu Správce. I ta dovede prakticky na jedno kliknutí oživit oblohu a dodat jí plastičnost.

Výběr oblasti

Jestliže funkce editoru nazvaná Automaticky vylepšit, úprava obrázku v RAW a ani aplikace funkce HDR mapováním tonality nedosáhne použitelného výsledku, můžete zkusit aplikovat přechodový filtr, kterým oblohu trošku dobarvíte do modra. Ze všeho nejdříve je nutné použít některý z výběrových nástrojů v Zoner Photo Studio a označit část snímku s oblohou. Pokud máte horizont hodně členitý, použití Magnetického lasa nebude dobrý nápad. Sáhněte po Kouzelné hůlce a s dostatečnou tolerancí (30 – 50) klepněte do plochy s oblohou. Většina plochy, kterou potřebujeme označit, bude vybrána. Poté se přepněte na nástroj Výběrový štětec a překreslete s ním plochy, které Kouzelná hůlka neoznačila.

Aplikace přechodového filtru

Jakmile máte připravenu vybranou oblast s oblohou, klepněte v Panelu nástrojů na Přechodový filtr. Klepněte do spodní části oblohy a natáhněte ukazatel přechodového filtru směrem nahoru. Poté jej tažením za úchopné body na svislé lince otočte tak, aby byl umístěn vodorovně nebo mírně zešikma podle horizontu. Zaměřovací kříž přechodového filtru můžete přesouvat tažením za jeho prostřední část.

Nastavení barvy a krytí

Nyní je potřeba přechodovému filtru nastavit smysluplnou barvu a krytí. Vhodnou kombinací těchto jeho dvou vlastností docílíte realistického výsledku. Začněte výběrem některého z modrých odstínů barvy pro přechodový filtr. Změníte ji klepnutím na tlačítko s náhledem barvy v nástrojové liště editoru Zoner Photo Studia. Sílu krytí upravte pomocí táhla Krytí vrstvy, opět v nástrojové liště. Nezapomeňte přepnout Režim přechodového filtru na položku Barva. Jakmile jste s nastavením spokojeni, klepněte na tlačítko Použít a zrušte výběr oblasti stiskem klávesy Esc.

Co s vypálenou oblohou na fotografii v Zoner Photo Studio 14

Ohodnoťte tento článek!