CrossFire, SLI, nebo jednu kartu?

0

Wolfgang Andermahr z ComputerBase.de s pečlivostí jemu vlastní zpracoval epický souboj SLI, CrossFire a nejvýkonnějších single grafik. Filozofií testu bylo vzít nejnovější a zdánlivě výhodné Multi-GPU kombinace, jako třeba dvě GeForce 8800 GT, dva Radeony HD 3850, či dva Radeony HD 3870 a zapojit je do SLI, resp. CrossFire a následně srovnat s nejdražší grafikou (GeForce 8800 Ultra).

K dispozici byl samozřejmě dostatečně silný procesor (Core 2 X6800 na 3,46 GHz) a pro CrossFire pak deska Intel 975X, zatímco pro SLI deska s nForce 680i. Tradicí už je velká plejáda testovaných her (Anno 1701 Demo, Bioshock D3D10, Call of Juarez D3D10-Benchmark-Demo,  Clive Barker’s Jericho, Colin Mcrae Dirt Demo, Company of Heroes, Company of Heroes D3D10, Crysis, F.E.A.R., Gothic 3, Lost Planet D3D10, Oblivion, Prey, Rainbow Six Vegas, Stalker, Unreal Tournament 3, World in Conflict D3D10).

Jako obvykle autor zpracoval i shrnující grafy, takže pro ty, kdo nevládnou němčinou a jsou líní URL článku vložit do překladače typu Google Translate či Altavista BabelFish (nebo nevládnou ani angličtinou), ty nejdůležitější vložím přímo sem.

 

Pokud se omezíme na 4× AA, má díky fixed resolve (tradiční a rychlé zpracování anti-aliasingu přes ROP, Radeony od HD 2900 dále mají jen shader resolve, jež má jiné výhody než rychlost) výkonnostní náskok SLI dvou GeForce 8800 GT.  Nárůst 71 % oproti jedné kartě je v rozumných 1 600 × 1 200 px vynikající.

Pro 8× AA už nejsou ROP GeForce 8800 tak optimalizovány, a tak v tomto vysoce kvalitním režimu vévodí ATI/AMD. Ve 2 560 × 1 600 px je odstup dvou Radeonů HD 3870 s 8× AA obrovský, ale zase je otázkou, v kolika nových hrách byste vůbec takto obdrželi hratelný počet snímků za sekundu.

Wolfgang si vyhledal i typické ceny karet na německém trhu a spočítal poměr cena/výkon pro režim 1 600 × 1 200 s 4× anti-aliasingem a 16× anizotropním vyhlazováním. Najednou vyniknou předtím nenápadné a se svými 256 MB zdánlivě k smrti odsouzené Radeony HD 3850 v CrossFire a Radeon HD 3870 předčí i v Německu proti doporučení Nvidie drahou GeForce 8800 GT. Hlavně se však ukazuje, že kromě GeForce 8800 Ultra, je mnohem výhodnější jedna karta než zapojení SLI/CrossFire.

A to Wolfgang pominul jednu věc, kterou jsou lagy mezi snímky u vykreslování pomocí AFR (alternate frame rendering, karty se střídají při vykreslování, nejrychlejší a dnes nejčastěji používaný režim pro SLI/CrossFire), jež u SLI/CrossFire způsobí třeba to, že máte pauzu, pak dva snímky poměrně rychle za sebou, zase pauzu (v desítkách milisekund), zase dva snímky a ve výsledku jsou docela vysoké snímkové frekvence vlastně méně plynulé. Ale nepominul změřit teploty a spotřebu, tak se podívejme i na ten zajímavější údaj o spotřebě:

Ten dopadl pro Nvidia SLI nelichotivě, ale také kvůli jejímu vlastnímu nenažranému čipsetu (nForce 680i SLI), Intel 975X (CrossFire) si řekne o méně wattů.

Dvě GeForce 8800 GT: asi nejzajímavější SLI řešení a pro 4× anti-aliasing velmi vhodná kombinace

Dva Radeony HD 3870 v CrossFire: v poměru cena/výkon ještě lepší než dvě 8800 GT a s nižší spotřebou

Zdroj: ComputerBase

 

CrossFire, SLI, nebo jednu kartu?

Ohodnoťte tento článek!