Crysis: Rychlý test výkonu s patchem 1.1

0

Pojďmě si jen rychle zopakovat, co už jsme uvedli v ranní novince a co byste měli věděť: Crytek včera vydal patch 1.1, který má mj. v Crysis zvýšit výkon a přidat podporu SLI/CrossFire. Záplatu můžete mj. stáhnout z většinou dost rychlého serveru Gamershell.com: www.gamershell.com/download_22683.shtml.

Patch 1.1. má přinést hned několik oprav a vylepšení hry:

  • konzistentnější poškození vozidel při zásahu od LAW
  • F12 (screenshot) funguje i v omezeném režimu
  • pokud hráč bojuje nablízko, nebude mu už clonit animace zbraně
  • opraveny paměťové úniky a potenciální pády
  • snížen rozsah exploze granátu v multiplayeru
  • fixována teselace vody, aby se nemohlo v multiplayeru cheatovat
  • sníženo hromadné poškození od LAW na pěchotě a lehce snížena rychlost rak. projektilu v MP

Ty nás ale nezajímají zdaleka tolik, jako případná zlepšení výkonu:

  • vylepšena podpora a výkon s SLI a Crossfire
  • celkově vylepšen renderovací výkon (DX9 i DX10)
  • zapnuta možnost vertikální synchronizace v D3D10

Nvidia nás už informovala, že pro optimální výkon SLI v Crysis 1.1 potřebujete ovladač ForceWare 169.28 ze stránky: http://www.nzone.com/object/nzone_ut3_downloads.html. U ATI je k dispozici stále ovladač Catalyst 7.12, na Catalyst 8.1, jež mají přinést velká zlepšení ohledně CrossFire (či CrossFireX), se netrpělivě čeká (a já to dříve než na konec ledna nevidím).

Není nad to si výrobci proklamovaná zlepšení ověřit na vlastní kůži, mám zrovna k dispozici dostatek moderních grafických karet, testovací platformu i plnou verzi Crysis, takže se pusťme do testu přínosu patche 1.1 s grafikou ATI (zástuce: Radeon HD 3870) i Nvidia (GeForce 8800 GT).

Testy pod Windows Vista

Testovací sestava pod Windows Vista
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,2 GHz (8× 400, 1,325 V)
Chladič Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Základní deska Asus P5K-E WiFi AP (Intel P35)
Paměti Kingston KHX6400D2ULK2/2G @ 960 MHz, 4-4-4-12, 2T, 2,1 V
Pevný disk Western Digital Caviar SE16, 250 GB (WD2500KS)
Mechanika Toshiba SD-H802A, HD DVD-ROM
Zdroj Cooler Master iGreen Power, 500 W
Skříň Cooler Master Centurion 534 lite
Chlazení Noctua NF-S12 @ 800 rpm, Cooler Master 12 cm @ 800 rpm
Regulace Scythe Kama Meter
Grafické karty Nvidia GeForce 8800 GT, 512 MB, 600/1 800 MHz
Sapphire Radeon HD 3870, 512 MB, 777/2 163 MHz
Operační systém Windows Vista Ultimate, 32-bit
Ovladače ATI Catalyst 7.12
Nvidia ForceWare 169.28

Jako rozlišení jsem zvolil to suverénně nejrozšířenější: 1 280 × 1 024 px. Ono také není moc počítačů, na kterých by se Crysis dala provozovat v rozlišení vyšším, tedy pokud nechcete jít s detaily na medium. A pak už je skoro otázkou, zda není lepší hrát starší Far Cry: to je s reklamami zadarmo, bude vypadat přibližně stejně a pořád tam budete mít alespoň dvojnásobek snímků za sekundu. Zpět k testu, první měření ve 1 280 × 1 024 px, detaily nastaveny na high (vysoké) úplně u všech položek. Měřil jsem ne úplně nejnáročnějším, zato asi nejpřesnějším způsobem: zabudovaným GPU benchmarkem.

Jak vidíte, GeForce 8800 GT zvládala tuto kombinaci rozlišení a detailů už docela dobře dříve, Radeon HD 3870 se po aplikakování záplaty téměř dotáhne na její výkon.

A jak pomůže patch 1.1 těm, kdo hrají s anti-aliasingem (vyhlazováním hran)? Zkusili jsme zisk výkonu v přes hru zapínaném režimu 4× anti-aliasing:

No, tak po zapnutí anti-aliasingu se díky vysokému nárůstu výkonu u Radeonu HD 3870 dokonce situace obrací: alespoň při průletu kolem ostrova v GPU benchmark (budu muset vyzkoušet, zda zlepšení výkonu platí i pro přiblížení pomocí dalekohledu na odstřelovací pušce, kdy fps na Radeonu HD 3870 klesaly až někam k pěti).

Pro ty, co by se ptali: zkoušel jsem v ovladačích u položky Anti-aliasing jak Nastavení aplikace, tak Vylepšit nastavení aplikace (Enhance application setting) a volbu 4× (tento způsob Nvidia doporučuje v Reviewer’s Guide, výsledek byl však ještě o něco nižší: 22,9 fps). Ovladač 169.28 však není ještě finální, předpokládám, že výkon s anti-aliasingem bude předmětem opravy.

Opravdový fajnšmekr, který touží po plastičtějších stopách v písku, přesnějším HDR nebo ještě o chloupek dokonalejší vodě, by rád hrál s detaily na very high (velmi vysoké). Přínos v tomto pseudo DirectX 10 režimu je takovýto:

V režimu maximální kvality z patche více profituje GeForce 8800 GT, hra ale není na žádné kartě plynulá, museli byste alespoň snížit rozlišení na 1 024 × 768 px. Výkon navíc by se však mohl hodně pozitivně podepsat na SLI konfiguraci nebo na hratelnosti hry na vyšším modelu s G92: GeForce 8800 GTS 512 MB.

Komu nevyhovují grafy, pro toto mám přehlednou tabulku s procentním ziskem:

S testem SLI a CrossFire (kteréžto by měly z patche 1.1 profitovat nejvíce) čekám až na vydání ovladačů 8.1 a také upřesnění ohledně nových dvoučipových karet Nvidia i ATI. Pak se zase do nešťastného testování Multi-GPU pustím, dřív bych to považoval za mrhání časem.

Testy pod Windows XP

Protože většina z vás hraje pod Windows XP a protože výsledky pod Windows Vista byly přinejmenším překvapivé, doplňuji i grafy a tabulku z měření pod nejrozšířenějším operačním systémem. Testovací sestavou byl tentokrát výrazně starší a slabší počítač (jak se ale ukázalo, vůbec to nevadilo):

Testovací sestava pod Windows XP
Procesor AMD Athlon 64 X2 3800+ @ 2,25 GHz (10× 225 MHz, 1,325 V)
Chladič Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Základní deska Asus A8R32-MVP Deluxe (ATI CrossFire Xpress 3200)
Paměti Corsair XMS Pro @ 450 MHz, 2-3-2-5, 1T
Pevný disk Western Digital Caviar SE16, 750 GB (WD7500KS)
Mechaniky LG GSA-4163B, Sony DDU-1621
Zdroj Corsair HX, 620 W
Skříň Cooler Master Centurion 5
Chlazení Akasa Amber Series 12 cm @ 800 rpm
Regulace Asus Q-Fan, 2× Zalman FanMate2
Grafické karty Nvidia GeForce 8800 GT, 512 MB, 600/1 800 MHz
Sapphire Radeon HD 3870, 512 MB, 777/2 163 MHz
Operační systém Windows XP Professional, 32-bit
Ovladače ATI Catalyst 7.12
Nvidia ForceWare 169.21

U GeForce jsem tentokrát použil WHQL ovladač 169.21. U Radeonu zůstává též WHQL Catalyst 7.12. Nejprve test bez anti-aliasingu:

Jen velmi mírný nárůst u 8800 GT a dokonce mírný propad u HD 3870. Měření je velmi přesné, opakoval jsem jej a beru průměr z druhého až čtvrtého opakování GPU_benchmark.bat.

Jak vidíte, nízký výkon s anti-aliasingem u GeForce 8800 GT a naopak zázračné zlepšení Radeonu HD 3870 se koná jen pod Windows Vista. Pod Windows XP se obě karty s patchem 1.1 jen mírně zlepšují. Jakmile nainstalujete patch 1.1, přestane na GeForce 8800 GT fungovat anti-aliasing vynucený přes ovladače (musíte tedy přes hru, což jsem stejně implicitně dělal). Pro přehlednost ještě tabulka:

Na velmi vysoké (very high) detaily jsem zatím netestoval, ale v nich nebyl velký nárůst ani pod Windows Vista, takže bych jej nečekal ani pod Windows XP, kde s bídou něco zaznamenáte na high detaily.

Co z tohoto měření plyne:

  • v Crysis je vcelku jedno, jestli máte Athlona 64 X2 na 2,25 GHz nebo Core 2 Duo na 3,2 GHz: hra je většinu času limitována grafickou kartou (tedy pokud nejste neustále v intenzivní řeži a nehrajte v 640 × 480 px)
  • výkon pod Windows XP je bez patche o dost lepší než pod Windows Vista
  • patch pomáhá především pod Windows Vista a více pak Radeonu HD 3870
  • s patchem 1.1 nefunguje vynucení anti-aliasingu přes ovladače u GeForce

Za poskytnutí pamětí Kingston děkujeme společnosti:

Kingston

Crysis: Rychlý test výkonu s patchem 1.1

Ohodnoťte tento článek!