Operátoři musí do konce měsíce pokrýt okresy, dálnice a koridory. Jak jsou na tom?

3
Mobilní vysílač
Ilustrační foto (zdroj: Vodafone)

Pět společností se na podzim 2013 ucházelo o rádiové frekvence v pásmech 800, 1600 a 2600 MHz. Aukce nakonec měla jen tři dražitele – O2, T-Mobile a Vodafone. Dohromady zaplatili 8,5 miliardy korun a za to získali přístup ke kmitočtům, kterém jim dovolily široce pokrýt Česko rychlými mobilními sítěmi LTE.

Zavázali se přitom ke splnění podmínek stanovených Českým telekomunikačním úřadem, který určil termíny, kdy a jak mají sítě rozšiřovat. První „deadline“ proběhl v polovině srpna 2016 a všichni tři operátoři jej na poslední chvíli splnili.

Cílem bylo pokrýt 30 (z 32) řidčeji osídlených okresů A. Za pokrytý se okres považuje, pokud je signál dostupný pro 95 % populace při 75% pravděpodobnosti vnitřního příjmu bez externí antény a 85% pravděpodobnosti vnitřního příjmu s externí anténou.

Pokrytí okresů, dálnic a železničních koridorů

Dalším mezním termínem jen konec února 2019. To už budou muset operátoři pokrýt všechny okresy A, dále 22 (z 45) hustěji osídlených okresů B a polovinu délky českých dálnic a železničních koridorů. Jak na tom jsou operátoři? Výborně, „plán plní na 200 %“.

Podle aktuálních čísel ČTÚ již všichni tři dostatečně pokrývají úplně všechny okresy. U všech je na tom nejhůře hornaté Vsetínsko, kde je LTE dostupné pro 97,1 až 97,6 % populace. V průměru ale pokrývají 99,5 % české populace. Pokud jde o pokryté území, tam mají O2 s T-Mobilem přes 95 %, Vodafone pak 93 %. (Mapky najdete v přiložené galerii.)

ČTÚ se v roce 2016 zaměřilo také na měření zmíněných dálnic a koridorů. Operátoři jsou daleko za polovinou, vlastně už jim chybí bodík či dva ke 100% pokrytí celých délek hlavních dopravních tahů. Úřad ale v minulosti zdůrazňoval, že měření a ověřování budou náročná. Zejména u vlaků jsou velké rozdíly v útlumech jednotlivých vozů. Na trasách se také rychle střídají pokryté a nepokryté úseky. Není to tak, že by 98% tahů bylo souvisle pokrytých. To je také dáno zejména tím, že operátoři nestavěli vysílače určené pro dálnice a koridory, ale do těchto míst dosáhne signál z obecních sítí.

Na kompletní dokrytí klíčové dopravní infrastruktury ale O2, T-Mobile a Vodafone mají ještě dva roky času.

Plnění rozvojových kritérií aukce kmitočtů z roku 2013 (stav k 24. lednu 2019)
Podmínka Termín O2 T-Mobile Vodafone
LTE 800 (pokrytí 30 okresů A) konec srpna 2016 splněno splněno splněno
LTE 800 (pokrytí všech okresů A, 22 okresů B, poloviny železničních koridů a dálnic) konec února 2019 splněno splněno splněno
LTE 800 (pokrytí všech okresů A i B a celé délky železničních koridů a dálnic) konec února 2021 dálnice (99,9%), železnice (98,8%) dálnice (99,9%), železnice (98,6%) dálnice (99,9%), železnice (99,1%)
LTE 1800 (pokrytí poloviny populace ČR) konec února 2022 splněno splněno jen 33,1%
LTE 2600 (pokrytí 10% populace) konec února 2022 jen 4% jen 5,5% jen 0,9%

Rozdělení okresů

Okresy A: Benešov, Bruntál, Česká Lípa, Český Krumlov, Cheb, Domažlice, Havlíčkův Brod, Jeseník, Jičín, Jihlava, Jindřichův Hradec, Karlovy Vary, Klatovy, Kutná Hora, Louny, Pelhřimov, Písek, Plzeň-jih, Plzeň-sever, Prachatice, Příbram, Rakovník, Rokycany, Rychnov nad Kněžnou, Strakonice, Šumperk, Svitavy, Tábor, Tachov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Znojmo

Okresy B: Beroun, Blansko, Břeclav, Brno-město, Brno-venkov, České Budějovice, Chomutov, Chrudim, Děčín, Frýdek-Místek, Hodonín, Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Karviná, Kladno, Kolín, Kroměříž, Liberec, Litoměřice, Mělník, Mladá Boleslav, Most, Náchod, Nový Jičín, Nymburk, Olomouc, Opava, Ostrava-město, Pardubice, Plzeň-město, Praha-město, Praha-východ, Praha-západ, Přerov, Prostějov, Semily, Sokolov, Teplice, Trutnov, Uherské Hradiště, Ústí nad Labem, Ústí nad Orlicí, Vsetín, Vyškov, Zlín


Operátoři musí do konce měsíce pokrýt okresy, dálnice a koridory. Jak jsou na tom?
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.14%) 7 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Nevím, jestli se něco od podzimu něco nezměnilo, ale LTE od Vodafonu na trati Praha – Kolín (nejvytíženější úsek vlakové dopravy) bylo absolutně nepoužitelné. Obzvlášť v novějších vozech jsem byl víc jak třetinu cesty úplně bez signálu.