Debata kolem levných ministerských tarifů by se neměla točit kolem Babiše [komentář]

7
Andrej Babiš
Andrej Babiš (zdroj: Vláda)

Před týdnem ministerstvo financí oznámilo, že s T-Mobilem vyjednalo novou smlouvu o poskytování mobilních služeb. Resort díky tomu ušetří 90 % oproti tomu, co platil doposud. Úřad využije neomezené hlasové tarify za 54 Kč měsíčně. Datový tarif s 3 GB stojí 32 Kč a s 10 GB pak 109 Kč.

Za tohle Babiš nemůže

Sám ministr se na sociálních sítích pochlubil, jak výrazně ušetří. A obrátilo se to proti němu. Velká média v ČR vydala několik souhrnů s negativním reakcemi lidí, což mělo implikovat, že Babiš zase něco pokazil. Nemůžu souhlasit. Diskuze by se vůbec neměla točit kolem Babiše. Ale je dobře, že vznikla. I běžní smrtelníci nesledující weby o mobilech a technologiích se dozví, že někteří volají a datují i desetkrát levněji. To vyvolá tlak.

TIP: Nevzhlížejte ke čtvrtému operátorovi. Už je příliš pozdě [komentář]

Jsem rád, když veřejná správa ušetří, aniž by se to projevilo na kvalitě dodávaných služeb nebo produktů. Víc by mi vadilo, kdyby využívalo předražené ceníkové nabídky. Je mi jasné, že na zmíněném ministerském tarifu by operátor nemohl vydělat, takže se „zahojí“ na běžných občanech. To však není problém ministerstva, na vině jsou jen a pouze operátoři.

Rozdíly mezi tarify pro jednotlivce a rámcovými smlouvami pro firmy a úřady musí být, v tom souhlasím s novým šéfem Vodafonu Jiřím Báčou, který toto sdělil v rozhovoru pro iDnes. Kvůli firmám nemusí operátor živit stovky poboček, zaměstnávat tolik lidí v call centerech a posílá pouze jednu fakturu. I vymáhání případných dluhů je jednodušší s firmou o 50 zaměstnancích než s 50 jednotlivci. Ale opravdu je ta úspora nákladů tak vysoká, že jsou koncové ceny až desetinové? Tomu nevěřím.

Dvojí metr

Tento argument také neplatí ve vztahu k virtuálním operátorům. O2, T-Mobile a Vodafone se v aukci kmitočtů zavázaly férovou velkoobchodní nabídkou pro virtuály, která by jim zaručila stejně efektivní ziskové podnikání. Virtuál je také jeden zákazník, jedna faktura a jeden obchodník. Velcí virtuálové mají desítky až stovky tisíc zákazníků, víc než firmy či úřady…

Jenže velkobchodní ceny za data jsou vysoké. Na MFČR zaplatí T-Mobilu 11 Kč za gigabajt. O2 chce po virtuálech 151 Kč za gigabajt, T-Mobile minimálně 280 Kč a Vodafone 90 Kč. K tomu je navíc třeba přičíst hromadu jednorázových i průběžných fixních poplatků.

Jak může virtuální operátor konkurovat takové nabídce? Nijak. Ironické je, že například Vodafone léta bojuje proti O2 (a teď Cetinu) kvůli stlačování marží u xDSL připojení, které mu nedovoluje podnikat na trhu s pevným připojením stejně efektivně. Je tu samozřejmě rozdíl, že na připojení xDSL má O2/Cetin monopol, zatímco síťoví operátoři jsou tři. Jenže postupují ve vzácné shodě.

Debata kolem levných ministerských tarifů by se neměla točit kolem Babiše [komentář]

Ohodnoťte tento článek!

7 KOMENTÁŘE

  1. Já tomu stále nerozumím. Když vidím, jaké ceny jsme (už po několikáté) vysoutěžili, tak opravdu nevěřím, že z toho operátoři mohou mít nějaký zisk. Ale netuším, proč jsou tak pod cenu a co v tom je. Stejně se musí soutěžit pokaždé. Není to tak, že by si nás uvázali a pak zdražili.

      • To mi ale právě nedává smysl. Nevericitomas uvádí níže, tak náklady mohou být skoro fixní. Jenže operátor musí počítat s nějakou kapacitou sítě (více uživatelů spotřebuje vyšší kapacitu, obzvláště u těch cen za data, které podniky mají), uživatelskou podporou apod., takže z tohoto pohledu fixní nejsou. 50 simek sice nic není, ale těch 50 je třeba někde 500 a to celé u 200 takových firem a tím se to už naskládá. Nejedná se jen o MF a podobně medializované případy.

        Tady není vazba, že když operátor půjde pod cenu a bude dotovat firemní tarify firmu, tak se mu to vrátí na jednotlivých uživatelích. Mezi tím žádný vztah není, jsou to dvě oddělené věci.

        Jediná věc, co mě napadá, je reklama – mají toho zákazníka jako vizitku. Ale v této době je to spíše antireklama 🙂 a stejně jsem tím nikoho neviděl argumentovat.

        Je to opačný přístup, než jaký mají třeba obchodní řetězce (který také nechápu). Už od nás odešlo několik velkých řetězců, které řekly, že šly pryč, protože nebyly v první trojce (příklad), protože jim to za to nestojí, i když jsou v zisku.

  2. Naklady operatora jsou vicemene fixni. Kdyz prida 50 simek do sve site, tak mu to naklady nijak nezvedne a ziska aspon tech par korun z tech 50ti simek, ktere by jinak ziskala konkurence.
    Co je zasadni je, proc to takhle funguje u vyjednavani tarifu firmami, kde se zda, ze funguje trh a nefunguje u normalnich lidi, kde operatori zjistili, ze je lepsi domluvit se na cenach, resp nepodkopovat si ceny.

    • U firem si to okecají (jednodušší administrativa atd…bla bla). Na lidech rejžují, to je jasné a nebudou to marže v desítkách procet, ale ve stovkách. Pro obyčejnýho občana je problém v tom, že nemá na výběr nic levnějšího a telefon potřebuje. Ze zahraničí si tarif nekoupí (aspoň zatím) a tady ať jde ke komukoliv, je na tom +- stejné.
      Nevím jestli je v kompetenci nějakého úřadu proti takovému „kartelu“ zakročit.
      Hlavně ty data jsou děsný. Když to člověk porovná s tím co má doma bez FUP (teď třeba i 1000/100mbit za 600,-).
      Kolik asi oni platí svým poskytovatelům.
      Jako chápu, že něco stojí budování, modernizace a údržba sítě, ale když se člověk podívá na jejich tržby…
      Škoda slov.

      • DEAR LORD
        1) Marže větší než 100 % nelze. A i ta 100% je prakticky nereálná.
        2) Operátor je poskytovatel, není připojený k UPC nebo někomu od koho by si kupoval internet. Je připojený přímo v peeringu kde má nějaký bandwidth pro spojení do ostatních sití, včetně internetu jako takového.
        3) Občan na výběr má, je tu několik virtuálů, kde se dají snížit náklady celkem výrazně. Pokud nepotřebujete vše neomezené. Pokud potřebujete a chcete platit 200 Kč tak hledejte http://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/personalni-informace/volna-mista-mf případně kdejaká větší i střední firma a dokonce i menší mají rámcové smlouvy.
        4) A proto to chce neustále operátora otravovat, aby nabídl lepší tarif. Pokud to udělají všichni, dost se mu zdraží provoz info linky případně poboček a aby to zarazil bude muset jít níž. A za půl roku znovu dokud to nebude rozumné.