Hlavní navigace

Desktop vs. notebook: stolní highend v rozsáhlém srovnání (test)

30. 4. 2015

Sdílet

Zdroj: Redakce

Parametry grafik a metodika

Notebooky testujeme odděleně od desktopového hardwaru. Testy provádí jiní lidé jinou metodikou. Ačkoli je moje metodika do značné míry převzata od Mirka Jahody, detaily se liší a grafy jsou vykreslovány zvlášť. Vy čtenáři tak vlastně nemáte velký prostor pro srovnání stolního a mobilního hardwaru.

Na recenzi jsem si půjčil hotovou stolní sestavu od Aceru. Její recenze jako celku vás brzy čeká, ale prozatím pro vás mám naměřený procesor a grafiku a výsledky zasazené do grafů společně s notebooky. Jako srovnávací bod by to mělo stačit – nyní se tak můžete podívat, jaké procento výkonu plnotučného 95W Core i7 zabírají jeho 47W deriváty, případně jak se liší výkon herního notebooku a desktopu se současnou highendovou grafikou.

Desktop mezi notebooky

Parametry

Testovaným strojem je Acer Predator G3-605, v něm najdete Core i7-4790 a GeForce GTX 980.

Core i7-4790 je čtyřjádro řady Haswell refresh s podporou Hyper-Threadingu, což z něj dělá virtuální osmijádro. To je v notebooku samozřejmost u všech plnonapěťových Core i7 této generace. Procesor se odlišuje podstatně vyšším základním taktem (3,6 GHz), ačkoli max. hodnota Turba (4,0 GHz) není o moc vyšší než mobilní procesory běžně mívají. TDP čipu je 95 W, notebookové protějšky 47 W.

Desktop mezi notebooky

Grafika staví na 28nm čipu GM204. Ten má aktivních plných 2048 CUDA jader. Takt jádra je 1126 MHz, GPU Boost jej může popohnat až k 1216 MHz. Pamětí je 4 GB GDDR5 na 256bitové sběrnici. Efektivní takt VRAM činí 7012 MHz, což dává dohromady propustnost přes 224 GB/s. Karta má TDP 165 W.

Oproti mobilní GTX 980M má její desktopová příbuzná zejména o třetinu shaderů více, dále pak i vyšší takt jádra a hlavně pamětí. A samozřejmě taky spotřebu – ačkoli není 165 W nijak moc, v notebooku se typicky musíme vejít do 100 W pro GPU.

Testovací sestava a metodika

Testovaná sestava v sobě dále zahrnuje 16 GB pamětí DDR3 na 1600 MHz v dvoukanálovém zapojení a 256GB SSD LiteOn IT LMT-256L9M. Ostatní procesory a grafiky v testu byly testovány v různých noteboocích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (zpravidla SSD).

Používali jsme ovladače ve verzi 347.88 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.

Desktop mezi notebooky
Acer Predator G3-605

Procesor jsme testovali v:

  • CineBench R11.5
  • CineBench R15 (není součástí průměru)
  • x264 HD BenchMark HD 3.0
  • x264 FHD BenchMark 1.0.1 (není součástí průměru)
  • Zoner Photo Studio 15
  • Truecrypt 7.1a
  • Lame Encoder
  • WinRAR 4.20

Průměr herního výkonu je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:

  • 3DMark 11
  • 3DMark: Fire Strike
  • Aliens vs Predator
  • Batman: Arkham Origins
  • Battlefield 3
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 2
  • Crysis 3
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • Metro: Last Light
  • Sleeping Dogs
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Tomb Raider
  • World in Conflict

Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Relativně nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.

 

Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. V průměrném výkonu procesorů nechybí žádný výsledek.  Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou.

Testy CPU: video a hudba

Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.

x264 benchmark HD 3.0

x264 benchmark testuje výkon procesoru při převodu videa v rozlišení 720p s použitím kodeku x264.

x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit

FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.

 

Převod WAV do MP3: LameEnc 3.99

Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu MP3. Použita je poslední stabilní verze LameEnc, VBR a kvalita extreme. LameEnc využívá instrukční sady MMX, SSE a SSE2.

Testy CPU: fotografie a rendering

Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.

Zoner Photo Studio 15 64-bit

V populárním editoru fotografií, Zoner Photo Studiu ve verzi 15, jsem dávkou upravoval padesát 8Mpx fotografií s kompresí JPEG 99. Použil jsem čtyři filtry:

  • Upravit barvy (automatický kontrast)
  • Automaticky vylepšit
  • Odstranit šum
  • Pokročilá změna rozlišení (1024 × 768 px)

Automatické zálohování obrázků jsem vypnul.

Cinebench R11.5 64-bit

Starší verze benchmarku výkonu v Cinema 4D. Výsledek při renderingu na jediném jádru uvádíme spíše jako teoretickou zajímavost.

Nově měříme vše i v Cinebenchi R15 (níže).

 

Cinebench R15 64-bit

Testy CPU: šifrování a komprese

Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.

TrueCrypt 7.1a

Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), velikost bufferu nastavena na 500 MB. Výsledek je průměr šifrování a dešifrování, započítáváme průměrnou rychlost všech osmi dílčích testů.

 

WinRAR 4.20 64-bit

Používám zabudovaný benchmark (ALT + B) se zapnutou volbou multithreading.

3DMark 11, 3DMark

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

 

3DMark: Fire Strike

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

 

Battlefield 3, Bioshock Infinite

Battlefield 3

Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.

Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.

Bioshock Infinite

Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.

 

     

Crysis 2, Crysis 3

Crysis 2

CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.

Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.

 

Crysis 3

V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.

Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.

Metro: Last Light, Sleeping Dogs

Metro: Last Light

Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.

 

 

Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)

Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.

    

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider

Stalker: Call of Pripyat


Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.

Tomb Raider (2013)

S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni. 

    

Grafy průměrného výkonu, závěr

Závěr

Procesor byl vítězem všech našich testů CPU. Nedá se ale říct, že by nějak zvlášť exceloval. Stejný čip s taktem 3,0–3,9 GHz a tedy pouze neznatelně pomalejší najdeme v noteboocích s polovičním TDP. Což je samozřejmě důvod, proč i v desktopu existuje úsporná řada T. Core i7-4790 coby špička běžné nabídky Intelu v desktopu se kryje s jeho špičkou v notebooku.

Desktop mezi notebookyCore i7-4790 je podobně výkonné jako nejvýkonnější mobilní procesory

 Záměrně ovšem říkám „běžné“, protože Intel prodává i procesory Haswell-E, a v případě těchto šesti- a osmijader se zase jedná o jinou hru. Navíc jsou mobilní čtyřjádra typicky o dost dražší než ta desktopová.

Průměrný výkon je počítán z výkonu v programech CineBench R11.5, x264 BenchMark HD 3.0, Lame Encoder, WinRAR 4.20, Truecrypt 7.1a a Zoner Photo Studio 15.

Zatímco v případě Core i7-4790 jsme mohli říct, že zvyšuje TDP o 100 % a výkon o 5 %, u GPU se mají věci jinak. TDP stoupne od GTX 980M ku GTX 980 o 60–65 %, výkon poskočí o 30 %. Stejně jako u procesoru není GTX 980 absolutním top-endem, ale opět špičkou té „běžné“ nabídky.

Desktop mezi notebooky
GeForce GTX 980 překonává GTX 980M o 30 %

Grafická karta tak navzdory úsporným vylepšením, která přinesla Nvidia ve svém Maxwellu, zůstává důležitým důvodem, proč si na hry pořídit raději desktop než notebook. Některé exotičtější herní notebooky jako Eurocom X7 nebo MSI GT80 Titan ale dovedou dát na frak i GTX 980. Což samozřejmě neznamená, že byste si nemohli pořídit Titan X nebo do SLI složit více GTX 980.

Průměrný výkon je počítán z výsledků z: 3DMark 11, 3DMark: Fire Strike, Aliens vs Predator, Batman: Arkham Origins, Battlefield 3, Bioshock Infinite, Crysis 2, Crysis 3, Far Cry 2, Mafia II, Metro: Last Light, Sleeping Dogs, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider a World in Conflict.

Doufám, že vám dnešní test přinesl alespoň malý opěrný bod notebookových grafů o svět z desktopu. Oranžový proužek plánuji v grafech zachovat i do budoucna.

Otázka, jestli si pořídit desktop nebo notebook zůstává nedotčená, odpověď na ni je vlastně stále stejná – desktop bude za stejnou cenu vždy výkonnější, žravější a také zpravidla o poznání tišší. Referenční GTX 980 má slušný chladič, setkal jsem se ale například i s referenčním Radeonem R9 290, a i ten by zvládla řada notebooků naprosto „přeřvat“.

 

Kompletní recenzi počítače s fotogalerií, hodnocením hluku, kvality provedení, spotřeby a výkonu v jiných oblastech vám přineseme během května.

Byl pro vás článek přínosný?