Hlavní navigace

Detaily o 299$ VR brýlích Microsoftu. Bez externích senzorů, čerpají z HoloLens

2. 11. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Minulý týden Microsoft držel svou verzi marketingového „eventu“, jak je spoluorganizoval Apple (který měl vlastní hned na to). Kromě nového počítače Surface Studio také Microsoft vyhlásil, že chce na trh dostat levnější brýle pro virtuální realitu, čímž se tato technologie otevře více lidem. Má jít o záležitost více různých nezávislých výrobců (HP, Dell, Acer, Asus, Lenovo) s pořizovací cenou, která by u nejlevnějších mohla být poloviční proti ceně, kterou zaplatíte za 600$ Oculus Rift (nemluvě o 800$ HTC Vive, či Riftu se započítanými ovladači). K těmto plánům nyní máme nějaké další informace.

Microsoft avizoval,
že více o této své hardwarové iniciativě (respektive
iniciativě spolupracující s tradičními partnery z PC
sektoru) sdělí v prosinci, kdy by se patrně mohlo dostat i na
podrobnější specifikace a vizi. Něco ale už teď
v rozhovoru s webem Polygon prozradil Alex Kipman, který
v Microsoftu projekty virtuální reality vede.

 

Stejná technologie,
jako v HoloLens

První zásadní
rozdíl proti dnešním brýlím má být v koncepci snímání.
Jak Vive, tak Rift používají stacionární senzory rozmístěné
v místnosti. Naproti tomu Microsoft u připravovaná
technologie plánuje použít snímání prováděné čistě
z headsetu samotného (tedy to, co Oculus zatím experimentálně
avizoval
nedávno jako „projekt Santa Cruz“
). Systém kamer tak dokáže
pohyb hráče a brýlí odvodit čistě z pohybu okolí.
Kipman uvádí, že v tomto směru má Microsoft náskok díky
vývoji AR
brýlí HoloLens
a připravované VR brýle budou používat
stejnou technologii. Snímání pohybu bude fungovat s šesti
stupni volnosti, tedy s rozeznáním pohybu nahoru/dolů,
dopředu/dozadu, doleva/doprava a také rotacemi ve všech
osách.

Microsoft chce podnítit vznik levných VR brýlí pro ekosystém Windows
Microsoft chce podnítit vznik levných VR brýlí pro ekosystém Windows

Výhodou tohoto
systému je, že uživatel má větší volnost, není svázán
nutností zůstat v malém zorném poli externích senzorů.
Brýle partnerů Microsoftu budou ale na rozdíl od HoloLens stále
potřebovat drátové připojení k PC, takže s nimi
nebudete úplně autonomní (pokud si neponesete
PC na zádech
). Mimochodem, hardwarové nároky mají být údajně
nastaveny níž, než u konkurence, prý budou vyhovovat
i zhruba 500dolarové počítače.

 

Směřování k rozšířené realitě

Eventuálně ale
zřejmě Microsoft má představu takovou, že volnost uživatele by
měla být větší, Kipman narážel na to, že se třeba s Vive
pohybujete v omezeném prostoru a virtuální realita vám
dokonce ukazuje simulované „zdi“, abyste se z „bezpečného
prostoru“ nevykročili. Souvisí to s tím, že uvnitř brýlí
nevidíte nic z vnějšího okolí. Plány Microsoftu ale zřejmě
vedou eventuálně do oblasti „AR“, tedy rozšířené reality,
kdy by do virtuálního prostoru reálné objekty či osoby z okolí
vstupovat mohli. Tím by pro vás zároveň přestalo být nebezpečné
okolí (zdi, překážky), neboť virtuální realita by jej mohla
zobrazit a a použít jako svoji součást. A to je
opět předstupeň toho, aby se virtuální realita dala zažívat ve
volném pohybu.

 

První generace VR
brýlí, o nichž je zde řeč, však nebude zařízeními typu
HoloLens, která jsou „průhledná“ a vkládají vám
virtuální objekty přímo do zorného pole. Mělo by jít naopak
o konvenční brýle, které jsou zepředu „slepé“ a uvnitř
mají klasický neprůhledný displej. Teoreticky by mohly mít
schopnost dovnitř promítnout obraz z kamer, ale to zatím
nemáme potvrzeno, zda toho využijí. Nevíme tedy, zda už i v této
první generaci bude krůček k rozšířené realitě učiněn.
Podle vyznění rozhovoru s Kipmanem to však vypadá, že
takový je dlouhodobý cíl. Všechny VR brýle prý budou časem
bližší a bližší tomu, jak vypadá zařízení HoloLens.

Microsoft chce podnítit vznik levných VR brýlí pro ekosystém Windows

 

Kipman mimochodem
uvádí, že na demonstraci minulý měsíc měla firma už funkční
prototyp. Reálná zařízení zdá se budou mít poměrně rozličné
specifikace, kdy budou existovat různé úrovně schopností
(kvality obrazu, rozlišení) a ceny. Hardwarový ekosystém
tedy bude více variabilní, na rozdíl od standardizovaných
parametrů systémů Vive a Rift. První zařízení by se prý
měla dát reálně koupit na jaře v době, kdy bude dostupný
i související „Creators Update“ pro Windows 10. Nicméně jejich cílem bude zřejmě také Xbox One, kde mají také fungovat díky společnému softwarovému základu. Nový Xbox One Scorpio by pak měl mít na VR hry i výkon a Microsoft potvrdil, že eventuálně se mu virtuální reality také dostane.

Počátečních 299
dolarů (s daní něco pod devět tisíc korun) se tak zdaleka
asi nebude týkat všech typů „Microsoftoidních“ brýlí, možná
půjde třeba jen o jeden model z několika chystaných.
Tato cena by však nemusela být tak restriktivní co do kvality, jak
by se mohlo zdát – za podobnou cenu bude Sony prodávat
PlayStation VR, kde však je v ceně také výpočetní
elektronika navíc (viz rozborku
iFixitu
). Proti Riftu a Vive má částečně srazit cenu
i ona koncepce sledování pohybu. Eliminace stacionárních
senzorů a s tím spojených kabelů a další
infrastruktury by totiž mohla vše zlevnit.

Zdroje: Liliputing,
Polygon

Byl pro vás článek přínosný?