Detektivní kauza Assassin’s Creed

0

Již téměř před měsícem si redaktoři serveru Rage3D všimli, že instalace Service Packu 1 pro Windows Vista přináší v Assassin’s Creed nárůst výkonu na Radeonu HD 3870 X2. Na vlajkové lodi předchozí generace, tedy Radeonu HD 2900 XT, se zlepšení neprojevilo. Příčina zlepšení výkonu byla tedy zřejmá – DirectX 10.1. Náhle ale vývojáři hry oznámili, že v připravovaném patchi podporu DX10.1 odstraní. A ihned se začalo spekulovat, co za tím může být.

Chyby v implementaci?

Připomeňme si oficiální stanovisko Ubisoftu k tématu DirectX 10.1. Nová verze rozhraní prý eliminuje jeden renderovací průchod při post-processingu. Někteří čtenáři v diskuzi pod původní novinkou i jinde na webu konstatovali, že nárůst framerate je jednoduše výsledkem ošizení kvality obrazu a to měl být důvod, proč Ubisoft implementaci DirectX 10.1 zruší, prý aby ji přepracoval.

Jenže vývojáři, kterých se ptali redaktoři serveru TGDaily, tvrdí opak. Odstranění přebytečného průchodu je totiž přesně účel DirectX 10.1, konkrétně to mají na svědomí vylepšení ohledně antialiasingu. Díky tomu pod DX10.1 stačí jeden průchod namísto dvou u DX10 a odtud pramení nárůsty výkonu s vyhlazováním hran.

Hledá se viník

Zdá se, že na kartách ATi tedy Assassin’s Creed funguje tak, jak má a není tedy co opravovat. Proč by tedy Ubisoft opravoval něco, co není rozbité? Koneckonců ani Tomáš Bučina, marketingový manažer AMD, kterého jsem se ptal, neví o žádných problémech s hrou na hardware ATi (krom toho, že je z plánovaného patche právem rozladěn).

Jako spousta jiných titulů, i Assassin’s Creed patří do programu The Way It’s Meant to be Played. A tak netrvalo dlouho a objevily se konspirační teorie, že patch odstraňující podporu DirectX 10.1 (a tudíž výhodu ATi) si zaplatila Nvidia.

Toto tvrzení je podepřeno argumentem, že Nvidia má s Ubisoftem smlouvu o reklamní spolupráci, na jejímž základě by Ubisoft měl dostat téměř dva miliony amerických dolarů. Prý by stačilo, aby Nvidia pohrozila, že ze smlouvy vycouvá, a Ubisoft by zkrátka začal skákat tak, jak zelená společnost píská.

Abychom uvedli věci na pravou míru, Nvidia skutečně má důvod být nespokojená a dožadovat se opravného patche. Ovšem nikoliv kvůli tomu, že by hra zvýhodňovala konkurenci, nýbrž proto, že Ubisoft si zřejmě nedělal velkou hlavu s testováním a na kartách Nvidie je Assassin’s Creed nestabilní.

Exkluzivní smlouva? Ale kdepak.

Nyní se vraťme na samý počátek celé kauzy, ke článku na Rage3D. Už tehdy AMD/ATi sdělilo novinářům, že zlepšení výkonu pod DirectX 10.1 je výsledkem spolupráce s herními vývojáři. Není tedy pravda, že by účast v programu TWIMTBP znamenala exkluzivní upsání se Nvidii. Na vyjádření ohledně spekulací, které pro zelený tým nevyznívají zrovna dobře, jsem se ptal Igora Staňka z Nvidie. Od něj jsem se dozvěděl, že karty Nvidie jsou v Assassin’s Creed výkonnější, ať už konkurence může využít DX10.1 nebo ne, a tedy i kdyby Nvidia takové praktiky používala (jako že nepoužívá), tlačit na Ubisoft nebo jej podplácet by nemělo smysl. Odkázal mě také na vyjádření svého kolegy Kena Browna, který na stejné otázky odpovídal serveru bit-tech.net.

„Není naším cílem zpomalovat vývoj, je směšné myslet si opak. Přece jsme to byli my, kdo dodal na trh první grafické akcelerátory s podporou DirectX 10 a investoval stovky milionů dolarů do kvalifikovaných zaměstnanců, vývoje nástrojů a podpory herních vývojářů, aby se tituly s podporou DX10 dostaly na trh co nejdříve.“

(Pravda, ale o DirectX 10.1 nemusí Nvidia mít zdaleka takový zájem.)
Ken Brown odpovídá na otázku, zdali má Nvidia s vývojáři exkluzivní dohody:

„Žádní vývojáři, se kterými jsme spolupracovali v rámci programu TWIMTBP, nebyli vázáni exkluzivní smlouvou, nikomu nebráníme ve spolupráci s jinými výrobci hardware. Assassin’s Creed je toho zářným příkladem, Ubisoftu při vývoji pomáhaly týmy od Nvidie i ATi.“

Kapříci připluli?

Ohledně již zmiňované dohody o marketingu se Igor Staněk vyjádřil sám. Úmluva spočívá v tom, že Nvidia doporučuje své karty pro hraní her od Ubisoftu a opačným směrem funguje minimálně logo The Way It’s Meant to be Played. Igorův kolega Derek Perez řekl serveru TGDaily, že Nvidia Ubisoftu nikdy nic nezaplatila ani nezaplatí. Michael Beadle z Ubisoftu ale přiznal, že blíže neurčený finanční obnos spojený s marketigovou dohodou skutečně putoval směrem k vydavatelství. Transakce je prý ale už dávno hotová a netýká se Assassin’s Creed.

Sečteno, podtrženo…

Ač jsem se snažil objasnit všechny záhady, které okolo Assassin’s Creed krouží, mnoho otázek zůstává nezodpovězených. V první řadě nejspíš to, zdali Ubisoft ještě někdy vydá další patch, který podporu DirectX 10.1 opět zprovozní. A zdali to bude v době, kdy to ještě bude mít opodstatnění, případně, zdali takový patch nebude vypuštěn hned poté, co podporu DirectX 10.1 nabídne i Nvidia.

Z toho, co mi sdělil Igor Staněk, jsem vyrozuměl, že implementace DX10.1 momentálně není u Nvidie na pořadu dne a utvrdil mě tak v názoru, že ani chystaný čip GT200 nebude nic měnit na osvědčené architektuře GeForce 8/9. Každopádně jsem ale zvědav, jestli Ubisoft dodrží svá slova o „přepracování“ DirectX 10.1 renderovací cesty.

Oficiálním závěrem vyšetřování tedy budiž, že Ubisoft implementoval DirectX 10.1, zapomněl ale hotovou hru otestovat na kartách Nvidie a vinou toho se do oběhu dostala hra, která na hardware nadpoloviční většiny hráčů vykazuje nestabilitu. A aby mohl Ubisoft problémy vyřešit, chtě-nechtě musí (dočasně?) odstranit podporu DirectX 10.1 a nahradit jej na hardware ATi pomalejším, leč kompatibilnějším kódem pro DirectX 10.

Na závěr můžeme majitelům Radeonu ze série HD 3000 doporučit, aby chystaný patch neinstalovali, pokud nemají se stabilitou hry problémy. Bylo by možná fér, kdyby se této rady drželi i recenzenti grafických karet, ale to už bych asi chtěl moc.

Zdroje: TGDaily, bit-tech.net
Poděkování: Igor Staněk (Nvidia), Tomáš Bučina (AMD)
Obrázky: AssassinsCreed.com, WonderWallWeb.com, GameSpot.com

Detektivní kauza Assassin’s Creed

Ohodnoťte tento článek!