Dolby vypršely patenty na AC-3. Přehrávače by už nemusely mít problém se zvukem

6
Ilustrační foto (zdroj: bykst / Pixabay)

Tento týden vypršela platnost posledního patentu týkajícího se zvukového formátu AC-3. Ten si společnost Dolby hlídala celých 25 let. Dodnes se stále používá na DVD či ve vysílání DVB-T, ale najdeme jej i na některých discích Blu-ray či v online streamingu.

AC-3, jinak označený též DD, Dolby Digital nebo ATSC A/52, byl poprvé použit v kinech konkrétně u filmu Batman se vrací z roku 1992. Ještě přes DVD se objevil na LaserDiscích. AC-3 podporuje až 5.1 zvuk s vzorkovací frekvencí 48 kHz a hloubkou 16 bitů. Datový tok může být až 640 kb/s, běžně se ale u šestikanálového zvuku používal nanejvýš 448 kb/s.

Konec platnosti patentů znamená, že tvůrci softwaru už nebudou muset Dolby platit za dekodéry a enkodéry. Ve světě počítačů to už nebyl problém, všechny běžné přehrávače nebo „codec packy“ si s AC-3 poradily patent nepatent. Na mobilních platformách ale byla politika přísnější a podpora tohoto formátu mohla být dostupná až v placených verzích (ne vždy).

Konec posledního patentu už využívá linuxová distribuce Fedora Workstation 26, která podporu zahrne do standardní instalace. Nejdříve ale musí ze svobodných knihoven ffmpeg/libav vyextrahovat pouze část týkající se AC-3. Knihovny si totiž poradí i s jinými formát, kterou jsou stále chráněné patenty.

U nástupců AC-3, kterými jsou například Dolby Digital Plus nebo Dolby TrueHD, jsou některé relevantní patenty také stále platné, takže osvobození v softwaru zatím nehrozí. Konkurenčnímu formátu DTS už patenty rovněž vypršely, ale týká se to jen základní verze Core, nikoliv novější DTS:X nebo DTS HD MA). Letos 30. prosince pak skončí také poslední americký patent vztažený k MP3.

Dolby vypršely patenty na AC-3. Přehrávače by už nemusely mít problém se zvukem

Ohodnoťte tento článek!

6 KOMENTÁŘE

  1. AC-3 považuji za přelom v oblasti filmového přelomový způsob pro zvuky. Jeho předchůdci Dolby Surround nebo Dolby ProLogic byli založeni na analogovém způsobu a uměly proti stereu jen centr a jeden zadní kanál. Až AC-3 přineslo plný 5.1 zvuk a vlastně se podle mě od té doby zase nijak extra nic nestalo. Máme sice DD-MA, DTS-HD, zvuky v konfiguraci 7.1, Dolby Atmos a podobné věci, ale troufám si tvrdit, že 99 % lidí by nepoznalo rozdíl proti klasickému 5.1, nehledě už na to, že většina lidí k mému údivu používá zvuk z TV a nemá žádné AVR s rozumnými repro.

      • Tak je to ale se vším. Jako 95% národa neocení špičková závodní kola za statisíce, tak neocení prostorový zvuk z drahé aparatury. Ve skutečnosti to pro ně je spíš obtěžující, nejsou zvyklí na zvuky zezadu a podobně…
        Zažil jsem to několikrát s přáteli, kdy lidi prosili „promítajícího“, aby se zvukem něco udělal, že jim to není příjemné.

        • Yep. Byl jsem naprosto fascinován tímto objevem.
          Obyčejného Noba/BFU/laika vyšší kvalita přímo obtěžuje.
          Připadám si jak bych žil v absurdním dramatu fakt někdy. Komunizmus a bezmyšlenkový konzum nadobro zničily několik generací. Možná tak pátou generací se z toho lidstvo dostane když bude na pokraji zkázy.

          • „Komunizmus a bezmyšlenkový konzum“??? Ty jsi dobrý loula 😀 Za prvé, za komunismu nebylo co konzumovat a za druhé, bezmyšlenkový konzum je to, co se děje právě teď, v tomhle komančové fakt nejedou 😀 Vidíš to všude kam vlezeš (ano, i tady). Všichni chtějí jenom konzum, mít všechno a ideálně dvakrát, ch*j s kvalitou a myšlením, hlavně ať je toho moc a je to ideálně zadarmo …