DoNotTrack: zůstaňte před Internetem v utajení

0

S pojmem „cílená reklama“ jste se už jistě setkali. Zákazníka zaujme jistý druh zboží A (potravina, hudební CD, film nebo třeba kniha) a jistý druh zboží B (opět zcela libovolné provenience). Producent zboží druhu B, je-li mezi oblibou obou produktů prokázána významná souvislost, se pak může rozhodnout vám při nákupu zboží druhu A podstrčit i nabídku na B, čímž podstatně zvýší efektivitu svojí reklamy. Produkt nabídne zákazníkovi, o kterém má s určitou mírou jistoty předpoklad, že o něj bude mít zájem.

Značně problematické ovšem může být právě ono prokázání významné souvislosti jednotlivých trendů – lidé jsou jednoduše nevyzpytatelní a z odpozorovaných dat vytvoříte předpověď často jen s velkou dávkou představivosti. Ale ne toliko na Internetu. Ten neponechá žádné klepnutí nepovšimnuté.

Nejvýraznější nebezečí v tomto směru představují sociální sítě. Vaše profilové údaje jsou snadno propojeny s informacemi o vašich oblíbených celebritách, kapelách, filmech a vůbec o čemkoliv, co s vaší aktivitou na síti souvisí. A to ať už tyto informace otevřeně deklarujete, nebo se jen proklikáte sérií odkazů vedoucí k videoklipu s oblíbeným interpretem. Ve výsledku může pak být i jedno, jestli jste jakýmkoliv způsobem přihlášení do nějakého systému (např. do Facebooku) nebo jsou veškeré údaje spojeny „pouze“ s vaší IP adresou.

Do Not Track Us: Nesledujte nás, prosím!

V USA existuje služba Do Not Call Registry. Když si necháte do tohoto registru zavést záznam, telemarketingové společnosti by vás (31 dní po registraci služby) neměli otravovat s reklamou po telefonu. Pokud se tak přece jen stane, můžete se prostřednictvím webu na registr obrátit a na neodbytné operátory podat stížnost. Potřebu podobné služby na internetu cítí i vývojáři webu DoNotTrack.us, kteří se rozhodli poskytovat informace o sledování a možných způsobech obrany uživatele.

Na webu najdete především návody, jak si vlastnoručně zapnout funkci proti trackingu (tedy sledování) přímo ve vašem prohlížeči. Tuto funkci podporují zatím Internet Explorer, Firefox a Safari. Ve Firefoxu ji např. najdete na kartě Možnosti → Soukromí pod heslem Informovat servery, že nechci být sledován.

Jak již z názvu funkce vyplývá, jejím zapnutím se sledování automaticky neblokujete, pouze tak příslušným distributorům reklamy sdělujete, že si nepřejete, aby o vás dále získávali informace. Účinnost takového opatření tedy výrazně závisí přímo na „velkém bratrovi“, jestli se rozhodne vaše data nechat na pokoji. Seznam společností, které se rozhodli kampaň vyslyšet, najdete na donottrack.us/implementations.

Do Not Track Plus neponechá nic náhodě

Rozšíření pro prohlížeče Do Not Track Plus mezitím nečeká, jak se rozhodnou samotné společnosti, ale sledování přímo aktivně blokuje. Kliknutím na oranžové tlačítko Download Now můžete rozšíření stáhnout zde.

Podle typu prohlížeče povolte potřebnými kroky instalaci rozšíření. V dialogovém okně Potvrzení instalace pak klepněte na tlačítko Instalovat. Na panelu nástrojů byste v zápětí měli objevit zbrusu nové tlačítko se symbolem modročerveného písmene O s číslicí v zeleném rámečku v pravém dolním rohu.

Číslo v zeleném rámečku značí počet stránek, které o vás právě zjišťují nějaké informace. Pakliže chcete zjistit bližší informace o tom, které weby vás momentálně sledují, klepněte na ikonu levým tlačítkem myši.

Na právě otevřené stránce můžete funkci deaktivovat klepnutím na tlačítko se symbolem vypínače v levém horním rohu (a obdobně jej pak i aktivovat). Chcete-li zkontrolovat, které vlastně zdroje toto rozšíření automaticky blokuje, vybret odkaz Settings v dolní části. Klepnutím na konkrétní položku v seznamu můžete její blokování zrušit nebo opětovně povolit. Kompletní výčet blokovaných kolektorů informací najdete zde.

Jaké jsou další možnosti?

Pokud vám principielně nejde o sběr vašich informací, ale zkrátka a jednoduše o čistý web bez reklam, určitě využijete rozšíření pro prohlížeče AdBlock Plus. Tato šikovná utilita automaticky blokuje bannery, flashe a vůbec grafické reklamy všeho druhu. Navíc pokud otravnou reklamu nenajde v databázi pro automatické blokování, můžete jednoduše ovlivnit míru cenzury reklam vlastnoručně. Zde pro Firefox a zde pro Chrome. 

Rozšíření Web Of Trust oproti AdBlocku využívá spíše lidské zdroje a dá na doporučení uživatelů. Vy sami se pak podle dostupného hodnocení můžete rozhodnout, kterým webům budete důvěřovat a kterým nikoliv. Více viz jeden ze starších článků.