Hlavní navigace

Doom slaví 25. narozeniny. Jeho tvůrce slibuje novou epizodu

10. 12. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce

Desátý prosinec je v historii lidské civilizace významným dnem. Na tento den vyšla Encyclopædia Britannica (první edice) nebo Twainovo Dobrodružství Huckleberryho Finna. Francie jako první přijala metr coby oficiální jednotku pro délku. Začaly se udělovat první Nobelovy ceny. A změnil se svět videoher. Přesně před 25 lety, 10. prosince 1993, vyšel Doom.

iD Software měl po o rok starším Wolfensteinu 3D dobře našlápnuto. Sehraná trojka John Carmack, John Romero a Tom Hall posunula žánr stříleček zase o kus dál. Zatímco ve Wolfovi pomáhalo vytvořit iluzi prostoru pár stěn, Doom přidal další triky. Textury již byly i na podlaze a stropu, přibyly schody nebo výtahy, a také exteriéry vypadaly, jako že se vyskytují ve skutečném prostředí.

Stále to ale byla jen iluze. Výtahy ani schody vás ve skutečnosti nedostaly o patro výš, mapa byla plochá. V exteriérech zase fungovala paralaxní obloha, tedy několik vrstev textur, které se vůči vám posunovaly různou rychlostí podle toho, jak daleko od vás byly. Před čtvrt stoletím to byl grafický zázrak, který se navíc dal hrát i na starším hardwaru. (Tři osm šestkaři ale trpěli.)

TIP: Den, který změnil střílečky. Před 20 lety vyšel legendární Half-Life

Hra redefinovala celý žánr, ze stříleček se staly doomovky. Řada z nich totiž běžela na stejném enginu, měla jen trochu odlišný příběh, prostředí a zbraně. V Doomu jsme se chopili mariňáka, který se na Marsu musel vypořádat s nepovedeným vědeckým experimentem. Místo teleportu, který by zkrátil cestu na marťanské měsíce Phobos a Deimos, se vytvořila brána do pekla, odkud proudily tuny nepřátel. Těch bylo deset typů, každý si určitě pamatuje Impa a Pinky Demona. S těmi jste se museli vypořádat pěstmi, motorovou pilou, rotačákem nebo slavnou BFG 9000.

KVÍZ: Vyznáš se v DOSových hrách?

Doom se dočkal i tří plnohodnotných pokračování, poslední díl z roku 2016 byl rebootem jedničky. (Momentálně se chystá Doom: Eternal.) Před 13 lety dokonce přišla filmová adaptace natáčená v Česku, na kterou už všichni raději zapomněli. Byť ta jedna scéna z pohledu první osoby vypadala před lety hodně dobře…

Jedním z důvodů popularity Doomu byly i jeho snadné možnosti úprav. Internet v první polovině 90. let pomohl rychleji distribuovat fanouškovské mody. U nás vznikl oplzlý a poměrně slavný Perverse Doom. Rozšíření vznikají dodnes, populární je zejména Brutal Doom, který přidává ještě více násilí a nechutných efektů, než byly v původní hře.

TIP: Síň slávy herních vývojářů: John Romero

Nový mod dnes k příležitosti výročí oznámil i sám John Romero, designér původní hry (který už v iD Softwaru nedělá). V polovině února 2019 vydá bezplatně Sigil, což má být duchovní nástupce čtvrté epizody původní hry (čtvrtá epizoda přišla až později v edici Ultimate Doom). Každý, kdo první díl vlastní, se může těšit na devět nových singlových levelů a devět map pro multiplayer. Ultimate Doom si můžete koupit na GOGu a Steamu za 5 eur.

Byl pro vás článek přínosný?