Doom dostal podporu Vulkanu a asynchronních shaderů. Radeony masivně zrychlily

0

Zatímco první hry běžící nad DirectX 12 už chvíli máme a umožňují tak testovat výkon karet s nízkoúrovňovým API nové generace, zatím to tolik neplatilo o druhé platformě tohoto typu, multiplatformním API Vulkan. Nicméně „velký“ titul, který by už snad měl roli seriózního benchmarku Vulkanu zastoupit, je však nyní tu. A to poslední díl Doomu od id Software, který tento týden dostal podporu pro vykreslování přes Vulkan jakožto první významná hra.

Do redakce nám zprávu ohlašující tuto novinu paradoxně poslalo AMD, u čehož vás asi hned napadne, že to nebude jen tak. A skutečně, pro AMD je Vulkan v Doomu hodně důležitá zpráva. Podle prvních testů, které se na webu objevily (připravené jsou německým webem ComputerBase) totiž Vulkan výrazně zlepšuje rychlost, s kterou hra na grafických kartách architektury GCN běhá.

Doom

ComputerBase hru otestovalo na procesoru Core i7-6700K, čili nikoliv s vyloženě slabým CPU, které by výhody nízkoúrovňového API zvýrazňovalo. Ovšem zrychlení přece jen pramení ze zmírnění výkonnostního limitu v CPU, jelikož velká zlepšení jsou v rozlišení 1920 × 1080 a 2560 × 1440 bodů, ale nikoliv už v 4K. Použité byly ovladače 368.69 u Nvidie a Crimson 16.7.2 u AMD (které by měly být zasvěcené právě přidání podpory pro vulkanizovaný Doom).

Přehledové grafiky a tabulku rychlotestu ComputerBase můžete vidět v galerii. Zatímco vyzkoušené GeForce GTX 970, GTX 980 Ti a GTX 1070 mají menší výkonnostní přínosy (nejvíce je to 7 % u GTX 1070 při 1080p), Radeony si pomohly dramaticky. Modely R9 390, RX 480 a R9 Fury X si polepšují o 46–66 % při rozlišení 1080p a o 38–52 % při 1440p. Nicméně v rozlišení 4K (3840 × 2160) už takový bonus nenastává, neboť již zřejmě není výkonem CPU výrazně limitováno. Otestovaný Radeon R9 Fury X si s Vulkanem nicméně stále polepšil o 11 %, zatímco GeForce GTX 1070 a GTX 980 Ti jen o 1 %.

Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)

Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)
Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)

Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)
Procentuální přínosy Vulkanu u jednotlivých karet/rozlišení (Zdroj: ComputerBase)

 

Vysoká čísla u Radeonů jsou docela překvapivá a je možné, že test ComputerBase víc podchytil předchozí slabé místo karet AMD, zatímco v jiných testech budou rozdíly menší. AMD na svém blogu uvádí menší zisky, pro Radeon RX 480 „jen“ 27 % a 23 % navíc v rozlišeních 1080p a 1440p (jeho test by ale měl být pořízen s Core i7-5960X, a tedy bude méně limitován procesorem).

Přínosy Vulkanu v Doomu pro Radeon RX 480 dle AMD (s Core i7-5960X)

Přínosy Vulkanu v Doomu pro Radeon RX 480 dle AMD (s Core i7-5960X)
Přínosy Vulkanu v Doomu pro Radeon RX 480 dle AMD (s Core i7-5960X)

 

Vulkan dohání deficit v OpenGL

Zde je třeba říct, že nízké zrychlení na GeForce a vysoké na Radeonech není čistě pozitivní zprávou. Velkou měrou na něm totiž bude zřejmě podepsaná velká rezerva, kterou mají ovladače ve výchozím režimu OpenGL, takže jde o vlastně dohánění deficitu, který AMD doposud mělo proti Nvidii (jejíž karty v OpenGL evidentně CPU tolik nebrzdí). Ovšem asi ne zcela. Hra by totiž údajně měla využívat různé funkce architektury GCN, jako jsou asynchronní shadery, optimalizace ve Frame Flip Queue a také novou technologii Shader Intrinsics Functions, představenou před pár týdny spolu s Radeon RX 480 (něco jako ruční asemblérové optimalizace pro GPU).

V tuto chvíli je tak možná Doom v režimu Vulkan lépe optimalizován pro Radeony než pro GeForce. Některé detaily, jako údajná nefunkčnost Vulkanu na kartách GeForce s 2GB pamětí pod Windows 7 nebo na GeForce GTX 690, by mohly naznačovat, že Nvidia zatím titul ještě plně neodladila (což ale jistě bude jen dočasným stavem). Tvůrce hry id Software s ní například podle svých slov pracuje na podpoře asynchronních shaderů, které zatím fungují jen na kartách AMD. Na druhou stranu, ani na těch to není zcela růžové – použít se dají jen bez antialiasingu, nebo s TSSAA (test ComputerBase používal právě TSSAA).

Zdroje: Bethesda, ComputerBase, The Tech Report (1, 2), AMD

Doom dostal podporu Vulkanu a asynchronních shaderů. Radeony masivně zrychlily

Ohodnoťte tento článek!