Doom dostal podporu Vulkanu a asynchronních shaderů. Radeony masivně zrychlily

0

Zatímco první hry běžící nad
DirectX 12 už chvíli máme a umožňují tak testovat výkon
karet s nízkoúrovňovým API nové generace, zatím to tolik
neplatilo o druhé platformě tohoto typu, multiplatformním API
Vulkan. Nicméně „velký“ titul, který by už snad měl roli
seriózního benchmarku Vulkanu zastoupit, je však nyní tu. A to
poslední díl Doomu od id Software, který tento týden dostal
podporu pro vykreslování přes Vulkan jakožto první významná
hra.

Do redakce nám zprávu ohlašující
tuto novinu paradoxně poslalo AMD, u čehož vás asi hned
napadne, že to nebude jen tak. A skutečně, pro AMD je Vulkan
v Doomu hodně důležitá zpráva. Podle prvních testů, které
se na webu objevily (připravené jsou německým webem ComputerBase)
totiž Vulkan výrazně zlepšuje rychlost, s kterou hra na
grafických kartách architektury GCN běhá.

Doom

ComputerBase hru otestovalo na
procesoru Core i7-6700K, čili nikoliv s vyloženě slabým CPU,
které by výhody nízkoúrovňového API zvýrazňovalo. Ovšem
zrychlení přece jen pramení ze zmírnění výkonnostního limitu
v CPU, jelikož velká zlepšení jsou v rozlišení 1920 ×
1080 a 2560 × 1440 bodů, ale nikoliv už v 4K. Použité
byly ovladače 368.69 u Nvidie a Crimson 16.7.2 u AMD
(které by měly být zasvěcené právě přidání podpory pro
vulkanizovaný Doom).

Přehledové grafiky a tabulku
rychlotestu ComputerBase můžete vidět v galerii. Zatímco
vyzkoušené GeForce GTX 970, GTX 980 Ti a GTX 1070 mají menší
výkonnostní přínosy (nejvíce je to 7 % u GTX 1070 při
1080p), Radeony si pomohly dramaticky. Modely R9 390, RX 480
a R9 Fury X si polepšují o 46–66 % při
rozlišení 1080p a o 38–52 % při 1440p. Nicméně
v rozlišení 4K (3840 × 2160) už takový bonus nenastává,
neboť již zřejmě není výkonem CPU výrazně limitováno.
Otestovaný Radeon R9 Fury X si s Vulkanem nicméně stále
polepšil o 11 %, zatímco GeForce GTX 1070 a GTX 980 Ti jen o 1 %.

Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)

Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)
Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)

Testy hry Doom s vykreslováním přes API Vulkan (Zdroj: ComputerBase)
Procentuální přínosy Vulkanu u jednotlivých karet/rozlišení (Zdroj: ComputerBase)

 

Vysoká čísla u Radeonů jsou
docela překvapivá a je možné, že test ComputerBase víc
podchytil předchozí slabé místo karet AMD, zatímco v jiných
testech budou rozdíly menší. AMD na svém blogu uvádí menší
zisky, pro Radeon RX 480 „jen“ 27 % a 23 % navíc
v rozlišeních 1080p a 1440p (jeho test by ale měl být
pořízen s Core i7-5960X, a tedy bude méně limitován
procesorem).

Přínosy Vulkanu v Doomu pro Radeon RX 480 dle AMD (s Core i7-5960X)

Přínosy Vulkanu v Doomu pro Radeon RX 480 dle AMD (s Core i7-5960X)
Přínosy Vulkanu v Doomu pro Radeon RX 480 dle AMD (s Core i7-5960X)

 

Vulkan dohání deficit v OpenGL

Zde je třeba říct, že nízké
zrychlení na GeForce a vysoké na Radeonech není čistě
pozitivní zprávou. Velkou měrou na něm totiž bude zřejmě
podepsaná velká rezerva, kterou mají ovladače ve výchozím
režimu OpenGL, takže jde o vlastně dohánění deficitu,
který AMD doposud mělo proti Nvidii (jejíž karty v OpenGL evidentně CPU tolik nebrzdí). Ovšem asi ne zcela. Hra by
totiž údajně měla využívat různé funkce architektury GCN,
jako jsou asynchronní shadery, optimalizace
ve Frame Flip Queue
a také novou technologii Shader
Intrinsics Functions
, představenou před pár týdny spolu
s Radeon RX 480 (něco jako ruční asemblérové optimalizace
pro GPU).

V tuto chvíli je tak možná Doom
v režimu Vulkan lépe optimalizován pro Radeony než pro
GeForce. Některé detaily, jako údajná nefunkčnost Vulkanu na
kartách GeForce s 2GB pamětí pod Windows 7 nebo na
GeForce GTX 690, by mohly naznačovat, že Nvidia zatím titul ještě
plně neodladila (což ale jistě bude jen dočasným stavem). Tvůrce
hry id Software s ní například podle svých slov pracuje na
podpoře asynchronních shaderů, které zatím fungují jen na
kartách AMD. Na druhou stranu, ani na těch to není zcela růžové –
použít se dají jen bez antialiasingu, nebo s TSSAA (test
ComputerBase používal právě TSSAA).

Zdroje: Bethesda,
ComputerBase,
The Tech Report (1,
2),
AMD

Ohodnoťte tento článek!