Dotykové obrazovky vs. fyzická tlačítka v automobilech. Švédi změřili, který systém se ovládá lépe

11
Infotainment v automobilech
Infotainment v automobilech
-
Zdroj: Depositphotos

Švédský automobilový časopis Vi Bilägare otestoval dvanáct automobilů. Nezkoumal však jízdní vlastnosti, ale ovládání infotainmentu. Mezi výrobci aut se totiž už dlouho rozmáhá nešvar v podobě nahrazování fyzických tlačítek dotykovým displejem. Proč to automobilky dělají?

Redaktoři měřili, za jak dlouho dokáže řidič provést několik předem daných úkonů během jízdy rychlostí 110 km/h, kdy se musí soustředit i na řízení (test se odehrával na uzavřené trati). Řidiči si mohli vše vyzkoušet už před testem, aby si na ovládání trochu zvykli.

V testu se objevily značky Mercedes, BMW, Hyundai, Volkswagen, Nissan, Seat, Subaru, Tesla, Dacia, MG a Volvo. Jedenáct vozů už mělo dotykovou obrazovku a jen jedno (Volvo V70 z roku 2005) spoléhalo pouze na tlačítka.

Test sestával z několika úkonů: aktivace vyhřívání sedadla, zvýšení teploty o dva stupně, spuštění rozmrazovače, zapnutí rádia a přeladění na konkrétní stanici, resetování denního počítadla či snížení intenzity podsvícení.

Všechno tohle zabralo řidiči starého Volva V70 s tlačítky jen deset sekund. Naopak u moderních automobilů s dotykovým displejem to trvalo většinou mnohem déle a méně komfortně. Vcelku dobře dopadly Dacia Sandero či Volvo C40, kde nastavení přes displej trvalo jen o pár sekund déle. Ale třeba řidič v čínském elektromobilu MG Marvel R na vyťukání všech úkonů na displeji potřeboval 44 sekund.

Tesla AMD Ryzen infotainment
Infotainment u Tesly (zdroj: Tesla)

Kapitolou samou pro sebe je Tesla, kde je velký displej hlavním a často jediným ovládacím prvkem. Tesla Model 3 skončila přibližně v polovině žebříčku. Třeba BMW má také dotykovou obrazovku, ale infotainment se dá dobře ovládat i přes joystick iDrive. Přesto v testu příliš neuspělo.

Mercedes MBUX II
Mercedes MBUX II (zdroj: Mercedes)

Vítěz testu (Volvo V70) zvládl všechny úkony během ujetí dráhy 300 metrů, naopak nejhůře ovladatelné auto (MG Marvel) za dobu mačkání dotykového displeje ujelo 1400 metrů. Redaktoři změřili také úhel, pod kterým se řidič musí dívat dolů na displej (a tím pádem méně sleduje silnici). Zmínili, že například u Volkswagenu či Seatu nejsou již kvůli úspoře dotyková tlačítka pro ovládání klimatizace podsvícená, takže v noci nejsou vůbec vidět.

Dotykové displeje zobrazují užitečné informace, ale zároveň tohle rozhraní nevytváří svalovou paměť. Ovládání přes displej tak řidiče spíše rozptyluje. Na výsledky testu se můžete podívat na webu magazínu Vi Bilägare.

Proč to automobilky dělají?

Infotainment v automobilech2
Infotainment v automobilech (Depositphotos)

Automobilky přecházejí na dotykové displeje stále více a důvody jsou podle švédských novinářů zhruba tři: designéři chtějí tvořit minimalistické interiéry, dotykový displej místo tlačítek je levnější a jeho funkce lze po čase aktualizovat. Zdůrazňují také, že mnoho funkcí lze již ovládat hlasem, což ale v praxi zatím moc výhoda není.

Automobilky zkrátka ušetří za tlačítka, spínače i kabeláž. A jejich marketing pak má za úkol přesvědčit zákazníky, že je to vlastně dělané pro ně. Navíc v době dotykových smartphonů, na které jsou všichni zvyklí, to mají trochu jednodušší a řidiči stejně nemají moc na výběr.

via: Arstechnica

Dotykové obrazovky vs. fyzická tlačítka v automobilech. Švédi změřili, který systém se ovládá lépe
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 14 hlasů

11 KOMENTÁŘE

  1. Toto je presne to, na to by sa mali zamerat zakonodarcovia. Vsetci furt len pindaju, aby ludia netelofonvali za jazdy a ani inak nepouzivali mobil, ale to, ze cele ovladanie auta je v podstate hranie sa s mobilom uz nikomu nevadi.

  2. nová KIA Ceed má spoustu čudlíků a dost komfortní ovládání … otočný kolečka pro nastavení teploty, opravdický individuální knoflíky skoro na všechno, co se normálně používá (včetně vypnutí start-stop) – celkově to není nejhůř ergonomický auto

    pochopitelně má i slabší místa a vylepšit by se to dalo
    vůbec bych se nezlobil, kdybych měl na chlup stejnou kabinu u svýho auta (který má jenom dotykovou obrazoku a pár kapacitních tlačítek, ty jsou fakt za trest)

  3. Auta se konvertují do těch samojezdících eko krabiček, ať se vám to líbí nebo ne. Až to auto bude řídit samo, bude mít každý dost času na hraní si s dotykovym displejem. Kdo si chce jízdu užít, má motorku nebo auto staršího data výroby. Tak to prostě je a bude.

    • „Kdo si chce jízdu užít, má motorku nebo auto staršího data výroby.“

      Tak super kdyz chce nekdo RIDIT auto a odpoved je, ze si ma ridit motorku. Auta stasiho data vyroby nejsou odpoved. Vecne jezdit nebudou a cim starsi auto, tim nebezpecnejsi.

      Kdyby tomu bylo aspon tak, ze se vyrobci rozhodli pro samoauta a basta. Stejne jako u mobilu, kde jsou jen velke displeje a kdo chce maly displej, ma smolika. Jenze narozdil od mobilu u aut si ty narizeni nevymysli automobilky ale EU!