Hlavní navigace

Dotykové obrazovky vs. fyzická tlačítka v automobilech. Švédi změřili, který systém se ovládá lépe

23. 8. 2022

Sdílet

Zdroj: Depositphotos
Švédský automobilový časopis Vi Bilägare otestoval dvanáct automobilů. Nezkoumal však jízdní vlastnosti, ale ovládání infotainmentu. Mezi výrobci aut se totiž už dlouho rozmáhá nešvar v podobě nahrazování fyzických tlačítek dotykovým displejem. Proč to automobilky dělají?

Redaktoři měřili, za jak dlouho dokáže řidič provést několik předem daných úkonů během jízdy rychlostí 110 km/h, kdy se musí soustředit i na řízení (test se odehrával na uzavřené trati). Řidiči si mohli vše vyzkoušet už před testem, aby si na ovládání trochu zvykli.

V testu se objevily značky Mercedes, BMW, Hyundai, Volkswagen, Nissan, Seat, Subaru, Tesla, Dacia, MG a Volvo. Jedenáct vozů už mělo dotykovou obrazovku a jen jedno (Volvo V70 z roku 2005) spoléhalo pouze na tlačítka.

Test sestával z několika úkonů: aktivace vyhřívání sedadla, zvýšení teploty o dva stupně, spuštění rozmrazovače, zapnutí rádia a přeladění na konkrétní stanici, resetování denního počítadla či snížení intenzity podsvícení.

Všechno tohle zabralo řidiči starého Volva V70 s tlačítky jen deset sekund. Naopak u moderních automobilů s dotykovým displejem to trvalo většinou mnohem déle a méně komfortně. Vcelku dobře dopadly Dacia Sandero či Volvo C40, kde nastavení přes displej trvalo jen o pár sekund déle. Ale třeba řidič v čínském elektromobilu MG Marvel R na vyťukání všech úkonů na displeji potřeboval 44 sekund.

Tesla AMD Ryzen infotainment Infotainment u Tesly (zdroj: Tesla)

Kapitolou samou pro sebe je Tesla, kde je velký displej hlavním a často jediným ovládacím prvkem. Tesla Model 3 skončila přibližně v polovině žebříčku. Třeba BMW má také dotykovou obrazovku, ale infotainment se dá dobře ovládat i přes joystick iDrive. Přesto v testu příliš neuspělo.

Mercedes MBUX II Mercedes MBUX II (zdroj: Mercedes)

Vítěz testu (Volvo V70) zvládl všechny úkony během ujetí dráhy 300 metrů, naopak nejhůře ovladatelné auto (MG Marvel) za dobu mačkání dotykového displeje ujelo 1400 metrů. Redaktoři změřili také úhel, pod kterým se řidič musí dívat dolů na displej (a tím pádem méně sleduje silnici). Zmínili, že například u Volkswagenu či Seatu nejsou již kvůli úspoře dotyková tlačítka pro ovládání klimatizace podsvícená, takže v noci nejsou vůbec vidět.

Dotykové displeje zobrazují užitečné informace, ale zároveň tohle rozhraní nevytváří svalovou paměť. Ovládání přes displej tak řidiče spíše rozptyluje. Na výsledky testu se můžete podívat na webu magazínu Vi Bilägare.

Proč to automobilky dělají?

Infotainment v automobilech2 Infotainment v automobilech (Depositphotos)

Automobilky přecházejí na dotykové displeje stále více a důvody jsou podle švédských novinářů zhruba tři: designéři chtějí tvořit minimalistické interiéry, dotykový displej místo tlačítek je levnější a jeho funkce lze po čase aktualizovat. Zdůrazňují také, že mnoho funkcí lze již ovládat hlasem, což ale v praxi zatím moc výhoda není.

Automobilky zkrátka ušetří za tlačítka, spínače i kabeláž. A jejich marketing pak má za úkol přesvědčit zákazníky, že je to vlastně dělané pro ně. Navíc v době dotykových smartphonů, na které jsou všichni zvyklí, to mají trochu jednodušší a řidiči stejně nemají moc na výběr.

via: Arstechnica

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.