Dovede Pascal Nvidii do Top 10 výrobců čipů? Má tržby přes 2 miliardy za kvartál

20

Kvartálním finančním výsledkům
Nvidie se tu pravidelně nevěnujeme (tak nějak z tradice
sledujeme oba výrobců procesorů, což bývaly původně v obou
případech větší firmy). Ale přinejmenším u těch
aktuálních je třeba udělat výjimku. Nvidia má mírně posunutý
účetní kalendář, takže její třetí fiskální čtvrtletí
(účetního roku už 2017) skončilo až 30. října. A v tomto
období se tržby firmy dostaly do dosud nevídané výše. Pokud si
myslíte, že už 1,428 miliardy v předchozím čtvrtletí bylo
na firmu pohybující se dříve v tříciferných hodnotách
hodně, pak jste ještě nic neviděli.

Obrat Nvidia v srpnu, září
a říjnu se vyšplhal až nad magickou hranici dvou miliard,
přesně by to mělo být 2004 milionů $.
Jde samozřejmě o absolutní rekord
této firmy, což ale sotva vystihuje nárůst tržeb, ke kterému
zde došlo. Proti stavu před rokem (1,305 miliardy) jde o 54%
nárůst a i proti předchozímu kvartálu o 40 %.
Podobně silně se zvětšil i čistý zisk firmy, který činí
542 milionů, na jednu akcii 83 centů. Hrubá marže dosáhla 59 %.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY 2017
Finanční výsledky Nvidie za Q3 FY 2017

 

Většinu těchto
dvou miliard přinesla do firmy samostatná GPU: 1,697 miliardy
(minulé čtvrtletí: 1,196 miliard). Nvidia uvádí, že vděčí
silným prodejům GPU architektury Pascal, ke kterým se v tomto
období přidaly levnější GeForce
GTX 1060 3GB
, GTX
1050 a GTX 1050 Ti
(a také mobilní
GTX 1060, 1070 a 1080
). I tak jde o až těžko
uvěřitelné nárůsty. U AMD takto veliké nárůsty tržeb
GPU nebyly, takže bych čekal, že tržní podíly se teď
proti Q2 2016
výrazně změní ve prospěch karet GeForce. U Tegry na procenta také došlo k velkým nárůstům
(plus 45 %), které by teoreticky mohly být už i díky
konzoli
Nintendo Switch
, ale v absolutních číslech divize
přinesla stále jen zlomek peněz ve srovnání s velkými GPU:
241 milionů. Nicméně před rokem na tom byla podstatně hůře
(129 milionů).

GTX 1050 Ti pro notebooky bude založená na plně aktivním čipu GP107, ale takty mají prý být o dost vyšší (Zdroj: LaptopMedia)

 

Pohled na tabulku
s rozdělením těchto tržeb na jednotlivé trhy prozrazuje
zdroje úspěchu o něco podrobněji. Z příjmů GPU tvoří
většinu absolutního objemu i nárůstu herní oblast, 1244
milionů (minule 781 milionů, před rokem 761 milionů). Naproti
tomu v oblasti profesionálních grafik byly tržby beze změn
okolo 200 milionů. Čipy pro servery narostly ze 151 milionů v Q2
a 82 milionů v loňském Q3 na 240 milionů (což jsou
nárůsty o 59, respektive 189 procent).

Rozdělení tržeb mezi jednotlivé segmenty a trhy
Rozdělení tržeb mezi jednotlivé segmenty a trhy

 

Naproti tomu Nvidií
velmi nadějně viděný automobilový trh zatím tolik nenese,
i když se od minulého čtvrtletí dostal z tržeb 119
milionů dolarů na 127 milionů. I zde jde však o výrazné
navýšení proti loňsku, kdy zde Nvidia zaznamenala jen 79 milionů
tržeb. Většina prodejů je tvořena tzv „infotainment“ systémy
aut, nikoliv tedy výpočetními jednotkami pro automatické řízení.

 

 

To nejlepší je
ještě na cestě

Ovšem tyto žně
nemá Nvidia rozhodně naposled, soudě podle prognózy na další,
respektive již probíhající kvartál, tedy listopad, prosinec
a leden. Obrat má ještě stoupnout odhadem na 2,10 miliardy
dolarů, s tolerancí 2 % (tedy interval 2058–2142
milionů dolarů). Marže má zůstat na nynějších 59 %,
takže lze opět čekat asi i vysoký čistý zisk. Celkově by
se při tomto výkonu firma dostala k ročnímu obratu něco
přes 6,8 miliardy dolarů, což by ji mělo pošoupnout o na
žebříčku výrobců čipů. V roce 2015 držela s 4,6
miliardami 18. pozici, kdežto nyní očekávaný výsledek by ji
tehdy dostal před desáté Avago s tržbami 6,961 miliardy.
Nicméně rostl i byznys některých dalších hráčů
a docházelo k akvizicím a fúzím, takže na jakou
to bude pozici, teprve uvidíme.

Nvidia GP100 v Tesle P100 (Fotografie: ComputerBase)
Nvidia GP100 v Tesle P100, jeden ze zdrojů růstu Nvidii v datacetrech (Fotografie: ComputerBase)

Zdroje: Nvidia (1,
2)

Ohodnoťte tento článek!

20 KOMENTÁŘE

  1. z auto prumyslu budou mit zisky zrejme az v dalsim kvatrale, PX2 se do Tesel zacal davat cca pred mesicem, otazkou pak tedy bude kolik si za nej zadaj $, kvartalni predpoklad je u Tesly cca 25 tisic kusu, cislo sice niktera obri, zato dobudoucna asi dost lakave neb pristo rok se ma spustit vyroba modelu 3 ktery by v 2018 mohl dosahovat 125 tisic kusu kvartalne, tedy celkovej kvartalni odber cca 150 tisic kusu PX2 za kvartal, a to jiz budou hodne zajimave cifry 🙂

    • Mně tedy vrtá hlavou, jak to je v těch segmentech rozhozeno. Tegra je jen v Tegra Bizz nebo i v automotive? Nebo je to tak, že např. u PX2 se v Tegra Bizz objeví Tegry, které se prodají výrobci PX2 (někdo to pro nV dělá) a v automotive pak PX2.

  2. Tak po prve – Stalo sa to len preto, ze sa AMD ulutostilo NV, za co im teraz Nvidia _dakuje_. Po druhe – je to len marketing, ze ma Nvidia na trhu kompletne, vysokoziadane FinFet portfolio, kym AMD sa zmohlo na jediny, nie prilis vydareny maly cip. V ziadnom pripade nejde o technicke zaostavanie, to je proste spam a flam, ostatne vsetci vieme, ze Pascal je len preznaceny Maxwell, nevie ani DX12 a nema HBM a kupil by si ho len blazon. No a po tretie… su to len zisky, inak Nividia predava mizerne pocty kariet a pokryva nepatrnny podiel trhu, asi ako Apple. To jest podla statisitk nejakych tych 70-80 percent. 🙂 Ze to tu nikto nie je schopny vidiet objektivne a v suvislostiah je proste len smutny obraz dnesnej doby. 😉 Ja tomu nerozumiem a to tomu rozumiem. 🙂

  3. 59% marze je vskutku neuveritelna.
    Ten problem u nvidia je, ze nejvetsi narust je i u segmentu, ktery drive ci pozdeji bude muset vyklidit, jak se to koneckoncu stalo v minulosti s divizi cipsetu, protoze i mainstreamove grafiky se do nekolika let stanou soucasti procesorovych cipu.
    nvidia na to uz leta reaguje rozsirovanim do ruznych dalsich segmentu, kde ale rozhodne takove uspechy neslavi. je otazkou jak velka cast grafickeho trhu a jak rychle padne za obet integraci, diky HBM muzeme predpokladat, ze to bude pomerne velka cast.
    Z tohodle duvodu bych s gratulacemi do nejvetsi desitky nepredbihal.
    To nic nemeni na tom, ze obirat zakazniky ta firma umi a akcionari bezpochyby budou mit hezke vanoce.

      • Mysím. že to můžeme připustit v segmentu grafik (1070, 1080), kde nemá nVidia přímou konkurenci (což ale není její chyba). Jinak v ostatních segmentech si spolu s AMD s ohledem na výkon a cenu karet nemají moc co vyčítat.

    • “Ten problem u nvidia je, ze nejvetsi narust je i u segmentu, ktery drive ci pozdeji bude muset vyklidit, jak se to koneckoncu stalo v minulosti s divizi cipsetu, protoze i mainstreamove grafiky se do nekolika let stanou soucasti procesorovych cipu.”

      Zdá sa mi to, alebo u NV hladáš a riešiš iba problémy? 🙂 Toto sa z veľkej časti bude týkať aj AMD. Síce si niečo vykryje predajom integrovaných grafík v procesoroch, ale väčšia časť jej začne uchádzať tak ako u NV. Celkovo sa ale nedá predpokladať ako to dopadne. NVIDIA dosť slušne zarobila vďaka top segmentu grafík nad 10 000 CZK. A tento segment nebude integrovanými grafikami nahradený určite. Bude mať svojich kupcov. Ja by som to tak čierne nevidel.

      “To nic nemeni na tom, ze obirat zakazniky ta firma umi”

      Ak by zákazníci za dané ceny výrobky NV neboli ochotní kupovať, tak sú určite nižšie nastavené. NVIDIA to proste robí správne. Podľa dopytu sa tiež môže určovať ponuka. Na základe aktuálnych kvartálnych výsledkov nie je dôvod prečo by mali predávať lacnejšie. Tudiž nejde o žiadne oberanie. V AMD by boli tiež veľmi radi, ak by dokázali predávať za také ceny ako NV.

    • “i mainstreamove grafiky se do nekolika let stanou soucasti procesorovych cipu”

      Déjà vu…

      Je to už vyše 5rokov (Jun 30, 2011) dámy a páni čo AMD pustilo do svete prvé 4jadrové APU ako 2,6GHz A6-3650 s HD 6530D na palube, následne sa mesiacmi a rokmi zlepšovalo, pridávalo frekvencie, výkon na takt, podporu vyššie taktovaných pamätí atď…
      Čo je ale podstatné a čo chcem povedať, už pred tými 5-4-3 rokmi sme/som čítal ako APU zabije – tiež “do pár rokov” mainstreamové grafiky, ostane len len performance a highend a všade pod tým bude vládnuť APU.

      A aká je realita po tých rokoch rokoch ?

      Mainstreamové grafiky sa predávajú (nesporne aj vďaka prechodu na 16/14nm) ako už dlho nie, dokonca napriek tomu že dnes už taký ten mainstream ako RX470/480 GTX1060 3GB/1060 6GB ide veselo po 200-250-300€ predaje sú ako všade čítame super, realita je taká že s tých nových GPU aj tie najväčšie 120€ šupáky RX460/1050 2GB dosahujú 250-300% herného výkonu Iris/R7 a realita je taká že až na pár ozaj špecifických prípadov nenarazíte na človeka ktorí sa pri tvorbe hoc aj “lowendového” herného PC za ja neviem 400-450€ rozhodne pre APU – to APU ktoré už roky “”zabíja”” mainstreamové GPU.

      Záverom, nepopieram že APU odrezalo a odrezáva 50€ superlowendové zobrazovadlá a je jasné že na novom výrobnom procese či snáť dokonca s HBM APUčka dosiahnú ďaleko lepšie výkony/fps ale, to žeby do niekoľko rokov (koľko, 4-5-6 ?) padol maistream GPU segment za obeť APUčkám je čistá utopia a snenie.

      • “na novom výrobnom procese či snáť dokonca s HBM APUčka dosiahnú ďaleko lepšie výkony/fps ale, to žeby do niekoľko rokov (koľko, 4-5-6 ?) padol maistream GPU segment za obeť APUčkám je čistá utopia a snenie.”

        Bude záležať od toho či bude motivácia výkonnejšie grafiky kupovať. Ja si myslím, že bude. Proste časom budú integrované grafiky možno bohate stačiť na FHD a 60 FPS, ale podľa mňa v tom čase už bude mainstream mať monitory s 2K.

        • O motivácii kupovať výkonnejšie grafiky je nezmysel vôbec diskutovať, nové hry, 4k/8k, 3x LCD, VR atď. tam bude tlak na výkon stále

          Čo sa ale týka toho hypotetického (NE)nahradzovania mainstream GPU cez APU, no to bude hlavne záležať na oveľa viacej faktoroch ako:

          1. samotnom hernom výkone APU v porovnaní s mainstream GPU

          2. výhodnosti nákupu APU proti CPU+GPU – kde pokiaľ to nebude aspoň rovnako výhodné tak APU nemá šancu (koľko hráčov kúpilo A10 7850K keď dlhú dobu sa za tie €€€ dalo kúpiť Pentium/X4 + HD7770/250X – veľa asi nie)

          3. ochote ľudí si namiesto upgradovateľných a vymeniteľných GPU+CPU kúpiť APU ktoré im pri upgraide na lepšiu GPU/CPU akosi stratí význam lebo tá druhá polovica APU bude v tú chvíľu zbytočná. …teda ono vlastne až bude chcieť lepšie CPU tak bude musieť vymeniť celé svoje APU a keď bude chcieť len pridať GPU tak mu ostane ľadom ležať GPU časť v APU – rozprávky o bezproblémovej párovateľnosti, sčítavaní výkonu a 0-lovom microstutteringu s novou GPU odložme o 5rokov…

          PS: “integrované grafiky možno bohate stačiť na FHD a 60 FPS” – to dnes nedá plošne ani GTX1050Ti, až tam výkonom bude APU tak mainstreamom bude 4k, highend 8k a 60fps v 1080p bude zaujímavých asi ako dnes výkon GPU v 1366*768…

    • vzdyt je to presne naopak, Nvidia se naopak soustredi hlavne na oblast vyssiho mainstreamu a highendu, tedy ty grafiky kterym stoupaji prodeje a hlavne maji vysoke marze, v mainstreamu ma dnes GTX1050
      lowend Nvidia temer vypustila a nejnizsi z Pascalu je dnes GTX1050, tedy VGA kterou stezi dnes muze ohrozit neco v podobe APU a jeste par let i v te dobe starou VGA stezi neco v APU ohrozi, kldine se s tebou vsadim o karton piva ze ani za 2-3 roky nebude v APU tak silna grafika jakou je dnes GTX1050
      Nvidia dela presne to co by mela, smrskla sve portfolio na par kousku aby se to moc nemotalo a nebyl to seznam na pul stranky (v minulosti to byli i desitky oznaceni)

      ale chlacholis se pekne, to opravdu potrebujes aby ses chlacholil a ujistoval se to Nvidii do budoucna nepujde dobre? 😀

      vzdyt i na blbe a “neuspesne” Tegre vydelava Nvidia vic nez cele AMD na celem svem portfoliu dohromady, a to jim zakazky pro Tegru v automotive teprve prichazi

      • “vzdyt i na blbe a “neuspesne” Tegre vydelava Nvidia vic nez cele AMD na celem svem portfoliu dohromady, a to jim zakazky pro Tegru v automotive teprve prichazi”

        Samane ty když zavalíš, tak to vždycky stojí za to :-))

        • no soucasna zakazka na PX2 od Tesly zatim v kvartalnich visledcich zapoctena neni, Tesla si za ten HW necha zaplatit $6000, coz jsou kamery, senzory a PX2, kolik asi z toho tak muze Nvidia mit? $200-500? pri rocnim odbytu 100 tisic kusu a planovanem odbytu 600 tisic kusu do roku 2018 to jsou slusne vyhlidky na prodeje Tegry, stejne tak rekneme par milionu kusu Teger rocne v konzoli Nintenada, ja bych rekl ze Tegra ma do budoucna celkem slusne vyhlidky

          nasazeni PX2 se da ocekavat casem ve vetsim i u Volva, skupiny Ford, BMW a koncernu VW kteri spadaji pod testovani soucasneho HW Nvidie na autonomni rizeni

            • Tegra prispela do te sumy priblizne 12%, da se rici ze za tento kvartal tedy Tegra vydelala Nvidii cca 65 milionu dolaru, ale ono je to jedno, ikdyby vydelala jen jediny dolar porad plati co jsem napsal vejs, protoze kolik vydelalo za posledni kvartala AMD? nebyla to cirou nahodou ztrata? a silne pochybuju ze Tegra Nvidii prodela 400 milionu dolaru aby moje veta neplatila

            • V konečnom dôsledku ok aj keď to nie je také jednoduché. Tá strata nebola o tom, že by AMD divízie nezarobili aspoň niečo. To, že AMD musí platiť vysoké pokuty, je už vec druhá. Z toho potom vyplýva aj celková strata aj keď to neznamená, že všetky jej divízie boli stratové. Ak si dobre pamätám, tak nebyť tej pokuty, tak by boli v zisku zhruba okolo tych 70 miliónov. Ale nechce sa mi to teraz dohľadávať.

            • holt maj nejake zavazky a musi je platit, to jak by ty cisla vypadali bez nich je uplne jedno protoze realita je s nima